انواع کیستهای مرتبط با سینوس ماگزیلاری

کیستهای دندانی و فکی غیر اپی تلیالی را بشناسیم

این کیستها شامل، کیست منفرد استخوانی  ( کیست استخوانی تراماتیک  ، کیست  استخوانی ساده، کیست  استخوانی هموراژیک ) میشوند. تصور می شود که ترامایی که سبب ایجاد خونریزی داخل مغز استخوان می گردد، عامل این کیست باشد. نقص در تشکیل لخته و دژنرسانس متعاقب آن منجر به ایجاد حفره خالی در داخل استخوان می گردد.

این بیماری در اکثریت فاقد نشانه بوده و بطور اتفاقی در طی انجام رادیوگرافی روتین به وجود آنها پی برده می شود . نشانه ها نیز در صورت وجود ، شامل درد ، تورم و پاراستزی می باشند . این کیستها به صورت تورم فک پایین و در فک بالا بندرت دیده می شود و در اکثر بیماران ، جوان و در دهه دوم زندگی می باشند .پ

  کیست استخوانی آنوریسمال چیست؟

 اتیولوژی این کیست استخوانی ناشناخته است . مدارک و شواهد اندکی در حمایت از یک نظریه که تراما را عامل ایجاد این کیست معرفی می نماید ، وجود دارد . احتمال دارد که این کیست یک رویداد ثانویه برخاسته از یک ضایعه پیشین استخوانی مانند اوسفائینگ فیبروما ، فیبروزدیسپلازی یا جانیت سل گرانولوما باشد. بروز این کیست در فکین نادر است ، هرچند که می تواند در هر دو فک بالا و پایین رخ  دهد . در تمام قسمتهای اسکلت یافت می شود . اکثر این کیستها دراستخوان های  دراز و ستون فقرات رخ می دهند . بطور عمده در کودکان و بالغین کمتر از ۳۰ سال دیده می شود.

در این بیماری فک بیمار معمولاً دارای تورم بدون درد است. تورم ها سفت هستند و جابجایی دندانها و مال اکلوژن مشاهده می گردد. ممکن است در محل این کیست صدایی شبیه شکستن پوست تخم مرغ وجود داشته با شد. در تستهای تشخیصی، دندانها وایتالیتی خودرا حفظ می کنند.

در رادیولوژی بصورت رادیولوسنسی تک حجره ای یاچند حجره ای دیده می شود. این کیست در رادیوگرافی دارای نمای حباب صابونی یا blow- out  می باشد. ممکن است تحلیل ریشه رخ دهد. میزان عود این کیست متعاقب درمان بالا می باشد.

انواع کیستهای مرتبط با سینوس ماگزیلاری

 کیست مخاطی خوش خیم سینوس ماگزیلاری

این کیست تحت عنوان یک موکوسل یا کیست احتباسی نیز شناخته می شود. در بسـیاری از موارد این کیـست ها بدون نشـانه بوده و در رادیوگرافی پانورامیک معـمول به وجـود آنـها پی بـرده

می شود . بندرت ممکن است نشانه هایی شامل ترشح و گرفتگی بینی یا یک درد گنگ در ناحیه سینوس وجود داشته باشند.

تستهای تشخیصی رادیولوژی، این کیستها بصورت رادیواپاسیستهای کروی با حدود صاف و یکنواخت ظاهر می گردند . هیچگونه تحلیلی در استخوان  مجاور مشاهده نمی شود. اکثر این کیستها بدون تغییر باقی می مانند یا اینکه بطور خود به خودی دچار سیر قهقرایی می شوند . امروزه با افزایش استفاده از رادیوگرافی پانورامیک ، اغلب این کیستها تشخیص داده می شوند.

تشخیص افتراقی شامل وضعیتهای التهابی سینوس ماگزیلاری ، مانند کیستهای رادیکولر پری اپیکال ، کیستهای ماگزیلا پس از عمل جراحی و سوپرایمپوز شدن ساختمانهای آناتومیک طبیعی از قبیل کونکاهای بینی می باشد.

کیستهای پس از عمل جراحی فک بالا

این نوع کیستها بطور معمول در ژاپن و بندرت در سایر نقاط دنیا دیده  می شوند . این کیستها اغلب یک عارضه تاخیری می باشند که پس از گذشت چند سال از یک عمل جراحی که سینوس ماگزیلاری را درگیر نموده ، بروز می کنند. این کیستها به دنبال جراحی سینوس ، بویژه عمل Caldwell- luc دیده می شوند . همچنین می توانند از صدمات ناشی از شلیک گلوله و شکستگیهای صورت نیز ناشی گردند.

از علام این بیماری درد و تورم گونه یا صورت است. همچنین ممکن است تورم داخل دهانی همراه با تخلیه چرک نیز مشاهده گردد. با بزرگ شدن این کیستها ، دیواره سینوس ممکن است نازک یا حتی سوراخ گردد.

در تستهای تشخیصی رادیولوژی عکسهای رادیوگرافی وجود یک ناحیه رادیولوسنت با حدود مشخص که مربوط به سینوس ماگزیلاری می باشد را مورد تایید قرار می دهند . اکثراً تک حجره ای بوده و استخوان اطراف آنها اسکلروزه است.

در تشخیص افتراقی این بیماری می توان به تومورهای بدخیم که گسترش آنها منجر به سوراخ شدن دیواره سینوس می وشد ، اشاره کرد. در بافت شناسی  دیواره کیست از اپی تلیوم استوانه ای مژک دار مطبق کاذب پوشیده شده است  .

معرفی و طبقه‌بندی کیستهای بافتهای نرم دهان، صورت و گردن

 کیستهای در موئید و اپی درموئید

منشاء تکاملی دارند و از اپی تلیوم جنینی که در طی بسته شدن کمانهای فک پایین ( mandibular arches ) به جای می ماند ، مشتق می شوند. کیستهای درموئید و اپی در موئید ممکن است در کف دهان به وجود آیند. این کیستها ممکن است در زمان تولد وجود داشته باشند. اکثریت این کیستها بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سالگی مشاهده می شوند. شایعترین محل بروز این کیستها ، خط وسط کف دهان می باشد. همچنین بر روی صورت هم رخ می دهند . دراین بیماری، بیماران ممکن است در صحبت کردن ، غذا خوردن ، تنفس یا بستن دهان با دشواری و مشکل مواجه شوند . یک تورم در خط وسط کف دهان که موجب بالا آمدن زبان می شود . این تورم ممکن است به داخل گردن گسترش یابد و باعث ایجاد نمای چانه دو تایی( double chin ) در بیمار گردد. این تورم در لمس ، نرم می باشد.

در تستهای تشخیصی بیوپسی پوشش کیست از اپی تلیوم است. کیست در موئید در دیواره فیبروزه خود حاوی ضمائم پوستی می باشد. در رادیولوژی نیز هیچگونه تغییری مشاهده نمی شود . در تستهای حیات پالپ  پاسخ طبیعی است. تشخیص های افتراقی نیز شامل رانولا، عفونت فضای زیر زبانی و سلولیت ناشی از یک آبسه دندانی منتشر می باشند .

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین برند ایمپلنت در سال 1403 ( قیمت )

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد. قبل از اینکه

آبسه دندان و علت ایجاد آن + علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

آبسه دندان  آبسه دندان یک نوع عفونت است که در لثه و یا دندان شکل می‌گیرد. آبسه به صورت تورم قرمز و ظاهری شبیه جوش ممکن است روی لثه مشاهده شود. علل مختلفی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد، اما یکی از مهمترین علل آن عدم پاک کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و در دهان

کشیدن دندان عقل و نکاتی که باید بعد از آن رعایت کنید

کشیدن دندان عقل یکی از تجربه‌های ناخوشایند است که بعد از آن احساس ناراحتی، درد، بی حسی و تورم را تجربه می‌کنیم. اکثر افراد با این تجربه آشنا هستند. از طرف دیگر، دندانپزشک توصیه می‌کند که پس از کشیدن دندان عقل، به موارد زیر توجه کنید: حدود یک ساعت از استفاده از گاز استریل (آکسیژن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا