حساسیت دندان چیست؟

حساسیت دندان چیست؟

برخی افراد تجربه تیر کشیدن و در شدید دندان بعد از نوشیدن یک لیوان شیر سرد و یا چای داغ را دارند که بسیار آزار دهنده است. در این حالت دندان ها حساس شده اند و به محرک های مختلف واکنش های دردناک دارند. این درد می تواند از ریشه دندان آغاز شود و تا تاج دندان دامه پیدا کند. محرک های مختلفی می تواند باعث بروز درد شود. برخی از این محرک ها شامل :

علاوه بر موارد گفته شده گاهی دندان ها نسبت به مسواک و نخ دندان نیز حساس می شود و استفاده آن باعث ایجاد درد شدید می شود. دهانشویه های الکلی نیز حساسیت دندان را تشدید می کند و مناسب این دندان ها نیست.

عوامل حساسیت دندان

همانطور که گفته شد مینای دندان ، دندان را از آسیب های این چنین حفظ می نماید. عواملی که به نازک شدن یا از بین رفتن مینای دندان منجر شود باعث حساس شدن دندان می شود. برخی از این عوامل قابل پیشگیری هستند ولی برخی دیگر اجتناب ناپذیر اند. برخی عوامل حساسیت دندان شامل :

  • مسواک زدن اشتباه با مسواک نامناسب
  • استفاده بیش از حد از مواد سفید کننده دندان
  • دندان قروچه
  • شکستن یا لب پر شدن دندان
  • بیماری های دهان ودندان یا لثه
  • استفاده بیش از حد از خوراکی های شیرین و اسیدی
  • مصرف غذا های بسیار داغ یا سرد

علاوه بر موارد گفته شده برخی عوامل به عملکرد ما بستگی ندارد و ناشی از برخی بیماری ها و مشکلات گوارشی است. برای مثال بازگشت اسید معده یا ریفلاکس معده با اسیدی کردن محیط دهان باعث آسیب به مینای دندان می شوند.

همچنین استفراغ های مکرر یا سایر مشکلات معده نیز می تواند بر سلامت دندان ها تاثیر گذار باشد. برخی عوامل نیز با آسیب به لثه و جدا شدن قسمت هایی از آن یا کنار رفتن آن باعث حساسیت دندان ها می شود. در این حالت ریشه دندان در معرض هوا و باکتری ها قرار گرفته و آسیب  می بیند.

در واقع مینای دندان از عاج محافظت می کند. از بین رفتن مینای دندان به خودی خود باعث حسایت دندان نمی شود. بلکه آسیب به عاج دندان است که به تیر کشیدن و حساسیت دندان منجر می شود. عاج دندان دارای هزاران کانال ریز است که تا پالپ یا مغز دندان کشیده شده است.

هنگامی که مینای دندان از بین می رود میکروب ها و مواد مختلف می تواند از طریق این کانال ها به مغز دندان و اعصاب آن راه یابند و باعث آسیب به دندان و احساس درد شوند.

درمان حساسیت دندان

با از بین رفتن مینای دندان دیگر نمی توان آن را برگرداند. در روش های درمانی حساسیت دندان ندانپزشک می کوشد تا با کمک عوامل مختلف مانع ورود مواد به کانال عاج دندان و رسیدن به مغز دندان شود. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد.

با مراجعه به بهترین دندانپزشک متخصص می توانید مناسب ترین روش درمان برای حساسیت دندان را انتخاب نمایید. دندانپزشکان معمولا با توجه به عامل ایجاد کننده حساسیت دندان و ویژگی دندان های هر شخص روش درمان را انتخاب می نمایند. روش های متداول برای رفع حسایت دندان را در ادامه مطلب بخوانید.

فلوراید تراپی

در این روش درمان عاج دندان حساس شده با ژل و یا وارنیش فلوراید پوشانده می شود تا مانع عبور مواد مختلف و بروز حساسیت دندان شود. فلوراید یک ماده معدنی است که باعث استحکام دندان ها می شود. پوشاندن دندان با فلوراید مانع پوسیدگی دندان می شود.

باندینگ دندان

حساسیت دندان را می توان با کمک باندینگ و اینلی و آنلی دندان نیز بر طرف نمود. در این روش ها ابتدا قسمت های پوسیده و آسیب دیده دندان که می تواند پیشروی کرده و قسمت های سالم دندان را تحدید نماید تراشیده و خارج می شود و سپس دندان پر شده و مانع عبور مجدد عوامل آسیب زا می شود.

فیشور سیلانت

ترک های ریز روی دندان نیز می تواند باعث عبور میکروب ها و نفوذ به مغز دندان شود. این ترک ها را نمی توان با مسواک پاک نمود. برای صاف و صیقلی کردن دندان و پرکردن این ترک ها از فیشور سیلانت استفاده می شود. فیشور سیلانت در واقع نوعی پوشش همرنگ دندان است که شیار ها را می پوشاند و مانع بروز حساسیت دندان می شود.

نایت گارد

دندان قروچه و سایش دندان ها هنگام خواب از جمله عواملی است که باعث حساسیت دندان ها می شود. می توان با کمک نایت گارد از آسیب دیدن دندان ها ناشی از دندان قروچه پیشگیری نمود.

جراحی دندان

چنانچه با کمک روش های گفته شده حساسیت دندان بهبود نیابد روش های درمانی دیگری همچون عصب کشی دندان و جراحی پیوند لثه انجام می شود. در عصب کشی دندان جراح مجبور است تا پالپ نرم داخل دندان را تخلیه نماید تا پوسیدگی و آسیب دندان از بین برود.

در جراحی پیوند لثه نیز دندانپزشک از قسمت های دیگر لثه گرافت می گیرد و آن را به قسمت مورد نظر پیوند می زند. با پیوند لثه به قسمت آسیب دیده مانع عبور میکروب ها و نفوذ آن به ریشه دندان می شوند.

یکی از موثر ترین روش هایی که امروزه برای درمان حساسیت دندان مورد استفاده قرار میگیرد لیزر کم توان و ترکیب لیزر با ژل فلوراید است.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

درمان دندان با لیزر در دندانپزشکی در سال 1403 +جزئیات

اگرچه ممکن است فکر کنید استفاده از لیزر در دندانپزشکی یک پدیده نو و مدرن است، اما در واقع استفاده از لیزر برای درمان‌ها و تسهیلات دندانپزشکی تاریخچه‌ای نسبتاً طولانی دارد. استفاده از لیزر در دندانپزشکی به شکل مدرن و کنونی حدود ۳۰ سال است. در این مقاله، قصد داریم به شما درباره ۱۸ کاربرد

تفاوت لمینت ایمکس و زیرکونیا (زیرکونیوم)

لمینت ایمکس در مطلب زیر توضیح می‌دهیم که لمینت ایمکس چیست، در مورد انواع لمینت و مزایای لمینت سرامیکی ایمکس صحبت خواهیم کرد. سپس تفاوت آن با زیرکونیا و لومینیرز را بیان می‌کنیم  به نظر شما ویتامین های ضروری برای دهان و دندان چیست؟ متد ایمکس (eMax) چیست؟ یکی از درمان‌های جدیدی که در دندانپزشکی

فاصله میان دندان ها به چه دلیلی به وجود می آید؟

 علل فاصله میان دندان ها چیست؟  طی یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ انجام شده است نشان می دهد که فاصله میان دندان ها در تقریبا دو سوم از کودکانی که دندان های جلویی آن ها به تازگی رشد کرده است رخ می دهد.دلایل مختلفی برای ایجاد فاصله میان دندان ها وجود دارد. اتفاقی که

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا