اگر دندان شیری زودتر از موقع بیفتند یا کشیده شوند چه می شود؟

دندان شیری نوزاد کی در می آید؟

۱- نوزاد از چه سنی دندان در می آورد؟
کودکان از حدود شش ماهگی شروع به دندان در آوردن می کنند  که له آن دندان شیری  میگویند و این فرآیند تا حدود سه سالگی ادامه پیدا می کند. با این حال ممکن است برخی کودکان زودتر از این سن و یا دیرتر دندان در بیاورند.
این مجموعه دندانها، دندانهای شیری نام دارند. برخی نوزادان با دندان شیری متولد می شوند. برخی دیگر نیز در حوالی دوازده ماهگی ممکن است تازه شروع به دندان در آوردن کنند. اما عموما از حدود شش ماهگی اولین دندانها شروع به بیرون زدن می کنند.




۲- دندان های شیری از چه سنی می افتند و با دندان دائمی جایگزین می شوند؟
در حدود شش یا هفت سالگی فرآیند افتادن دندانهای شیری شروع می شود و پس از آن به ترتیب دندانهای دائمی در جای آنها در می آید.
۳- مراحل دندان در آوردن چقدر طول می کشد؟
معمولا تا ۲۵ الی ۳۳ ماهگی کودک فرآیند دندان در آوردن طول می کشد. اما دندان در آوردن یک قانون مشخص برای همه ندارد.
۴- پوسیدگی ناشی از شیشه شیر در نوزادان چیست؟
یکی از عوامل مهم پوسیدگی در کودکان کم سن، خوابیدن در حالی که است که شیشه شیر یا حاوی نوشیدنی شیرین دیگر در دهانشان قرار دارد. این باعث می شود مدت زمان طولانی قند در تماس با دندانها قرار بگیرد و باکتریها فرصت فعالیت پیدا کنند. در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان زیاد می شود.
۵- آیا دندان های شیری دارای ریشه و عصب هستند؟
بله این دندان ها مانند دندان طبیعی، دارای ریشه و عصب هستند که به مرور زمان کوتاه می شوند و دندان می افتد.لذا توجه داشته باشید دندانی که در سن 6 تا 7 سالگی در پشت آخرین دندان شیری رویش می‌یابد دندان دائمی است و نسبت به سالم ماندن آن وسواس بیشتری به خرج دهید.
افتادن زود هنگام دندان شیری
برخی از والدین ممکن است تصور کنند که دندان‌های شیری چون موقتی هستند و در نهایت لق شده و می‌افتند، به اندازه دندان‌های دائمی مهم نیستند و نیازی به مراقبت و درمان ندارند. فراموش نکنید دندان‌های شیری کودکان شما بسیار با ارزشند زیرا کودکان برای جویدن، صحبت کردن و همچنین برخورداری از ظاهری زیبا به قدرت و سلامت دندان‌های شیری خود نیازمندند. به علاوه دندان شیری فضای لازم برای رویش دندان دائمی را حفظ می‌کند و در هدایت رویش دندان دائمی نقش اساسی دارد. در نتیجه در مراقبت و حفظ و نگهداری آن‌ها باید کوشش شود.
اگر کودک شما دندان شیری خود را زودتر از موعد مقرر از دست داده، او را نزد متخصص دندانپزشکی کودکان ببرید تا در صورت لزوم در جای خالی دندان شیری او وسیله‌ای به نام فضا نگهدارنده قرار دهد. این وسیله اجازه حرکت دندان‌های مجاور به این فضای خالی را نمی‌دهد و فضا برای رویش دندان دائمی جایگزین حفظ می‌شود. در صورت عدم استفاده از این وسیله، دندان‌های شیری مجاور، به سمت ناحیه بدون دندان حرکت کرده و باعث کاهش فضای لازم جهت رویش دندان دائمی در این قسمت می‌شوند. در نتیجه این امر می‌تواند مانعی برای رویش دندان دائمی شود

آیا تب کردن از علائم دندان در آوردن است؟
هنگام دندان در آوردن دمای بدن کودک ممکن است کمی افزایش یابد اما در حد تب نیست. اگر کودک تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد دارد ممکن است بیمار باشد. بهتر است او را به پزشک نشان دهید. در دوران دندان در آوردن چون کودک دائما هر چیزی روی زمین میبیند در دهان می گذارد و میجود، گاهی اوقات به دلیل ورود میکروبها به بدن دچار عفونت می شود. به همین علت گاهی دندان در آوردن با تب کردن همزمان اتفاق می افتند.

مواد غذایی مفید برای دندان ها کدام اند؟

در چه سنی همه دندان های شیری بیرون زده اند؟
بیشتر کودکان در حدود دو و نیم سالگی، همه دندانهای شیری شان در آمده است در واقع مراحل رویش و تکامل دندان های شیری در این سن به پایان می رسد.
در چه سنی دندان های شیری شروع به افتادن می کنند؟
دندانهای شیری معمولا در حدود شش سالگی به تدریج لق شده و می افتند و جا را برای بیرون آمدن دندانهای دائمی باز می کنند. گاهی اوقات ممکن است این فرآیند تا یک سال هم تاخیر داشته باشد.
کدام دندانهای شیری زودتر می افتند؟
اولین دندان شیری که می افتد معمولا دو دندان جلویی پایینی است و پس از آن دو دندان جلویی بالایی. پس از آن به نوبت دندانهای جلویی کناری، آسیاب بزرگ اول (مولر اول) و دندانهای آسیاب دوم.


چه چیزی باعث افتادن دندانهای شیری می شود؟
دندانهای شیری تا زمانی که توسط دندانهای دائمی زیر خود، تحت فشار قرار نگیرند در جای خود ثابت و استوار می مانند. زمانی که دندان دائمی آماده بیرون زدن می شود و مسیر را به سمت دهان طی می کند، به ریشه دندان شیری بالای سرخود فشار وارد می کند. ریشه این دندانها سست تر از دندانهای دائمی است و با این فشار، تحلیل رفته و از بین می رود. در نتیجه دندان شیری لق می شود و می افتد.
اگر دندان های شیری زودتر از موقع بیفتند یا کشیده شوند چه می شود؟
وجود دندانهای شیری برای حفظ جا برای دندان دائمی و هدایت آن به جایگاه درست لازم است. همچنین دندانهای شیری برای جویدن و صحبت کردن لازمند بنابراین تلاش می شود تا حد ممکن، دندان شیری که صدمه دیده یا پوسیده است ترمیم شده و حفظ شود.
اگر دندان شیری زودتر از موقع بیفتد، جای خالی آن توسط دندانهای اطراف اشغال می شود. در نتیجه دندان دائمی زیر آن فضای کافی برای بیرون زدن ندارد و ممکن است در زیر لثه بماند و یا از جای نادرستی بیرون بزند.
همچنین با زود از دست دادن دندان شیری، فرآیند جویدن و گوارش غذا نیز به مشکل می خورد.
تکلم ما نیز به دندانهایمان وابسته است. هنگامی که جای یک یا چند دندان خالی می شود، ادای برخی حروف با مشکل مواجه می شود.
چگونه جلوی عوارض کشیدن یا افتادن زود هنگام دندان شیری را بگیریم؟
باید به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید. او پس از عکس رادیولوژی و بررسی وضعیت دندان دائمی زیر لثه، مشخص می کند بهترین راه حل چیست. اگر زمان زیادی تا بیرون زدن دندان مانده باشد معمولا از فضا نگهدار دندان برای حفظ جای خالی، استفاده می شود.

 

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

ایمپلنت دندان - دکتر وحید عارفی

ایمپلنت دندان و همه چیزهایی که باید بدانید (کاربرد، انواع، مراحل، هزینه و قیمت… )

اگر این مطلب را در سایت دکتر وحید عارفی می خوانید، احتمالاً یک یا چند دندان از دست داده یا کشیده‌اید و به دنبال آگاهی از روش‌های جایگزینی آن‌ها هستید. خوشبختانه، این مقاله بهترین روش جایگزینی دندان، یعنی ایمپلنت دندان، را برای شما توضیح می‌دهد. این شامل تعریف، اصطلاحات مرتبط، فرآیندهای کاشت ایمپلنت، شرح مراحل،

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین برند ایمپلنت در سال 1403 ( قیمت )

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد. قبل از اینکه

آبسه دندان و علت ایجاد آن + علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

آبسه دندان  آبسه دندان یک نوع عفونت است که در لثه و یا دندان شکل می‌گیرد. آبسه به صورت تورم قرمز و ظاهری شبیه جوش ممکن است روی لثه مشاهده شود. علل مختلفی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد، اما یکی از مهمترین علل آن عدم پاک کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و در دهان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا