علل و روش هایی برای درمان دندان درد بخش/2

علل و روش هایی برای درمان دندان درد بخش

علل و روش هایی برای درمان دندان درد بخش/2

شما در طول شب دندان قروچه میکنید

دندان قروچه یا براکسیسم یک امر غیرطبیعی است که اغلب در خواب و به صورت ناخودآگاه انجام داده می شود. شخص دندان هایش را به هم می ساید و به مرور زمان باعث تحلیل رفتن مینای دندان می شود. دندان قروچه می تواند در حالت خودآگاه هم انجام شود که می تواند ناشی از خشم، عصبانیت یا استرس باشد.

در نهایت یکی از عوارض این عادت، درد و از بین رفتن بخش زیادی از سطح جونده دندان ها خواهد بود. برای ترمیم آسیب وارد شده به دندان ها تحلیل رفته روش های ترمیمی و زیبایی مانند لمینت دندان یا روکش دندان توصیه می شود.

علل و روش هایی برای درمان دندان درد بخش/1

شما سندروم مفصل گیجگاهی-فکی دارید

مفصل گیجگاهی فکی، مفصلی است که استخوان های فک پایین را به استخوان گیجگاهی متصل می کند. این مفصل باعث می شود که ما بتوانیم صحبت کنیم یا غذا را بجویم. به ایجاد اخلال در این مفصل سندروم مفصل گیجگاهی فکی گفته می شود که اغلب خود را با دندان درد شدید و یا درد فک نشان می دهد. شنیده شدن صدای کلیک مانندی حین حرکت این مفصل از دیگر علائم سندروم نامبرده است.

شما دچار تحلیل لثه هستید

به بالا رفتن یا عقب نشینی لثه ها در اصلاح تحلیل لثه گفته می شود. زمانی که لثه دچار تحلیل میروند، ریشه دندان ها در معرض دید قرار میگیرد. ریشه دندان بسیار حساس است و در صورت برخورد هوا، غذا یا آب به آن دچار تحرک شده و درد دندان شدیدی ایجاد می کند.

شما عفونت سینوس یا سنوزیت دارید

نشانه و علامت قابل توجه عفونت سینوسی درد دندان (مخصوصا در دندان های فوقانی به دلیل نزدیک بودن به مجاری بینی و سینوسی است). اگر درد دارید و همزمان بینی شما نیز گرفته است، احتمالا سینوزیت دارید. برای درمان این مشکل حتما باید به متخصص مراجعه کنید.

شما باردار هستید

بارداری احتمال ورم لثه یا جنجویت را افزایش می دهد. جنجویت اصطلاحی است که به التهاب و ورم لثه اطلاق می شود و می تواند باعث خونریزی لثه و دندان درد شود. هرچند که اغلب خانم های باردار در طول بارداری با مشکلات لثه روبرو می شوند اما رعایت بهداشت دهان و دندان در طول بارداری می تواند احتمال هرگونه آسیب به دهان، دندان و لثه را کاهش داده یا از بین ببرد.

حتما قبل، حین و بعد از بارداری به کلینیکی که خدمات دندانپزشکی بارداری ارائه می دهد مراجعه کنید تا از بروز عوارض بارداری مانند التهاب لثه و درد دندان جلوگیری کنید.

شما دچار آسیب عصبی شده اید

یکی از دلایل احتمالی اما غیرمعمول درد دندان ، بیماری است که به آن نورالژی تریژه مینال (trigeminal neuralgia) گفته می شود. این بیماری نوع خاصی از آسیب عصبی است که منجر به درد مزمن عصبی در سر شما می شود (که گاهی اوقات می تواند به صورت دندان درد احساس شود). با این بیماری خوردن، آشامیدن و مسواک زدن دندان ها می تواند دردناک بوده و درد شما را بیشتر کند.

شما مشکلات قلبی دارید

هنگامی که درد مذکور با برخی از علائم دیگر همراه باشد گاهی اوقات می تواند نشان دهنده مشکلات قلبی باشد. احساس درد در قسمت بالاتنه (از جمله گردن، شانه ها، دندان ها و فک) می تواند علامت حمله قلبی باشد. اگر علاوه بر درد در دهان با مواردی مانند تعریق، درد قفسه سینه، تپش قلب، تنگی نفس یا حالت تهوع روبرو هستید، در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنید.

شما اخیرا بلیچینگ دندان انجام داده اید

برخی از روش های سفید کنندگی دندان (مانند بلیچینگ) می توانند باعث دندان درد و حساسیت آن شوند. حساسیت دندان می تواند دو تا سه روز پس از اتمام بلیچینگ دندان ادامه داشته باشد اما از بین می رود.

البته بلیچینگ به خودی خود باعث حساسیت یا احساس درد در اطراف دندانها نمی شود، بلکه اگر پیش از انجام این فرآیند دندان های حساسی دارید، با سفید کردن آن ها ممکن است تا چند روز درد زیادی تجربه کنید.

شما سرطان دهان دارید

یکی از قابل توجه ترین علائم سرطان دهان، درد مزمن دهان و دندان است که از بین نمی رود. اگر دهان یا دندان های شما درد می کند و درد آن از بین نمی رود (و) متوجه یک برجستگی غیرمعمول یا لکه رنگی عجیبی در داخل دهان خود شده اید حتما به یک دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید. در این مورد شما احساس دندان درد می کنید ولی درد ممکن است از بافت های نرم داخل دهان باشد.

غذاهای اسیدی زیادی می خورید

غذاهایی که بسیار اسیدی هستند می توانند مینای دندان شما را از بین ببرند. این غذاها (یا خوراکی ها) شامل مرکبات، نوشابه، قهوه و آب نبات های شیرین هستند. هنگامی که مینای دندان تحلیل می رود، دندان های شما بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرند.

پوسیدگی دندان باعث می شود عصب دندان در معرض هوا قرار بگیرد و شما درد شدیدی تجربه کنید. اگر غذاهای اسیدی زیادی می خورید، مقدار آن را کاهش داده و رژیم متعادل تری را امتحان کنید تا خود را از از درد نجات دهید.