آیا یکطرفه جویدن غذا باعث ایجاد مشکل می شود؟ | خطرات یکطرفه جویدن چیست؟

آیا یکطرفه جویدن غذا باعث ایجاد مشکل می شود؟

دهان و دندان همیشه یکی از مهمترین بخش‌های بدن بوده‌اند که تأثیر بسیار زیادی بر روی زیبایی هر فرد دارند، شما برای اینکه بتوانید از رخ داد ناهنجاری‌های مختلف دهانی و فک مانند یکطرفه جویدن جلوگیری کنید باید در رابطه با عواملی که می‌توانید موجب رخ داد این اتفاق شود اطلاع داشته باشید. در این رابطه همیشه یک سوال وجود داشته که ذهن همگان را به خود درگیر کرده است، آیا یکطرفه جویدن مواد غذایی باعث بروز و رخ داد مشکلات جدی در دهان و فک شما می‌شود؟ برای اینکه به سوال مذکور پاسخ دهیم باید شما را با نکات مختلفی آشنا کنیم تا بتوانید با داشتن اطلاعات حداقلی در این زمینه وارد مبحث مورد نظر شوید. در این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید به ذکر مهمترین مواردی بپردازیم که شما نیازمند داشتن دانش در آن زمینه هستید.

مشکل جویدن یکطرفه‌ به صورت عادی در افراد وجود ندارد و رخ داد و این اتفاق نشان دهنده‌ی وجود مشکلی غیرطبیعی می‌باشد. برای مثال ممکن است که دندان‌های سمت راست دهان شما دچار مشکلاتی باشند و شما به همین علت مجبور باشید تا با یکطرفه دهان خود مواد غذایی را بجوید یا که شما به جویدن یکطرفه عادت کرده‌اید. شما برای اینکه مشکل مذکور یعنی یک طرفه جویدن را حل کنید باید از دو سمت دهان خود به صورت متناوب استفاده کنید، بدین معنی که شما باید با هر دو جهت دهان خود به اندازه‌ی یکسان غذا بجوید تا از بروز مشکلات جلوگیری کنید. البته اگر که شما مدت‌ها است که دچار این دسته مشکلات و ناهنجاری‌ها هستید.

علت بوی دهان چیست؟ اینجا رو کلیک کنید تا بدانید چگونه درمانش کنید

خطرات یکطرفه جویدن

زمانی که شما به صورت یکطرفه مواد غذایی را می‌جوید، در اصل می‌توان گفت که به صورت روزمره تنها از یک طرف دهان خود استفاده می‌کنید. این امر می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی در دهان شما شود که همگی نتیجه‌ی یکطرفه جویدن مواد غذایی در طولانی مدت می‌باشد. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به ذکر مهمترین خطراتی بپردازیم که ممکن است در پی یکطرفه جویدن مواد غذایی بوجود آیند:

آسیب مفصل گیجگاهی فک

اولین مشکلی که در رابطه با یکطرفه جویدن برای افراد مختلف رخ می‌دهد را می‌توان وارد شدن آسیب جدی به مفصل گیجگاهی فک دانست. اگر شما یکطرفه جویدن غذا را در طولانی مدت ادامه دهید، مفصل گیجگاهی فکی شما آسیب جدی خواهد دید. چرا که تنها مفصل متحرک در میان استخوان های سر و صورت می‌باشد که وظیفه‌ی باز و بسته کردن دهان شما را بر عهده دارد. محل قرارگیری این استخوان در بین فک پایین و استخوان های سر می‌باشد و در اصل زمانی که شما صحبت می‌کنید یا غذا می‌جوید، این مفصل حرکت می‌کند. پس همانطور که متوجه شدید اهمیت این مفصل بسیار زیاد می‌باشد.

با یک طرف جویدن دندان ها و لثه های یک طرف آسیب می بینند. در صورت از دست دادن دندان یا دندان هایی در یک طرف دهان، یا بیمار از آن طرف فک کمتر استفاده نموده و یا اصلا استفاده نمی کند. اگر از یک طرف فک استفاده نشود دندان ها تمیز نشده و جرم می بندند و علاوه بر این که مستعد پوسیدگی دندان می شوند بر ناراحتی لثه هم افزوده می گردد زیرا که غذا خوردن در تمیز شدن دندان ها و حفظ سلامتی لثه موثر است.

با عادت یکطرفه غذا خوردن تغییراتی به صورت سایش در سطح جونده ایجاد می گردد که در صورت شدت، ممکن است ایجاد ناقرینگی در سطح جونده کرده و در شکل و قیافه و شخص نیز تاثیر بگذارد.

با یکطرف جویدن دندان های طرف مقابل جرم می گیرند و دچار بیماری لثه شده و ممکن است لثه تان تحلیل رود، اگر شما عادت داشته باشید که یکطرفه غذا را بجوید، در واقع شما از یکطرف دهان تان اصلا استفاده نمی کنید. این موجب می شود که دندان های طرف مقابل تان جرم بگیرند و به مرور زمان دچار تحلیل لثه و بیماری های لثه شوید. دندان ها و الیاف نگه دارنده ی آن ها برای سالم و زنده ماندن نیاز دارند که از آنها استفاده کنید، در غیر این صورت الیاف نگه دارنده دندان ها تحلیل می روند.

یکطرفه جویدن برای دندان های مصنوعی هم خطر دارد، اگر شما دست دندان در دهان تان دارید، بهتر است که دو طرفه بجوید چون جویدن یکطرفه به بلند شدن دست دندان تان از جای خودش منجر می شود و ثبات دست دندان تان به هم خواهد خورد.

شکل و قرارگیری دندان

اگر مشکلات جویدن یک طرفه شما ادامه داشته باشد، بخش خاصی از دهان و دندان‌های شما به مشکلات ظاهری آسیب خواهد دید. زیرا به جای توزیع فشار بر روی دندان‌های شما در هنگام استفاده از طرف خاصی از دهان، فشار به طرفی محدود می‌شود که در طولانی مدت می‌تواند منجر به بروز مشکلات مختلف شود. این مشکلات به شدت جدی هستند و در صورت ادامه یافتن می‌توانند به بخش‌های اصلی دهان و دندان آسیب برسانند. این مشکلات بعضاً قابل جبران نیستند و نیازمند هزینه‌های بسیار بالا برای ترمیم هستند. علاوه بر این، ممکن است فواصلی بین دندان‌های شما ایجاد شود که باعث قرارگیری و انباشته شدن غذا می‌شود. این موضوع نیز تنها منجر به جمع شدن باکتری‌های مختلف خواهد شد.

 

جرم گرفتن و تحلیل دندان

در صورتی که به وضعیت یکطرفه بودن خود اهمیت ندهید و برای حل این مشکل تلاشی نکنید، قسمتی از دهان که برای مدت طولانی استفاده نشده است به مشکلاتی دچار خواهد شد. این منطقه از دهان در طولانی مدت کثیف می‌شود و به عبارتی به مکانی برای رشد باکتری‌ها و مشکلات دهانی تبدیل می‌شود. در این زمان، ممکن است دچار ترکیدگی و خرابی دندان‌های خود شوید. بنابراین، مهم است به وضعیت یکسان نمودن استفاده از دهان خود به دو طرف و حفظ بهداشت دهان و دندان در منطقه‌های غیراستفاده شده است. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای پاکسازی دندان‌ها و لثه ها در هر دو طرف دهان بسیار مهم است. همچنین، بهتر است به طور منظم و قاطع به دندانپزشک مراجعه کنید تا عفونت‌ها و مشکلات دهانی در هر دو جانب دهان شما را تشخیص دهد و از رشد باکتری‌ها و خرابی دندان‌ها جلوگیری کند. توجه و مراقبت همزمان از هر دو طرف دهان شما، برای اطمینان از سلامت عمومی دندان‌ها و لثه ها و جلوگیری از مشکلات بیشتر بسیار اهمیت دارد.

دکتر وحید عارفی جراح و متخصص بیماری‌های لثه با سابقه 20 سال در رشته ایمپلنت، فوق تخصص لیزر و جراحی‌های لیزری در دندان‌پزشکی، عضو AAP آمریکا است. دوره دکترای دندان‌پزشکی عمومی در سال‌های 1993-1987 و تخصص در رشته پریودنتولوژی را از سال 1993-1996 گذرانده است و به مدت 2 سال هم در بخش تخصصی بیماری‌های لثه دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه تهران مشغول بوده است. وی از اعضای اولیه آکادمی پریودنتولوژی ایران در 15 سال گذشته و همچنین از اعضای آکادمی پریودنتولوژی آمریکا است. پس از پیشرفت روش‌های لیزری در دندان‌پزشکی عمومی و جراحی‌های لثه و دیگر مداواهای دهان، فک و صورت بوسیله لیزرتراپی، دوره فلوشیپ لیزر را در آلمان گذرانده است. دوره اولیه جراحی‌های ایمپلنت را نزد پرفسور برانمارک و هرتل در سال 1372 (1993 میلادی) فراگرفته و بدنبال آن مدارک متعددی در ارتباط با ایمپلنت و جراحی‌های پیشرفته استخوانی در داخل و خارج از کشور اخذ نموده است.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین برند ایمپلنت در سال 1403 ( قیمت )

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد. قبل از اینکه

آبسه دندان و علت ایجاد آن + علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

آبسه دندان  آبسه دندان یک نوع عفونت است که در لثه و یا دندان شکل می‌گیرد. آبسه به صورت تورم قرمز و ظاهری شبیه جوش ممکن است روی لثه مشاهده شود. علل مختلفی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد، اما یکی از مهمترین علل آن عدم پاک کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و در دهان

کشیدن دندان عقل و نکاتی که باید بعد از آن رعایت کنید

کشیدن دندان عقل یکی از تجربه‌های ناخوشایند است که بعد از آن احساس ناراحتی، درد، بی حسی و تورم را تجربه می‌کنیم. اکثر افراد با این تجربه آشنا هستند. از طرف دیگر، دندانپزشک توصیه می‌کند که پس از کشیدن دندان عقل، به موارد زیر توجه کنید: حدود یک ساعت از استفاده از گاز استریل (آکسیژن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا