خشکی دهان و نحوه درمان آن چیست؟

خشکی دهان و نحوه درمان آن چیست؟

خشکی دهان به دلیل عدم تولید بزاق رخ می‌دهد. این مشکل می‌تواند باعث مشکلات در خوردن، صحبت کردن و هضم شود. اگر خشکی دهان شدید را تجربه کنید، می‌تواند باعث اختلالات گلو، اضطراب و بر کیفیت زندگی شما شود. به همین دلیل است که ما درمان سریع این مشکل را پیشنهاد می‌کنیم تا به شما کمک کنیم تا به بهترین حالت خود برگردید

چه چیزی باعث این مشکل می‌شود؟

خشکی دهان زمانی رخ می‌دهد که غدد بزاقی در دهان شما بزاق کافی تولید نکنند. این اغلب نتیجه کم آبی بدن است، به این معنی که شما مایع کافی در بدن خود برای تولید بزاق مورد نیاز خود ندارید. دلایل مختلفی وجود دارد، اما این مشکل معمولاً یک عارضه جانبی دارو است که تولید بزاق شما را کاهش می‌دهد. برخی از داروهایی که باعث این مشکل می‌شوند عبارتند از:

عوامل پس زدن و عفونت ایمپلنت

داروهای فشار خون بالا، داروهای ضد افسردگی، استروئیدها و بسیاری دیگر.

گاهی اوقات این مشکل خود به خود از بین می‌رود. در مواقع دیگر، با استفاده طولانی مدت ادامه خواهد داشت.

سایر دلایل این مشکل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• کم آبی بدن
  • آپنه خواب
  • عدم تعادل هورمونی
  • تنفس دهانی
  • سینوزیت

عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به این مشکل را افزایش دهد که عبارتند از:

• اختلالات اشتها
  • اضطراب
  • فشار
  • بیماری آلزایمر یا پارکینسون
  • تنگی نفس به دلیل اضطراب یا حمله پانیک
  • ضربه یا آسیب عصبی

علائم و نشانه‌های این بیماری چیست؟

خشکی دهان می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند:

1. اغلب احساس تشنگی می‌کنید
  2. لب‌های ترک خورده
  3. احساس خشکی در دهان
  4. خشکی چشم
  5. گلو درد یا احساس خشکی در گلو
  6. تغییر یا کاهش حس چشایی
  7. بوی بد دهان
  8. زخم‌های دهان

اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را تجربه می‌کنید سریعا به متخصصین مربوطه مراجعه کرده و روند درمان را انجام دهید.

علائم خشکی دهان بسیار واضح است و هر فردی می تواند در خودش تشخیص دهد.

برای درمان خشکی دهان به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در مواردی شاهد هستیم که دندان‌های پوسیده در این عارضه نقش دارند بنابراین در چنین وضعیتی دکتر دندانپزشک می‌تواند به شما کمک کند. همچنین در مواردی نیز یک آزمایش ساده می‌تواند وضعیت هورمونی شما را تعیین کند. در نهایت روند تشخیص به درستی انجام خواهد شد.

چگونه متخصصان خشکی دهان را تشخیص می‌دهند؟

متخصص مربوطه دهان، زبان، لب ها، بافت‌های دهان و غدد بزاقی شما را معاینه می‌کند تا یک برنامه درمانی تهیه کند. از آنجایی که علائم برای هر بیمار متفاوت است، درمان‌ها نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. بنابراین نباید تصور کنید که برای همه یک روش درمانی ثابت می تواند اثر گذار باشد.

متخصصین و دندان پزشکان تا حد زیادی در علت یابی خشکی دهان می توانند کمک کنند.

درمان‌های خانگی و گزینه‌های درمانی برای خشکی دهان چیست؟

به طور معمول، بیماران می‌خواهند احساس راحتی کنند و از این مشکل خلاص شوند. چهار نوع درمان وجود دارد:

• نفس کشیدن از طریق بینی: همانطور که گفته شد نفس کشیدن از راه دهان نیز خودش از علت‌های خشک شدن زبان و حلق است. پس بهتر است که نسبت به نوع نفس کشیدن خود تجدید نظر کنید. زمانی که از راه بینی نفس بکشید تا حد زیادی باعث می‌شود که این مشکل شما تا حد زیادی برطرف گردد.
  • اجتناب از الکل، کافئین و تنباکو: الکل و تنباکو که همان سیگار است باعث می‌شود کهدهان خشک شود. کسانی که زیادی سیگار مصرف می‌کنند در طول زمان دچار این مشکل می‌شوند. از سوی دیگر نوشیدن الکل نیز باعث کم آبی بدن و خشک شدن دهان خواهد شد. نوشیدنی‌های کافئین‌دار هم مثل قهوه یا نسکافه در کوتاه‌ترین زمان باعث این مشکل و کم آبی بدن می‌شوند. پس بهتر است که در طول روز از این نوشیدنی‌ها به مقدار کمتری استفاده کنید تا با عارضه‌‎های ناشی از این مشکل مواجه نشوید.
  • با استفاده از رطوبت ساز
  • اجتناب از داروهای ضد احتقان بدون نسخه
  • بیشتر آب بنوشید: به میزانی که شما در طول روز مقدار استفاده از آب را زیاد کنید بدن‌تان به اندازه کافی آب و مایعات دریافت خواهد کرد. در نهایت این آب‌ها در تولید بزاغ نیز نقش خواهد داشت. پس این مشکل شما نیز برطرف می‌شود و شما از عارضه‌های خشکی دهان در امان خواهید بود.
  • مکیدن تراشه‌های یخ: قطعه‌های یخ نیز می‌تواند موجب تحریک و فعال کردن غدد بزاقی باشد. البته نباید یخ‌ها را با دندان‌تان گاز بگیرید. زیرا که می‌تواند موجب آسیب به دندان‌ها شود.
  • مرطوب کننده لب با وازلین: لب‌های خودتان را با انواع مرطوب کننده‌ها نرم کنید. خشکی لب‌ها نیز باعث ترک لب‌ها و احساس دایم نیاز برای مرطوب کردن آن‌ها در شما ایجاد کند.
  • تحریک بزاق: می‌توانید با خوردن انواع ترشیجات غدد را تحریک کنید که بزاق ترشح کنند.
  • جویدن آدامس بدون قند
  • خوردن آب نبات‌های سفت بدون قند
  • برخی از داروها می‌توانند به تولید بزاق کمک کنند: البته این داروها را باید زیر نظر متخصصین استفاده کنید. برای مثال بهتر است که به دندان پزشک یا پزشک عمومی مراجعه کنید و از آن ها بخواهید که در صورت نیاز داروهای مورد استفاده برای درمان خشکی دهان را برای شما تجویز کنند.