انواع لیفت سینوس | لیفت سینوس قبل از کاشت ایمپلنت دندان

گاهی اوقات برای کاشت ایمپلنت دندان، به علت باریک بودن استخوان فک بالا و عدم توانایی آن در پشتیبانی ایمپلنت، نیاز به آمادگی های خاصی مانند لیفت سینوس وجود دارد. لیفت سینوس برای کاشت ایمپلنت در فک بالایی لازم است که به دلیل باریکی استخوان، نمی‌تواند ایمپلنت را به‌طور کامل پشتیبانی کند.

عمل لیفت سینوس نوعی پیوند استخوان پیش از جراحی کاشت ایمپلنت دندان است که در طی آن مواد پیوندی به کف حفره سینوسی اضافه می شود تا ارتفاع استخوان فک بالا در محل کاشت ایمپلنت افزایش یابد و ایمپلنت وارد فضای سینوسی نشود.

انواع لیفت سینوس

لیفت سینوس باز

عمل جراحی لیفت سینوس باز که روش کلاسیک این درمان محسوب می شود، رایجترین نوع لیفت سینوس است. تمامی این فرآیند تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی صورت می گیرد.

جراح پس از برش لثه و سوراخ کردن محل کاشت ایمپلنت، با ابزار جراحی مخصوصی با دقت غشای کف سینوس را بالا رانده و مواد پیوندی را به این حفره اضافه می کند. این کار باید با دقت زیادی صورت بگیرد تا غشاء صدمه نبیند. پس از پر کردن سوراخ، باید با بخیه زخم بسته شود.

پس از جراحی لیفت سینوس، ۴ تا ۶ ماه منتظر می مانید تا بافت استخوانی کامل محکم شود. سپس میتوانید ایمپلنت دندان بگذارید.

روش جراحی لیفت سینوس باز در بسیاری از شرایط تنها روش افزایش حجم استخوان فک بالاست.

معایب لیفت سینوس باز چیست؟

مهمترین اشکال این روش زیاد بودن جراحت و عوارض است. پس از این جراحی ممکن است ورم و کبودی زیادی در زیر چشمها، چانه یا ناحیه گردن ایجاد شود.

پس از این جراحی تا مدتی مصرف آنتی بیوتیک و مسکن لازم است.

لیفت سینوس بسته

تکنیک بسته در لیفت سینوس کمتر آسیب وارد می کند چرا که نیازی به ایجاد برش خاصی در لثه نیست. در این عمل همه دستکاری ها از طریق سوراخی که برای نصب ایمپلنت در نظر گرفته شده است، صورت می گیرد. با کمک ابزارهای جراحی مخصوصی، غشای کف سینوس بالا کشیده می شود و بالشتک بادی در داخل آن ایجاد می شود تا از پارگی غشاء جلوگیری کرده و سپس حفره با مواد استخوانی پر می شود.

لیفت سینوس بسته زمانی قابل انجام است که حجم اولیه استخوان ۳ تا ۴ میلی متر باشد. سپس ایمپلنت جایگذاری می شود (بلافاصله پس از افزودن پیوند استخوان). در روش بسته بر خلاف روش باز، کبودی و ورم زیادی بر جای نمی ماند و دوره نقاهت پس از عمل بسیار سریعتر و ساده تر است.

معایب لیفت سینوس بسته چیست؟

مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید انتخاب یک جراح ماهر و با تجربه است تا به درستی تشخیص بدهد این تکنیک برای شما بهتر است یا لیفت باز. برخی از جراحان در زمینه لیفت سینوس بسته بیشتر تجربه دارند و برخی دیگر در لیفت سینوس باز.

بنابراین تنها ایراد این تکنیک این است که ممکن است به درستی انجام نشود. به دلیل محدودیت در مشاهده ساختارهای پشت فک، ممکن است دندانپزشک به اشتباه غشای سینوس را پاره کند و در نتیجه کل عمل با شکست مواجه شود و مجبور شوید دوباره مدتی بعد برای انجام آن اقدام کنید.

چه زمانی جراحی لیفت سینوس باز و چه زمانی لیفت سینوس بسته توصیه می شود؟

• شرایط لازم برای لیفت سینوس باز

لیفت سینوس باز برای کسانی انجام می شود که بافت استخوانی کافی ندارند و استخوان فک آنها نمیتواند ایمپلنت را نگه دارد.

• شرایط لازم برای لیفت سینوس بسته

لیفت سینوس بسته در صورتی انجام می شود که بیمار حداقل ۳ تا ۴ میلی متر استخوان داشته باشد.

در هر صورت ابتدا باید معاینه کامل دهان و فک صورت بگیرد و بررسی های دقیق انجام شود تا مشخص شود کدام روش برای شما مطمئن تر و مناسب تر است.

آیا شما نیاز به جراحی سینوس لیفت دارید؟

به طور کلی اگر در فک بالای خود دارای دندان خالی هستید و قصد دارید تا با کمک ایمپلنت دندان، جای خالی آن را پر کنید، اما تراکم استخوان کافی در نزدیکی سینوس خود ندارید، ممکن است تا به سینوس لیفت نیاز داشته باشید. کاندیدای دریافت این جراحی عبارتند از:

1. افرادی که تراکم استخوان کافی در فک بالایی خود ندارند.
  2. افرادی که به دلیل بیماری های لثه دچار تحلیل استخوان هستند.
  3. افرادی که استخوان خود را از دست داده اند.
  1. بعد از جراحی سینوس لیفت، شرایط چگونه خواهد بود؟

این جراحی سرپایی بوده و نیازی به بستری شدن ندارد. بنابراین افرادی که تحت این نوع عمل قرار می گیرند، می تواند به منزل برگردند. البته با درد، ورم و خونریزی رو به رو هستند که با رعایت توصیه های دندانپزشک خود این دوره نقاهت را پشت سر خواهند گذاشت.

2. چه مدت بعد از جراحی سینوس لیفت، کاشت ایمپلنت دندان انجام می شود؟

بهبودی کامل بعد از سینوس لیفت بین 2 تا 3 ماه زمانی می برد که بعد از آن، استخوان قدرت کافی خود را به دست می آورد.

3. منبع مورد استفاده استخوان در جراحی لیفت سینوس چیست؟

در اکثر موارد از استخوان بدن خود بیمار استفاده می شود که بافتی زنده دارد و می تواند بهبودی را سرعت ببخشد. با این حال محصولات سنتتیک و یا استخوان گاو نیز در برخی از مواقع مورد استفاده قرار می گیرند.

4. مدت زمان جراحی سینوس لیفت چقدر است؟

این جراحی حدود 1 الی 2 ساعت زمان می برد.

5. دلیل احساس سفتی گونه بعد از سینوس لیفت چیست؟

اصولا بعد از جراحی، مصرف آنتی بیوتیک توصیه می شود. در صورتی که آن ها را در زمان های تعیین شده مصرف نکنید، احساس سفتی در گونه ها و بروز عفونت وجود خواهد داشت. اگر تورم و سفتی گونه بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها کاهش نیافت، لازم است تا دندانپزشک خود را مطلع کنید.

6. آیا امکان انجام همزمان سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت وجود دارد؟

این شرایط با توجه به در نظر گرفتن وضعیت بیمار توسط دندانپزشک متخصص تعیین می گردد. اما در اکثر موارد دندانپزشک تشخیص می دهد که زمانی برای بهبودی این جراحی سپری شود.

7. در چه شرایطی سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت نباید به طور همزمان با هم انجام شوند؟

با توجه به شرایط بیمار و میزان پیوند استخوان، دندانپزشک متخصص تعیین می کند که این کار قابل انجام است و یا خیر. با این حال در شرایط زیر این دو کار با هم انجام نمی شود:

• وجود عفونت شدید
    • کافی نبودن ثبات استخوان برای ایمپنلت فوری با بررسی اسکن
  8. بعد از جراحی لیفت سینوس در چه شرایطی باید با دندانپزشک خود تماس بگیریم؟

در صورتی که با موارد زیر رو به رو شدید، لازم است تا سریعا با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

• اگر دچار تب شدید.
    • وجود درد و تورمی که بعد از چند روز کاهش نیافته و به مرور بدتر می شود.
    • اگر خونریزی بعد از 3 روز نیز ادامه داشته باشد.
    • هنگامی که به دلیل عطسه و سرفه احساس جا به جایی مواد استخوانی را دارید.
  9. آیا امکان پرواز کردن بعد از جراحی سینوس لیفت وجود دارد؟

سفر با هواپیما بعد از این جراحی می تواند سبب افزایش فشار روی سینوس ها شود که به همین دلیل سبب آسیب رسیدن به آن و اختلال در روند بهبودی می شود. به همین دلیل توصیه می گردد تا حدود 1 ماه بعد از انجام لیفت سینوس، از پرواز کردن پرهیز شود.

10. میزان درد جراحی سینوس لیفت چقدر است؟

به دلیل اینکه جراحی سینوس لیفت، نوعی جراحی تهاجمی محسوب می شود، می تواند با نگرانی زیادی برای شما همراه باشد. در حین روند جراحی، شما دچار بی حسی موضعی هستید، بنابراین دردی احساس نمی کنید. اما بروز درد، تورم و التهاب تا چند روز بعد از جراحی طبیعی بوده و به مرور زمان کاهش پیدا می کنند. برای به دست آوردن سلامتی خود باید به خوبی توصیه های دندانپزشک خود را رعایت کنید.