تاثیر سیگار و قلیان بر ایمپلنت دندان چیست؟ | آسیب های سیگار برای ایمپلنت دندان

برچسب‌ها:

تاثیر سیگار و قلیان بر ایمپلنت

وقتی بدن فرد بدون مواد سمی سیگار و قلیان باشد، معمولا پس از حدود 2 تا 3 هفته دورهی جوش خوردن پایه به استخوان فک را پیشبینی می کند. اما برای افراد سیگاری این زمان ممکن است متفاوت باشد. اگر قبل از کاشت ایمپلنت، فرد عادت کشیدن سیگار و قلیان برای مدت طولانی داشته باشد، بدون شک تحلیل استخوان فک پرداختن به هزینه های کاشت دندان عقل و پیوند استخوان فک را برای ایمپلنت دندان الزامی می کند.

مراقبت های پس از ایمپلنت دندان در افراد سیگاری

«پیشگیری بهتر از درمان است» شعار معروفی است که در بیشتر موارد جدی گرفته نمی‌شود. فردی که قصد دارد ایمپلنت دندان خود را کاشت کند، اگر قبل از این عملیات بتواند از سیگار و قلیان دست بردارد یا حداقل کمتر مصرف کند، می‌تواند از مشکلات و چالش‌های بعد از ایمپلنت دندان پیشگیری کند. اگر به هر دلیلی قادر به ترک سیگار و قلیان نیستید، تلاش کنید دو هفته قبل و بعد از کاشت ایمپلنت، از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

میزان شکست کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری

عدم موفقیت کاشت دندان تنها به افراد سیگاری اختصاص ندارد، بلکه در حدود 4.1% افراد غیر سیگاری نیز با شکست کاشت ایمپلنت مواجه می شوند. اما این شکست در بین افراد سیگاری به حدود 8.15% خواهد رسید. این درصدها حاکی از آن است که افراد سیگاری 11 مرتبه بیشتر از افراد غیرسیگاری با عدم موفقیت کاشت ایمپلنت دندان مواجه می شوند.

سایر مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان چیست؟

مراقب هایی که بعد از ایمپلنت دیجیتال باید رعایت شوند، به چند دسته تقسیم می گردند که دسته اول: مراقبت های 48 ساعت اول هستند و دسته دوم: مراقبت های یک هفته اول هستند و دسته سوم نیز به مراقبت های طولانی مدت از ایمپلنت اختصاص پیدا می کنند که در این خصوص لازم به ذکر است که پرهیز از استعمال سیگار و قلیان و سایر دخانیات در هر سه گروه مراقبت های بعد از ایمپلنت لازم و ضروری است.

به عبارت دیگر علاوه بر سیگار و قلیان که بعد از ایمپلنت دندان باید از استعمال انها پرهیز شود تا در ترمیم دندان ها به روش ایمپلنت مشکلی وارد نشود، مراقبت های دیگری نیز پس از ایمپلنت دندان باید توسط افراد رعایت شوند تا نتیجه ایمپلنت موفقیت آمیز واقع گردد که این مراقبت ها به شرح زیر هستند:

 

مراقبت های طولانی مدت پس از ایمپلنت دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از مهم ترین اموری که بعد از ایمپلنت دندان باید رعایت شوند، رعایت بهداشت دهان و دندان است که این موضوع برای تمامی افراد حتی افرادی که ایمپلنت نکرده اند نیز امری ضروری به حساب می آید. اما اشخاصی که دندان های خود را به روش ایمپلنت ترمیم کرده اند نیز باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند یعنی به صورت مرتب و مداوم مسواک بزنند و از فلوراید و نخ دندان استفاده کنند.

در این صورت طول عمر ایمپلنت به روش پانچ افزایش پیدا می کند و دیر تر دچار آسیب می شود. به این شکل شخص می تواند در مدت زمان بیشتری از ایمپلنت خود استفاده کند.

پرهیز از شکستن خوراکی ها با دندان

از دیگر اموری که بعد از ایمپلنت بدون خونریزی باید آن را رعایت کرد، پرهیز از شکستن خوراکی های سفت مانند: گردو، بادام و پوست پسته با دندان است. افرادی که ایمپلنت استفاده می کنند باید به این مساله توجه کنند که ایمپلنت با دندان طبیعی آنها تفاوت دارد و برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان باید این نکات را رعایت کنند تا دندان های ترمیمی آنها دچار آسیب نشود.

به همین دلیل توصیه می شود که تا حد ممکن از شکستن خوراکی های سفت و محکم با دندان ایمپلنت شده پرهیز کنید تا ایمپلنت لب پر و یا شکسته نشود.

پرهیز از خوردن غذاها و خوراکی های رنگی به میزان زیاد

استفاده زیاد و بیش از حد از خوراکی های رنگی، مانند: نوشابه و یا آب میوه های کارخانه ای نه تنها به برای سایر اعضای بدن مانند: معده مضر است بلکه برای دندان های طبیعی و دندان های ایمپلنت شده نیز مناسب نیست. خوراکی های رنگی می توانند باعث تغییر رنگ ایمپلنت با لیزر شوند و رنگ آن را تحت تاثیر قرار دهند که در این صورت ایمپلنت زیبایی خود را از دست می دهد و ممکن است که باعث نارضایتی اشخاص شود.

مراقب های 48 ساعت اول پس از ایمپلنت دندان

پس از ایمپلنت دندان، به مراقبات زیر در 48 ساعت اول توجه کنید:

1. تکان ندهید یا با زبان و دست ناحیه جراحی شده را تحریک نکنید.

2. در 8 ساعت اول پس از جراحی، از شستشوی دهان پرهیز کنید و استراحت کامل داشته باشید. همچنین، در این مدت صحبت کردن، فعالیت های ورزشی یا بلند کردن وزن های سنگین را اجتناب کنید.

3. برای جلوگیری از سرگیجه، به آرامی حالت بدن خود را تغییر دهید و جا به جا شوید.

4. برای کاهش درد و تورم، از کیسه یخ استفاده کنید و هر ده دقیقه آن را بر روی ناحیه جراحی قرار دهید.

5. دقیقاً به دستورات داروهایی که دندانپزشک به شما تجویز کرده است پایبند باشید تا درد شما کاهش یابد.

6. بعد از یک روز، سعی کنید سه الی چهار بار به ترتیب آب نمک را قراقره کنید و توجه کافی به تغذیه خود داشته باشید.

7. در 48 ساعت اول بعد از ایمپلنت، بعد از هر وعده غذایی دهان خود را بشویید و از دهان شویه برای برطرف کردن بوی بد دهان استفاده کنید.

دکتر وحید عارفی جراح و متخصص بیماری‌های لثه با سابقه 20 سال در رشته ایمپلنت، فوق تخصص لیزر و جراحی‌های لیزری در دندان‌پزشکی، عضو AAP آمریکا است. دوره دکترای دندان‌پزشکی عمومی در سال‌های 1993-1987 و تخصص در رشته پریودنتولوژی را از سال 1993-1996 گذرانده است و به مدت 2 سال هم در بخش تخصصی بیماری‌های لثه دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه تهران مشغول بوده است. وی از اعضای اولیه آکادمی پریودنتولوژی ایران در 15 سال گذشته و همچنین از اعضای آکادمی پریودنتولوژی آمریکا است. پس از پیشرفت روش‌های لیزری در دندان‌پزشکی عمومی و جراحی‌های لثه و دیگر مداواهای دهان، فک و صورت بوسیله لیزرتراپی، دوره فلوشیپ لیزر را در آلمان گذرانده است. دوره اولیه جراحی‌های ایمپلنت را نزد پرفسور برانمارک و هرتل در سال 1372 (1993 میلادی) فراگرفته و بدنبال آن مدارک متعددی در ارتباط با ایمپلنت و جراحی‌های پیشرفته استخوانی در داخل و خارج از کشور اخذ نموده است.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین برند ایمپلنت در سال 1403 ( قیمت )

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد. قبل از اینکه

آبسه دندان و علت ایجاد آن + علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

آبسه دندان  آبسه دندان یک نوع عفونت است که در لثه و یا دندان شکل می‌گیرد. آبسه به صورت تورم قرمز و ظاهری شبیه جوش ممکن است روی لثه مشاهده شود. علل مختلفی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد، اما یکی از مهمترین علل آن عدم پاک کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و در دهان

کشیدن دندان عقل و نکاتی که باید بعد از آن رعایت کنید

کشیدن دندان عقل یکی از تجربه‌های ناخوشایند است که بعد از آن احساس ناراحتی، درد، بی حسی و تورم را تجربه می‌کنیم. اکثر افراد با این تجربه آشنا هستند. از طرف دیگر، دندانپزشک توصیه می‌کند که پس از کشیدن دندان عقل، به موارد زیر توجه کنید: حدود یک ساعت از استفاده از گاز استریل (آکسیژن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا