لیفت سینوس پیش از کاشت ایمپلنت دندان چگونه است ؟ | جراحی لیفت سینوس چیست و چگونه است؟

محتوا پنهان

گاهی اوقات برای کاشت ایمپلنت دندان، به علت باریک بودن استخوان فک بالا و عدم توانایی آن در پشتیبانی ایمپلنت، نیاز به آمادگی های خاصی مانند لیفت سینوس وجود دارد. لیفت سینوس برای کاشت ایمپلنت در فک بالایی لازم است که به دلیل باریکی استخوان، نمی‌تواند ایمپلنت را به‌طور کامل پشتیبانی کند.

لیفت سینوس چیست؟

عمل لیفت سینوس، یک جراحی است که با افزودن مواد پیوندی استخوان، قاعده استخوانی محکم و کافی برای پشتیبانی ایمپلنت دندان فراهم می‌شود. در برخی افراد که می‌خواهند ایمپلنت دندان خود را بگذارند، به دلیل نبود استخوان کافی، درمان با ایمپلنت بدون پیوند استخوان موفقیت آمیز نخواهد بود. لیفت سینوس، یکی از شیوه‌های متداول پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان است.

هزینه عمل لیفت سینوس چقدر است؟

هزینه دقیق عمل لیفت سینوس بسته به عوامل مختلف، مانند پیچیدگی عمل، نوع مواد پیوندی و مقدار آن، تفاوت دارد. بهتر است از جراح مورد نظر خود درباره هزینه دقیق این عمل پرسش کنید. همچنین، در صورتی که عمل لیفت سینوس به سادگی صورت گیرد، هزینه آن کمتر خواهد بود؛ اما هر چه پیچیدگی عمل بیشتر باشد، هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود.

خطرات و عوارض جراحی لیفت سینوس

لیفت سینوس یک عمل جراحی است بنابراین همانند هر جراحی دیگر میتواند عوارضی داشته باشد. اما عارضه اختصاصی این عمل، سوراخ شدن یا پارگی غشای سینوس است. اگر چنین اتفاقی بیفتد قابل ترمیم است و جراحی ادامه پیدا می کند.

گاهی اوقات در مواردی که پارگی غشای سینوس بزرگ است ممکن است لازم باشد به آن فرصت داده شود تا بهبود یابد و سپس لیفت (مدتی بعد) انجام شود.

خطر مهمتر این عمل جراحی، عفونت سینوس است. جراح داروهایی برای جلوگیری از عفونت می دهد که حتما طبق دستور او باید مصرف کنید.

باید مراقب باشید عطسه شدید نکنید یا حرکتی نکنید که پیوند جا به جا شود. به همین علت در فصل آلرژی انجام این جراحی توصیه نمی شود.

انواع لیفت سینوس

لیفت سینوس می‌تواند به دو روش باز یا بسته انجام شود که هر کدام دارای معایب و مزایای خود هستند. نوع روش انجام لیفت سینوس بستگی به شرایط فرد و ترجیح جراح دارد.

آیا میتوان عمل کاشت ایمپلنت دندان را همزمان با لیفت سینوس انجام داد؟

عموماً لیفت سینوس قبل از کاشت ایمپلنت صورت می‌گیرد، زیرا استخوان نیاز به چند ماه زمان دارد تا به طور کامل رشد و محکم شود. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که پیوند استخوان سه ماه زمان می‌برد تا به طور کامل محکم شود و جوش بخورد.

با توجه به اینکه پایه ایمپلنت باید در داخل استخوان فرو رود، بهتر است ابتدا منتظر بمانید تا پیوند خوب و محکم شود و سپس ایمپلنت را بگذارید.

در چه شرایطی نباید عمل لیفت سینوس و کاشت ایمپلنت را همزمان انجام داد؟

• اگر عفونت قابل ملاحظه ای روی داده است.
  • اگر اسکن استخوان و معاینات پیش از جراحی نشان می دهند ممکن است ثبات استخوان برای کاشت فوری ایمپلنت کافی نباشد.

با این حال بسته به اندازه پیوند و شرایط خود بیمار، لیفت سینوس و کاشت ایمپلنت را ممکن است بتوان همزمان انجام داد. شرایط هر کسی تفاوت دارد و دندانپزشک باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

چه کسانی باید لیفت سینوس را پیش از کاشت ایمپلنت دندان انجام بدهند؟

در صورتی که دندان از دست رفته یا صدمه دیده خود در فک بالا را می خواهید با ایمپلنت جایگزین کنید اما استخوان فک در عقب دهان در نزدیکی های سینوس، کافی نیست ممکن است لازم باشد این عمل جراحی را پشت سر بگذارید.

علت کمبود استخوان در این ناحیه میتواند یکی از موارد زیر باشد:

• نقص مادرزادی
  • بیماری پیشرفته لثه و پریودنتال
  • سرطان
  • برخی درمانهای پزشکی یا دارویی
  • تحلیل رفتن استخوانها با افزایش سن

لیفت سینوس در مواردی هم که سینوسها خیلی به فک بالا نزدیک هستند و فضای کافی برای ایمپلنت وجود ندارد انجام می شود.

پیش از عمل جراحی لیفت سینوس چه اقداماتی برای آماده سازی باید انجام شود؟

لیفت سینوس در واقع یک عمل پیوند استخوان است. برای افزودن مواد پیوندی به فک بالا، میتوان از استخوان بدن خودتان استفاده کرد.

اولین قدم در آماده شدن برای جراحی لیفت سینوس این است که مشخص کنید منبع برداشت استخوان از کجا باشد. سه نوع پیوند استخوان وجود دارد:

• استخوان بدن خودتان که معمولا از جای دیگری از دهان یا بدن برداشته می شود که به آن اتوژن یا اتوگرافت می گویند.
  • استخوان جسد که به آن پیوند آلوژنیک می گویند.
  • استخوان گاو که به آن زنوگرافت می گویند.
  • استخوان سنتزی (مصنوعی)

پس از تعیین منشا استخوان پیوندی، ساختار سینوس و فک شما بررسی و به دقت اندازه گیری می شود تا ارتفاع و پهنای استخوان در محل کاشت و مقداری که باید سینوس بالاتر برود مشخص شود. پس از این، برای لیفت اقدام می شود.

عمل جراحی لیفت سینوس چگونه انجام می شود؟

عمل لیفت سینوس کم خطر و ساده است. در این عمل جراحی مراحل زیر انجام می شود:

• بی حسی موضعی یا بیهوشی، استفاده می شود تا در حین عمل دردی احساس نکنید.
  • بافت لثه در پشت دندانهای بالا برش می خورد تا دندانپزشک به استخوان فک دسترسی پیدا کند.
  • بافت لثه بالا زده می شود، برش دایره ای کوچکی در استخوان ایجاد می شود تا از طریق آن پرده غشایی کف سینوس به آرامی بالا کشیده شود.
  • پس از بالا کشیدن بخش استخوانی حفره سینوسی، حفره ایجاد شده با پیوند استخوان که از قبل آماده شده است پر می شود.
  • پس از آن، جراح بریدگی ها را با بخیه می بندد.

سوالات متداول :

۱- عمل جراحی لیفت سینوس پیش از کاشت ایمپلنت، چقدر طول می کشد؟

این عمل جراحی بین یک و نیم تا دو ساعت زمان میبرد.

۲- پس از عمل لیفت سینوس چقدر طول می کشد بتوانم ایمپلنت بگذارم؟

جوش خوردن و بهبودی کامل سینوس شش ماه زمان می برد. پس از آن استخوان به قدری قوی شده است که بتواند ایمپلنت را نگه دارد بنابراین می توانید ایمپلنت بگذارید.

۳- چه افرادی نمی توانند عمل لیفت سینوس را انجام بدهند؟

کسانی که شرایط زیر را دارند ممکن است از انجام این عمل منع شوند:

• سینوزیت حاد
  • سرطان
  • بیماریهای خود ایمنی
  • فقدان استخوان بین لایه مخاطی دهان و لایه مخاطی سینوس
  • اچ آی وی یا ایدز
  • اختلالات انعقاد خون

۴- شرایط من پس از لیفت سینوس چگونه خواهد بود؟

کسانی که عمل لیفت سینوس را انجام می دهند می توانند همان روز به منزل برگردند و نیازی به بستری نیست.

بعد از عمل لیفت سینوس مشکلات زیر را در حد خفیف تجربه می کنید که موقتی است و برطرف می شود:

• ورم

۵- در دوره بهبودی پس از عمل لیفت سینوس چه کارهایی باید بکنم؟

مهمترین کاری که باید انجام بدهید جلوگیری از وارد آمدن فشار به محل عمل است. بنابراین از هر گونه فشار در بینی (تا می توانید عطسه هم نکنید و در معرض مواد آلرژی زا قرار نگیرید) جلوگیری کنید. چرا که ممکن است مواد پیوند استخوان حرکت کرده و بخیه ها شل شوند.

پس از این که به خانه رسیدید، اسپری سالین (محلول آب نمک) تهیه کنید و با آن بینی خود را مرطوب نگه دارید. این کار برای جلوگیری از گرفتگی بینی و تورم آن است.

ممکن است دکتر برایتان مسکن تجویز کند. اگر درد دارید می توانید مسکن بخورید.

احتمالا برایتان آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) تجویز می شود. ممکن است دهانشویه ضد عفونی کننده نیز تجویز شده باشد. در این صورت حتما طبق دستور دکتر داروها را مصرف کنید تا از عفونت جلوگیری شود.

برای کاهش ورم و درد میتوانید در روز اول پس از عمل چندین مرتبه یخ پیچیده شده داخل دستمال را روی محل بگذارید.

یک هفته یا ده روز پس از جراحی باید به جراح مراجعه کنید تا وضعیت پیوند را بررسی کند. اگر بخیه های قابل جذب استفاده نشده باشد، در این جلسه بخیه هایتان را نیز می کشد.

در برخی موارد از بیمار خواسته می شود چند مرتبه دیگر نیز در آینده مراجعه کند تا از جوش خوردن درست استخوان اطمینان حاصل شود. عکس رادیولوژی (اشعه ایکس) نیز از فک گرفته می شود.

آیا شما نیاز به جراحی سینوس لیفت دارید؟

به طور کلی اگر در فک بالای خود دارای دندان خالی هستید و قصد دارید تا با کمک ایمپلنت دندان، جای خالی آن را پر کنید، اما تراکم استخوان کافی در نزدیکی سینوس خود ندارید، ممکن است تا به سینوس لیفت نیاز داشته باشید. کاندیدای دریافت این جراحی عبارتند از:

1. افرادی که تراکم استخوان کافی در فک بالایی خود ندارند.
  2. افرادی که به دلیل بیماری های لثه دچار تحلیل استخوان هستند.
  3. افرادی که استخوان خود را از دست داده اند.
  1. بعد از جراحی سینوس لیفت، شرایط چگونه خواهد بود؟

این جراحی سرپایی بوده و نیازی به بستری شدن ندارد. بنابراین افرادی که تحت این نوع عمل قرار می گیرند، می تواند به منزل برگردند. البته با درد، ورم و خونریزی رو به رو هستند که با رعایت توصیه های دندانپزشک خود این دوره نقاهت را پشت سر خواهند گذاشت.

2. چه مدت بعد از جراحی سینوس لیفت، کاشت ایمپلنت دندان انجام می شود؟

بهبودی کامل بعد از سینوس لیفت بین 2 تا 3 ماه زمانی می برد که بعد از آن، استخوان قدرت کافی خود را به دست می آورد.

3. منبع مورد استفاده استخوان در جراحی لیفت سینوس چیست؟

در اکثر موارد از استخوان بدن خود بیمار استفاده می شود که بافتی زنده دارد و می تواند بهبودی را سرعت ببخشد. با این حال محصولات سنتتیک و یا استخوان گاو نیز در برخی از مواقع مورد استفاده قرار می گیرند.

4. مدت زمان جراحی سینوس لیفت چقدر است؟

این جراحی حدود 1 الی 2 ساعت زمان می برد.

5. دلیل احساس سفتی گونه بعد از سینوس لیفت چیست؟

اصولا بعد از جراحی، مصرف آنتی بیوتیک توصیه می شود. در صورتی که آن ها را در زمان های تعیین شده مصرف نکنید، احساس سفتی در گونه ها و بروز عفونت وجود خواهد داشت. اگر تورم و سفتی گونه بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها کاهش نیافت، لازم است تا دندانپزشک خود را مطلع کنید.

6. آیا امکان انجام همزمان سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت وجود دارد؟

این شرایط با توجه به در نظر گرفتن وضعیت بیمار توسط دندانپزشک متخصص تعیین می گردد. اما در اکثر موارد دندانپزشک تشخیص می دهد که زمانی برای بهبودی این جراحی سپری شود.

7. در چه شرایطی سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت نباید به طور همزمان با هم انجام شوند؟

با توجه به شرایط بیمار و میزان پیوند استخوان، دندانپزشک متخصص تعیین می کند که این کار قابل انجام است و یا خیر. با این حال در شرایط زیر این دو کار با هم انجام نمی شود:

• وجود عفونت شدید
    • کافی نبودن ثبات استخوان برای ایمپنلت فوری با بررسی اسکن
  8. بعد از جراحی لیفت سینوس در چه شرایطی باید با دندانپزشک خود تماس بگیریم؟

در صورتی که با موارد زیر رو به رو شدید، لازم است تا سریعا با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

• اگر دچار تب شدید.
    • وجود درد و تورمی که بعد از چند روز کاهش نیافته و به مرور بدتر می شود.
    • اگر خونریزی بعد از 3 روز نیز ادامه داشته باشد.
    • هنگامی که به دلیل عطسه و سرفه احساس جا به جایی مواد استخوانی را دارید.
  9. آیا امکان پرواز کردن بعد از جراحی سینوس لیفت وجود دارد؟

سفر با هواپیما بعد از این جراحی می تواند سبب افزایش فشار روی سینوس ها شود که به همین دلیل سبب آسیب رسیدن به آن و اختلال در روند بهبودی می شود. به همین دلیل توصیه می گردد تا حدود 1 ماه بعد از انجام لیفت سینوس، از پرواز کردن پرهیز شود.

10. میزان درد جراحی سینوس لیفت چقدر است؟

به دلیل اینکه جراحی سینوس لیفت، نوعی جراحی تهاجمی محسوب می شود، می تواند با نگرانی زیادی برای شما همراه باشد. در حین روند جراحی، شما دچار بی حسی موضعی هستید، بنابراین دردی احساس نمی کنید. اما بروز درد، تورم و التهاب تا چند روز بعد از جراحی طبیعی بوده و به مرور زمان کاهش پیدا می کنند. برای به دست آوردن سلامتی خود باید به خوبی توصیه های دندانپزشک خود را رعایت کنید.