نقش لیزر در درمان های دندانپزشکی

چند سالی است که روش‌های لیزری یا استفاده از دستگاه لیزر وارد درمان و شیوه‌های عمل دندانپزشکی تخصصی شده است. لیزرها ابتدا تنها به‌عنوان یک چاقو یا تیغ جراحی عمل می‌کردند، که در بعضی موارد بدون درد، خونریزی و اتلاف زمان، ضایعات و مشکلات لثه‌ای را می‌شد با آنها برطرف کرد، اما امروزه، نسل جدید لیزرها و درمان‌های لیزری در دندانپزشکی تحولی ایجاد کرده که کار روی ریشه، استخوان و دندان هم با آنها عملی است.

با استفاده از لیزرهای جدید غیر از درد و خونریزی کمتر و محدود، می‌تواندرمان‌های بسیاری را با استرس پایین  و زمان خیلی کمتر به انجام رساند.

لیزرهای با طول موج‌های مختلف امروزه دارای ضریب امنیت بیشتری نسبت به گذشته هستند و چون مثل ابزار و وسایل فلزی به انساج دهان آسیب نمی‌رسانند، شرایطی را برای بافت‌های نرم و سخت دهان ایجاد می‌کنند که با سرعت بیشتر و التهابات کمتر ترمیم شوند و با این شرایط هم برای جراح و  یا شخص درمان‌کننده و هم بیمار تحت درمان، رفاه و آرامشی ایده‌آل فراهم می‌کنند.

درمان‌های ترمیمی با لیزر بدون نیاز به بی‌حسی

در قدیم پوسیدگی‌های دندان را با وسایلی مانند دریل و فرز تراش می‌دادند برای همین بخشی از دندان طبیعی هم دچار تراش می‌شد. با وارد شدن لیزر به دنیای دندانپزشکی این درمان را هم می‌توان با لیزر انجام داد بدون آنکه به دندان طبیعی و سالم آسیبی وارد شود. لیزرهالایه‌های پوسیده را برمی‌دارند و با دندان تماسی ندارند. فاصله آنها با دندان یک میلی‌متر یا بیشتر است و فقط پوسیدگی را از جسم دندان به صورت انفجاری خارج می‌کنند. بعد از پایان درمان تنها چیزی که در آن ناحیه باقی می‌ماند ساختمان طبیعی دندان بدون پوسیدگی است، بنابراین کمترین آسیب احتمالی به دندان یا بخش سالم یا ساختمان دندانی می‌رسد.

چسباندن کامپوزیت‌ها بدون نیاز به اسید!

یکی دیگر از نقش‌های لیزر در درمان‌های ترمیمی، چسباندن کامپوزیت‌های دندانی بدون ایجاد حساسیت است. در گذشته برای چسباندن این کامپوزیت‌ها از اسیدهای مخصوص دندان استفاده می‌شد که برای برخی افراد حساسیت دندانی ایجاد می‌کرد، اما امروزه این چسبندگی با لیزر انجام می‌شود و دیگر دندان‌ها با مشکل حساس بودن مواجه نخواهند بود.

برداشتن پوسیدگی‌ها بدون آسیب به دندان‌های طبیعی

اکثر درمان‌های ترمیمی با لیزر بدون نیاز به بی‌حسی انجام می‌شود و شخص هم اظهار ناراحتی حین درمان نمی‌کند. با کمک لیزر پوسیدگی‌ها را تا عمق نزدیک به دو میلی‌متر عصب دندان هم بر می‌داریم که ظرافت ناحیه ترمیم چون فقط پوسیدگی برداشته می‌شود، بیشتر است و نواحی مجاور هم آسیب نمی‌بینند.

درمان زخم‌های دهانی بدون خون‌ریزی

اکثرا کسانی که دندان مصنوعی استفاده می‌کنند یا آسیب‌های مکانیکی (زخم در دهان) در محیط دهان دارند، عملکرد دهان و دندان‌های‌شان  با مشکل همراه خواهد بود. برداشت این قطعات با روش‌های جراحی سابق یا سنتی با کمی مشکل همراه بود چراکه به عروق مجاور آسیب می‌رساند و روش‌های سابق قادر نبودند که  خونریزی را کنترل کنند،‌ به‌همین دلیل درمان آنها یک معضل بود. ولی امروزه لیزر دو کار انجام می‌دهد، هم ضایعه را بر می‌دارد و هم در مکان، با نور خودش عمل هموستسیس (یعنی انعقاد خون که همان دقیقه خون بند می‌آید) اتفاق می‌افتد. لیزر کمک بزرگی برای  برداشت  ضایعات و زخم‌هامی‌کند.

درمان اسپاسم‌های فکی

عضلات فکی ممکن است دچار اسپاسم شوند و افراد دیگر قادر نباشند بیشتر از یک حدی دهان‌شان را باز کنند. همچنین برخی افراد از دردهای غیرتیپیک یا دردهای بی‌قاعده رنج می‌برند که علت اصلی‌اشکشش‌های خاص یا تاثیرات روی عصب‌های اصلی فکی است که اصولا بعد از بعضی جراحی‌های بزرگ این مشکل  اتفاق می‌افتد. همچنین در این مواقع افراد دچار گزگز و خواب رفتگی می‌شوند که به آن پارستزیمی‌گویند. ولی لیزرهای تابش با روش‌های مختلف در این مناطق با زمان‌های مشخص، می‌تواننداسپاسم‌هایماهیچه‌ای را درمان و عضلات را آزاد کنند و پارستزی یا همان خواب‌رفتگی و دردهای بی‌قاعده را ازبین ببرند.