کشیدن دندان عقل و نکاتی که باید بعد از آن رعایت کنید

کشیدن دندان عقل یکی از تجربه‌های ناخوشایند است که بعد از آن احساس ناراحتی، درد، بی حسی و تورم را تجربه می‌کنیم. اکثر افراد با این تجربه آشنا هستند. از طرف دیگر، دندانپزشک توصیه می‌کند که پس از کشیدن دندان عقل، به موارد زیر توجه کنید:

  1. حدود یک ساعت از استفاده از گاز استریل (آکسیژن و نیتروس اکساید) برای کاهش درد استفاده کنید.
  2. با وجود خونابه در دهان، آب دهانتان را آب کشیده و قورت دهید. این توصیه‌ها ممکن است ناراحتی را در شما ایجاد کنند و به عنوان یکی از مراحل بدترین تجربه‌های پس از کشیدن دندان عقل در نظر گرفته شوند.

کشیدن دندان عقل یک روند درمانی است که برخی از افراد ممکن است به دلیل ترس و نداشتن اطلاعات کافی، نگرانی داشته باشند. این نگرانی در حدودی طبیعی است. با امضاء مدت زمانی برای مطالعه و کسب اطلاعات درباره دندان عقل، ضرورت کشیدن آن، عوارض نکشیدن آن و مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل، شما درک خواهید کرد که این روند درمانی به آسانی قابل تحمل است. در این مقاله به سوالات پرتکرار شما درباره دندان عقل و مراقبت‌های بعد از کشیدن آن پاسخ خواهیم داد.

همه چیز درباره دندان عقل

دندان‌های عقل، دندان‌های آخرین و بزرگترین در دهان ما هستند. این دندان‌ها ممکن است در هر سنی رشد کنند، اما به طور معمول در دوران نوجوانی ظاهر می‌شوند. این دندان‌ها به صورت کامل و صاف رشد نمی‌کنند و در اکثر موارد به صورت خزیده و کج به دیده می‌آیند. این شرایط می‌توانند باعث فشردگی دندان‌ها، درد و آسیب به دندان‌های دیگر شوند. به همین دلیل، دندانپزشک توصیه می‌کند که دندان عقل خود را بکشید، زیرا این دندان تأثیر مستقیمی بر سلامت دهان و دندان‌های شما دارد.

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، برای کشیدن دندان عقل به ترس نیاز ندارید؛ چرا که این تصمیم، طبق توصیه پزشک، یک تصمیم هوشمندانه است. اگر دستورالعمل‌ها و نکات مراقبتی پس از کشیدن دندان عقل را به درستی رعایت کنید، به راحتی این مرحله را پشت سر خواهید گذاشت.

نکاتی که بعد از کشیدن دندان عقل باید رعایت کنید

ممکن است سوالاتی مانند: بعد از کشیدن دندان عقل چه قرصی باید مصرف کنیم؟ چند ساعت بعد از کشیدن دندان، گاز استریل را برداریم؟ بعد از کشیدن دندان عقل چه غذاهایی می‌توانیم بخوریم؟ آیا استفاده از قرقره آب نمک پس از کشیدن دندان ضروری است؟ و همچنین سوالات دیگری ممکن است در ذهن شما بیشتر شود. در این بخش، به پاسخ دادن به این سوالات خواهیم پرداخت و راهنمایی‌هایی درباره مراقبت‌های پس از کشیدن دندان عقل بدون جراحی ارائه خواهیم داد.

  1. غذا های سرد یا ولرم میل کنید و از مصرف نوشیدنی و غذا های داغ خودداری کنید.
  2. تا چند روز بعد از کشیدن دندان عقل از مصرف سیگار دوری کنید.
  3. از انجام تمرینات ورزشی و رفتن به استخر و سونا اجتناب کنید.
  4. دهانشویه های تجویزی توسط پزشک را به صورت مرتب مصرف کنید.
  5. استفاده سر خود از دارو های مختلف بسیار مضر است.
  6. 24 ساعت یا کمی بیشتر بعد از کشیدن دندان از مسواک زدن خودداری کنید.
  7. دارو هایی مانند آسپرین یا دارو هایی که باعث انعقاد خون می‌شوند را تا مدتی مصرف نکنید.
  8. با مشورت پزشک برای جلوگیری از عفونت آب نمک رقیق غرغره کنید.
  9. جهت کاهش درد یا تورم استفاده از کمپرس سرد موثر است.
  10. مصرف آنتی بیوتیک و مسکن های تجویز شده باعث جلوگیری از عفونت و کاهش درد می‌شود.

دستورالعمل های مراقبتی بعد از جراحی دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته، دندانی است که درون لثه قرار گرفته و به طور طبیعی به صورت کامل از لثه برون نمی‌آید. برای خارج کردن این دندان، نیاز به جراحی دارد. مراقبت‌های پس از جراحی دندان عقل نهفته نیز تفاوت چندانی با نکاتی که در بخش قبلی ذکر شده برای دندان عقل ساده ندارد. اما تنها تفاوت اصلی آن، نیاز به مراقبت بیشتر است و بهتر است برای مدت زمان بیشتری از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید.

ترس از کشیدن دندان عقل

اگر با مشکلات فوبیای دندانپزشکی روبرو هستید و از مراجعه به دندانپزشک ترس دارید یا ترس از کشیدن دندان عقل دارید، پیشنهاد ما برای شما انجام درمان‌های دندانپزشکی با استفاده از سدیشن است. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، می توانید به مقاله “دندانپزشکی در خواب در منطقه شرق تهران” مراجعه کنید.

حرف آخر

کشیدن دندان عقل و مراقبت‌های پس از آن بسیار حائز اهمیت هستند و توصیه می‌شود به منظور حفظ سلامت دندان‌ها، این درمان را تحت نظر پزشکان انجام دهید. شما می‌توانید برای انجام این درمان، به کلینیک تخصصی دندانپزشکی سبز مراجعه کرده و پس از مراجعه، توسط متخصص جراحی دهان و فک و صورت یا متخصص جراحی لثه، با خیال راحت درمان خود را انجام دهید.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین برند ایمپلنت در سال 1403 ( قیمت )

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد. قبل از اینکه

آبسه دندان و علت ایجاد آن + علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

آبسه دندان  آبسه دندان یک نوع عفونت است که در لثه و یا دندان شکل می‌گیرد. آبسه به صورت تورم قرمز و ظاهری شبیه جوش ممکن است روی لثه مشاهده شود. علل مختلفی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد، اما یکی از مهمترین علل آن عدم پاک کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و در دهان

کشیدن دندان عقل و نکاتی که باید بعد از آن رعایت کنید

کشیدن دندان عقل یکی از تجربه‌های ناخوشایند است که بعد از آن احساس ناراحتی، درد، بی حسی و تورم را تجربه می‌کنیم. اکثر افراد با این تجربه آشنا هستند. از طرف دیگر، دندانپزشک توصیه می‌کند که پس از کشیدن دندان عقل، به موارد زیر توجه کنید: حدود یک ساعت از استفاده از گاز استریل (آکسیژن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا