مواد غذایی مفید برای تقویت دندان ها

برچسب‌ها:

برای تقویت دندان چه مواد غذایی  بخوریم

سلامت دهان و دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مواد غذایی که می خورید تاثیر مستقیمی روی سلامت دندان هایتان می گذارد. پس باید دقت کنید که خوراکی هایی که را انتخاب کنید که برای سلامت دندان مفید است و باعث تقویت آنها می شود و از خوردن خوراکی هایی که سلامت دندان را به خطر می اندازند جلوگیری کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا مواد غذایی مفید برای تقویت دندان را به شما معرفی کنیم و در پایان با مواد غذایی که برای دندان مضر است هم آشنا می شوید.

انگور

انگور حاوی اسید مالیک بوده که به سفید کردن دندان‌های شما به طور طبیعی کمک می‌کند. اگر مدت کوتاهی انگور مصرف کنیم به تدریج متوجه کاهش لکه‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها خواهید شد و لبخندی زیبا با دندان‌هایی سفید خواهید داشت. افزون بر این انگور دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که مانند باکتری‌ها دهان عمل می‌کند به همین دلیل در پیشگیری از التهاب و دندان درد موثر است.

تقویت دندان با میوه‌ها و سبزیجات تُرد

جویدن مواد خوراکی تُرد همچون هویج، ‌سیب و خیار می‌تواند پلاک‌های دندانی را از بین ببرد و به عنوان راهکاری برای تمیز کردن دندان‌ها بکار رود.

 

پنیر بخورید تا دندان‌هایی سالم داشته باشید

مصرف فرآورده‌های لبنی علاوه بهبود سلامت عمومی بدن بر استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها تاثیر گذار است. پنیر سرشار از کلسیم است و دارای خواصی است که از بروز حفره دندانی جلوگیری و pH سطح حفره دندان‌ و دهان را نیز تنظیم می‌کند؛ توصیه می‌شود برای تقویت دندان هر روز یک تکه کوچک پنیر  بخورید.

آیا میدانید خمیر دندانتان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

گلابی

میزان آب و فیبر مناسب موجود در این میوه موجب تحریک تولید بزاق دهان شده و از دندان ها در مقابل اسید محافظت می کند. گلابی در مقایسه با سایر میوه ها دارای تاثیر خنثی کنندگی است و هرچیزی که به فرآیند خنثی سازی کمک کند برای دندان ها خوب است چراکه اسیدها را از مینا دندان دورنگه می دارد و باعث تقویت مینای دندان می شود.

بادام باعث تقویت دندان ها می شود

بادام علاوه بر حفظ سلامت مغز، برای حفظ سلامت و تقویت دندان ها و لثه ها هم مفید است چراکه حاوی مقادیر کافی کلسیم، ویتامین E و فیبر رژیمی است. کلسیم برای تقویت مینا دندان و پیشگیری از خرابی دندان ها مهم است. کمبود کلسیم منجر به فرسودگی و شکنندگی اسان دندان ها می شود.
ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به مقابله با بیماری های دندان و لثه کمک می کند. فیبر رژیمی نیز با تحریک به تولید بزاق، موجب کاهش تشکیل پلاک می شود. اگرچه باید از مصرف مغزیجات با روکش کاکائویی پرهیز شود.

سیر

خوردن سیر به تقویت دندان ها کمک می کند و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های لثه را کاهش می دهد.  سیر دارای خواص ضد میکروبی قوی می‌باشد که کمک می‌کند دهان و دندان شما عاری از هرگونه باکتری باشد.

گوشت

گوشت قرمز منبع غنی فسفر است. فسفر یکی از اجزای اصلی مینای دندان است، پس مصرف گوشت قرمز به بازسازی دوباره‌ و تقویت دندان های شما کمک می کند.

پیاز

پیازبا داشتن ترکیب ضد باکتری بنام سولفور به سلامت دندان ها کمک می کند.

چه خوراکی هایی برای دندان مضر است

برای تقویت دندان از خوردن موارد زیر اجتناب کنید:

لیمو، پرتقال و گریپ‌ فروت

مرکبات دارای اسید سیتریک هستند و این اسید دارای امتیاز pH پایینی است که به این سبب می‌تواند مینای دندان را خراب و باعث پوسیدگی آن شود. اگر شما از این میوه‌ها یا عصاره‌ی آن‌ها به عنوان صبحانه استفاده می‌کنید، بهتر است در ادامه روز از خوردن خوراکی‌های اسیدی دیگر اجتناب کنید تا به دندان‌تان آسیب کمتری وارد شود.

قهوه

با عرض پوزش برای طرفداران قهوه باید بگوییم این نوشیدنی برای سلامت دندان شما بسیار مضر است. اسیدهای تانیک در قهوه، علاوه بر آسیب زدن به مینای دندان، می‌توانند لکه‌های قهوه‌ای رنگی نیز در آن ایجاد کنند. با این حال اگر در مصرف این نوشیدنی زیاده‌روی نکنیم، می‌توانیم از خواص فراوان آن بهره برده و از آسیب رسیدن به دندان نیز جلوگیری میکند.

گوجه فرنگی

میوه هایی مثل گوجه فرنگی نیز می توانند به سلامت دندان آسیب وارد کنند و بنابراین نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.

شکلات

شکلات های چسبنده و شیرینی هایی مثل کلوچه، کیک و میان وعده هایی مثل چیپس عاملی برای مشکلات دندانی هستند و نه تنها ارزش غذایی ندارند، بلکه نوع و میزان قند موجود در آن ها به دندان ها می چسبد. باکتری داخل دهان نیز از این قندها تغذیه می کند و اسید آزاد می کند و عاملی برای پوسیدگی دندان خواهد بود. پس برای جلوگیری از پوسیدگی و هم چنین تقویت دندان بهتر از از خوردن این خوراکی ها خودداری کنید.

پاپ کورن برای دندان

همه ما عاشق خوردن پاپ کورن در سینما هستیم، اما مراقب باشیم که آنها نیز به دندان های شما آسیب می رسانند.اول، براحتی بین دندان ها گیر میکنند، و امکان رشد باکتری ها را افزایش می دهند. آنهایی که از دست رفته اند، خیلی سخت هستند و شما می توانید به مینای دندان یا دندان شکسته خود مجدداً آسیب برسانید.

سرکه

ما از سرکه اغلب در سس سالاد، سس، ترشی و برخی از چیپس های سیب زمینی استفاده می کنیم و مهم است بدانیم که این می تواند باعث نابودی دندان شود. مطالعات افزایش خطر فرسایش مینای دندان را برای افرادی که اغلب غذاهای سرکه دار مصرف می کنند، گوشزد کرده است. سرکه یک عنصر مهم برای سالادی خوشمزه است، اما شما باید به یاد داشته باشید، بعد از آن با آب، دهان خود را شستشو کنید تا خطر بالقوه را به حداقل برسانید.

میوه های خشک

میوه‌های خشک نیز جزو خوراکی‌های سرشار از قند هستند که در داخل دهان و به کمک باکتری‌های موجود در آن به اسید تبدیل می‌شوند. حالا چسبندگی این مواد غذایی را به میزان قند آن اضافه کنید. خطر این است که دندان به مدت طولانی در مجاورت بقایای این مواد غذایی قرار می‌گیرد که به اسید تبدیل شده‌اند. نتیجه این می‌شود که مینای دندان آسیب می‌بیند و به مرور دندان‌ها از درون می‌پوسند.

برای تقویت دندان ها لب به نوشابه نزنید

تقریبا همه‌ی ما می‌دانیم که نوشابه به دلیل داشتن شکر بسیار زیاد، کربن فراوان و مواد اسیدی در خود، حکم اعدام را برای دندان‌های سالم دارد. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف نوشابه چه کم و چه زیاد سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. پس برای تقویت دندان ها از خوردن نوشابه خودداری کنید.

 

 

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

ایمپلنت دندان - دکتر وحید عارفی

ایمپلنت دندان و همه چیزهایی که باید بدانید (کاربرد، انواع، مراحل، هزینه و قیمت… )

اگر این مطلب را در سایت دکتر وحید عارفی می خوانید، احتمالاً یک یا چند دندان از دست داده یا کشیده‌اید و به دنبال آگاهی از روش‌های جایگزینی آن‌ها هستید. خوشبختانه، این مقاله بهترین روش جایگزینی دندان، یعنی ایمپلنت دندان، را برای شما توضیح می‌دهد. این شامل تعریف، اصطلاحات مرتبط، فرآیندهای کاشت ایمپلنت، شرح مراحل،

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین برند ایمپلنت در سال 1403 ( قیمت )

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد. قبل از اینکه

آبسه دندان و علت ایجاد آن + علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

آبسه دندان  آبسه دندان یک نوع عفونت است که در لثه و یا دندان شکل می‌گیرد. آبسه به صورت تورم قرمز و ظاهری شبیه جوش ممکن است روی لثه مشاهده شود. علل مختلفی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد، اما یکی از مهمترین علل آن عدم پاک کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و در دهان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا