برای کشیدن دندان عقل و جراحی آن به کجا مراجعه کنیم؟

نحوه کشیدن دندان عقل یا جراحی دندان عقل

پزشک یا جراح معالج شما می‌تواند از سه طریق شما را بیهوش کند که بستگی به پیچیدگی احتمالی جراحی دارد. گزینه‌های شما عبارتند از:

بی حسی موضعی

پزشک یا جراح شما با یک یا چند تزریق در نزدیکی محل جراحی بیهوشی را بکار می‌برد. قبل از تزریق پزشک با یک ماده لثه‌ی شما را بی‌حس می‌کند. شما در طی عمل بیدار هستید و اگر چه فشار و حرکات را می‌فهمید اما نباید درد را حس کنید.

روشی برای تقویت مینای دندان

بیهوشی تسکینی

پزشک این بیهوشی را از طریق خط وریدی در بازو به شما می‌رساند. این نوع بیهوشی هوشیاری شما را سرکوب می‌کند و شما دردی احساس نمی‌کنید. شما همچنین بی‌حسی موضعی را در لثه‌ی خود دریافت خواهید کرد.

بیهوشی عمومی

در شرایط خاص ممکن است که از بیهوشی عمومی برای شما استفاده شود. برای این کار دارو را از طریق بینی دریافت می‌کنید. این بیهوشی باعث از بین رفتن آگاهی شما می‌شود و هیچ دردی را احساس نمی‌کنید. در این مدت تیم جراحی تنفس، دما و فشار خون و جریان و … را تحت نظر دارند.

جراحی دندان عقل

• برشی در لثه به منظور نمایان شدن دندان و استخوان ایجاد می‌کنند.
  • استخوانی را که مانع دسترسی به دندان باشد را حذف می‌کنند.
  • اگر با تکه کردن دندان خروج آن راحت‌تر شود این کار را انجام می‌دهند.
  • دندان را برمی‌دارند.
  • محل دندان برداشته شده را از آلودگی مانند خرده دندان یا استخوان پاک می‌کنند.
  • زخم را برای بهبود بهتر می‌بندند(که همیشه ضروری نیست).
  • برای کنترل خونریزی و کمک به لخته شدن خون روی آن را با گاز می‌پوشانند.

بعد از عمل اگر بیهوشی تسکینی یا عمومی باشد به اتاق ریکاوری می‌روید ولی اگر بی‌حسی موضعی باشد مدت ریکاوری کم است و روی همان صندلی می‌مانید.

بعد از عمل

• فعالیت : بعد از عمل جراحی در همان روز استراحت کنید و از فردای آن روز به فعالیت عادی بپردازید اما تا یک هفته از فعالیت‌های سنگین که موجب لخته شدن خود در حفره می‌شود خود داری کنید.
  • نوشیدنی‌ها : بعد از جراحی آب زیاد بخورید. در ۲۴ ساعت اول از نوشیدن الکل، کافئین، نوشیدنیهای گازدار و نوشیدنیهای داغ خودداری کنید. تا یک هفته برای نوشیدن از نی استفاده کنید زیرا مکیدن مانع از لخته شدن خون می‌شود.
  • غذا : برای ۲۴ ساعت اول از غذاهای نرم مانند ماست یا پوره استفاده کنید. خوردن غذاهای نیمه نرم را از وقتی که توانستید آن را نگه دارید شروع کنید. از خوردن غذاهای سفت، جویدن و غذاهای گرم و تند که ممکن است در حفره گیر کند و زخم را تحریک کند پرهیز کنید.
  • مدیریت درد : ممکن است لازم باشد از مسکن تجویز شده توسط پزشک یا جراح برای جلوگیری از درد استفاده کنید(مانند استامینوفن، تایلنول یا موارد دیگر). گذاشتن یک بسته‌ی یخ در محل درد نیز مؤثر است.
  • خونریزی : مقداری خونریزی ممکن است در روز اول پس از برداشتن دندان اتفاق بیافتد. سعی کنید از خوردن زیاد پرهیز کنید تا برداشتن لخته خون راحت باشد. تکه‌ای گاز را طبق دستور پزشک بر محل جراحی قرار دهید.
  • تورم و کبودی : تورم و کبودی گونه‌ی شما بعد از دو تا سه روز برطرف می‌شود. از یک بسته یخ طبق راهنمایی پزشک یا جراح خود استفاده کنید.
  • تمیز کردن دهان : در ۲۴ ساعت اول دندان‌های خود را مسواک نزنید، دهان خود را بشویید، تف کنید یا از دهان شویه استفاده کنید. بعد از این زمان به مدت یک هفته، هر دو ساعت و بعد از غذا دهان خود را با آب نمک گرم بشویید. برای این کار از ۱/۲ قاشق چای خوری نمک و ۲۳۷ میلی‌لیتر آب استفاده کنید. بعد از ۲۴ ساعت اول مسواک زدن را آغاز کنید اما به نرمی، بخصوص در محل جراحی به منظور جلوگیری از باز شدن بخیه.
  • استفاده از دخانیات : اگر سیگار می‌کشید در صورت امکان تا ۲۴ ساعت این کار را نکنید. اگر تنباکو را می‌جوید حداقل برای یک هفته این کار را نکنید. استفاده از مشتقات تنباکو ممکن است باعث تأخیر در بهبودی و تشدید افزایش عوارض شود.
  • بخیه : ممکن است بخیه داشته باشید یا نه، اگر بخیه دارید به منظور کشیدن آنها یک وقت از پزشک بگیرید.

عوارض کشیدن دندان عقل

• تورمی که بعد از دو تا سه روز بدتر می‌شود
  • درد شدیدی که با داروهای تجویز شده آرام نمی‌شود
  • طعم بد دهان که با شست و شو با آب نمک از بین نرود
  • ترشح یا چرک در محل جراحی
  • خون در ترشحات بینی
  • بی‌خوصلگی یا خستگی مداوم

نتایج

احتمالأ پس از جراحی در صورت وجود موارد زیر نیاز به پیگیری ندارید

• نیاز به کشیدن بخیه ندارید.
  • هیچ عارضه‌ای در طی مراحل ایجاد نشده باشد.
  • مشکلاتی همچون درد، تورم، بی‌حسی یا خونریزی و یا عوارض نشان‌دهنده‌ی احتمال عفونت، آسیب عصبی یا سایر مشکلات دیده نشود.

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل

بهترین زمانی که برای کشیدن دندان عقل مساله مهمی است که باید به آن توجه کنید.

بهترین زمانی که برای کشیدن دندان عقل به شما پیشنهاد می کنیم زمانی که است که هنوز دندان عقل باعث آسیب دیدن دندان های مجاور و بروز مشکل در لثه نشده باشد. به عبارت دیگر به محض اینکه از وجود دندان عقل خود مطلع شدید باید به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید تا از بروز مشکل پیشگیری کنید.

هر چه دندان عقل دیرتر از لثه خارج شود و کشیده شود، مشکلات بیشتری را به وجود می اورد و زمانی که به دندان های دیگر شما اسیب وارد شده باشد، نه تنها باید هزینه بیشتری برای سلامتی دندان های خود پرداخت کنید بلکه ممکن است که زیبایی دندان های خود را نیز از دست بدهید و یا درد و مراحل طولانی تری را برای درمان طی کنید.

برای کشیدن دندان عقل و جراحی آن به کجا مراجعه کنیم؟

هموطنان عزیز چنانچه نیاز به کشیدن و جراحی دندان عقل دارید، باید حتما به کلینیک های متعبر وبا تجربه مراجعه کنید زیرا کشیدن دندان عقل به تخصص و مهارت زیادی نیاز دارد و هر دندانپزشکی نمی تواند آن را به خوبی انجام دهد و ممکن است که شما را دچار مشکلاتی کند.

از این رو کلینیک و پزشک مساله بسیار حائز اهمیتی در کشیدن و جراحی دندان عقل می باشد.

در نهایت

همکاران ما در این مجموعه سعی بر آن داشتند که مسائل مهم و لازم در خصوص کشیدن دندان عقل و مسائلی که لازم است تا پیش از کشیدن دندان آن را بدانید برای شما عزیزان شرح دهند.

با این وجود سعی کنید که بخش های ذکر شده را مورد نظر قرار دهید و زمانی که برای کشیدن دندان عقل اقدام می کنید به این توصیه ها و نکات ذکر شده توجه کنید و آنها را به کار ببرید تا نتیجه حاصل از کشیدن دندان عقل برای شما مسمر ثمر باشد و شرایط بهتری را در جین جراجی و یا پس از جراحی داشته باشید.