ویتامین هایی که دندان های شما به آن نیاز دارند

برچسب‌ها:

ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز دهان و دندان

در بخش زیر فهرستی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز دهان و دندان و منابع غذایی حاوی آن‌ها را ارائه می‌‌کنیم.

 کلسیم

کلسیم یک عنصر مهم است که به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. مصرف کافی کلسیم دروران کودکی بسیار اهمیت دارد، اما در همه مراحل زندگی نیز افراد به کلسیم برای حفظ سلامت دندان و استخوان‌های خود نیاز دارند. کمبود کلسیم در بدن می‌تواند باعث شود بدن سعیند کلسیم مورد نیاز خود را از دهان استخوان تهیه کند، که این موضوع می‌تواند ریسک پوسیدگیندان و کاهش سلامتندان‌ها را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است کهفرادی که در رژیمذایی خود کلسیمافی ندارند، دو برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر التهاب و بیماری لثه قرار دارند.ز طرفی، افرادی که مقدار کافی کلسیم مصرفی‌کنند، از سطح سلامت بالایی برخوردار هستند.

استخوان فک بهصوص در معرض خطر آسیب دیدگی ناشی از کمبود کلسیم قرار دارد وی‌تواند باعث افزایش خطرروز بیماری لثه شود. علاوه برصرف لبنیات، می‌توانید از منابعیگری نیز برای تأمین کلسیم استفاده کنید. سبزیجات برگبز، کلمروکلی، ماهی ساردین، بادام درختی، صدف، ماهی سالمون و سبزیجاتیگر حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند. درورتی که رژیم غذاییما کلسیم کافی را فراهم نمی‌کند، می‌توانید از مکمل‌های کلسیم استفاده کنید.

 

 ویتامین دی

اهمیت ویتامین دی به اندازه کلسیم است بدن و به این ویتامین نیاز دارد تا بتواند کلسیم مورد نیاز خود را جذب کند و تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش دهد. کمبود ویتامین باعث کمبود کلسیم در بدن و دندان می‌‌شود و پوسیدگی دندان، رشد ناکافی دندان و بیماری لثه را به دنبال خواهد داشت. بهترین روش برای دریافت ویتامین دی این است که هر روز حداقل به مدت ۱۵ دقیقه در مقابل نور خورشید بنشینید. تخم مرغ، ماهی، روغن جگر ماهی و کنسرو ماهی تن حاوی مقدار زیادی ویتامین دی است. برای دریافت ویتامین دی می‌توانید از غذا و نوشیدنی‌های غنی شده با ویتامین دی از قبیل شیر، آب پرتقال و غلات استفاده کنید.

 فسفر

فسفر نیز همانند ویتامین دی برای جذب کامل کلسیم توسط بدن ضروری است تا بتواند سطح سلامت استخوان را افزایش دهد. خوشبختانه اکثر محصولات لبنی حاوی فسفر هستند اما در مکمل‌های کلسیم هیچ گونه فسفری وجود ندارد. غذاهای دریایی از قبیل ماهی ساردین، می‌گو، ماهی تن و سالمون از منابع عالی فسفر محسوب می‌‌شوند. در صورتی که قصد دارید فسفور مورد نیاز خود را از غذاهای گیاهی به دست بیاورید می‌توانید از انواع حبوبات، غلات، مغزها و سبزیجات استفاده کنید فسفر همچنین در گوشت و پنیر نیز وجود دارد.

 ویتامین سی

این نوع ویتامین به تقویت بافت‌های همبند لثه کمک می‌کند و می‌تواند از دندان و لثه شما در برابر بیماری‌ها محافظت نماید. التهاب لثه اولین مرحله از بیماری است که می‌تواند باعث قرمز شدن لثه به علت التهاب شود به نحوی که لثه متورم شده و به راحتی خونریزی می‌کند. مصرف انواع مرکبات حاوی مقدار زیادی ویتامین است و شما می‌توانید از انواع پرتقال، گریپ فروت، لیمو شیرین و نارنگی استفاده کنید البته ویتامین سی  در سبزیجات برگ سبز، سیب زمینی شیرین، فلفل، کلم بروکلی و حتی کلم برگ نیز یافت می‌شود.

کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟

 پتاسیم

پتاسیم همانند ویتامین دی باعث بهبود تراکم مواد معدنی استخوان می‌‌شود و می‌‌تواند از ضعیف شدن ساختارهای استخوانی بدن از قبیل استخوان فک جلوگیری کند. پتاسیم برای لخته شدن خون ضروری است. پتاسیم یک ماده موثر برای حفظ سلامت لثه است. همان طور که می‌دانید موز سرشار از پتاسیم است البته پتاسیم در سبزیجات برگ سبز، ماست و شیر، پنیر، گوجه فرنگی، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، آووکادو، آلو و لوبیا نیز وجود دارد.

 ویتامین آ

این نوع ویتامین بهترین ویتامین برای تقویت بینایی و داشتن پوستی روشن است. مصرف ویتامین آ بهترین روش برای حفظ سلامت غشای مخاطی بدن و جریان بزاق در دهان است. ویتامین آ با حفظ سلامت مخاط دهان از بروز خشکی دهان جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود دهان به سرعت بهبود پیدا کند. اگر قصد دارید که دهان و لثه سالم داشته باشید بهتر است از انواع ماهی، زرده تخم مرغ، گوشت قرمز و جگر استفاده کنید. سبزیجات برگ سبز از قبیل اسفناج، کلم پیچ، کلم برگ و میوه و سبزیجات زرد رنگ مانند هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و طالبی سرشار از ویتامین آ هستند. این سبزیجات و میوه‌ها حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شوند.

رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندان پزشک می‌‌تواند به شما برای داشتن لثه و دندان‌های سالم کمک کند. در بخش زیر به نکاتی اشاره می‌‌کنیم که رعایت کردن آن‌ها می‌تواند از دهان و دندان شما محافظت کند.

 دندان‌های خود را به طور منظم مسواک بزنید

مسواک زدن دندان‌ها به طور منظم در رفع پلاک اهمیت بسیار زیادی دارد. برای آن که از مزایای عالی مسواک زدن دندان بهره مند شوید به نکات زیر توجه کنید:

  • از مسواکی استفاده کنید که سر تمیز کننده آن کوچک و انعطاف پذیر است.
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید تا از دندان‌های شما در برابر پوسیدگی محافظت کند.
  • سطح دندان‌های خود را با دقت مسواک بزنید و از قسمت فوقانی دندان‌های پایین، نوک دندان‌های بالا و دندان‌های عقبی غافل نشوید.
  • هر روز مسواک بزنید و اطمینان حاصل کنید که در هر بار مسواک زدن سطح همه دندان‌های شما تمیز می‌شود.
  • به خط لثه خود توجه کنید و به کمک مسواک همه نقاط لثه را تمیز نمایید.
  • پس از مسواک زدن دهان خود را به خوبی بشویید.
  • حداقل روزی دو بار و هر بار حدود ۲ تا ۳ دقیقه دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • حداقل هر سه ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید و در صورتی که مسواک شما خراب شده است زودتر اقدام به تعویض آن کنید.

 فاصله بین دندان‌های خود را تمیز کنید

استفاده از نخ دندان یا مسواک بین دندانی می‌‌تواند به رفع پلاک و ذرات باقیمانده مواد غذایی بین دندان‌ها و زیر خط لثه کمک کند زیرا مسواک نمی‌تواند به تمیز کردن این نقاط بپردازد. از روش صحیح استفاده از نخ دندان استفاده کنید و در صورتی که هرگونه سوالی داشتید با دندان پزشک خود مشورت نمایید. استفاده از نخ دندان و مسواک زدن نمی‌‌تواند همه جرم و پلاک ایجاد شده بین خط لثه و دندان را از بین ببرد و این کار فقط از طریق ابزارهای مخصوص دندان پزشکی و توسط دندان پزشک میسر خواهد بود.

 از دهان شویه استفاده کنید

استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید می‌‌تواند ریسک پوسیدگی دندان را کاهش دهد. برخی از انواع دهان شویه‌های ضد عفونی کننده ریسک تشکیل پلاک روی دندان را کاهش می‌دهند و از بروز بیماری لثه جلوگیری می‌نمایند. اگر شما از دهان شویه برای تازه شدن تنفس خود استفاده می‌‌کنید با دندان پزشک خود در این خصوص مشورت کنید و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد. تنفس بد بو دهان می‌تواند نشانه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد. بهترین کار این است که دندان پزشک دهان شویه مناسب را به شما پیشنهاد دهد. همیشه دستور العمل استفاده از دهان شویه را مطالعه کنید سپس از آن استفاده نمایید.

 برای چکاپ سالیانه به دندان پزشک مراجعه کنید

متخصصان دندانپزشکی و بهداشت دهان و دندان می‌توانند به شما در حفظلامت دهان کمک کنند و نکات لازم را در خصوص مراقبتز دندانها، تمیزکردن آن‌ها و برطرف کردن لکه‌ها روی دندان‌ها به شما آموزش دهند. هر بار که شما به دندانپزشک مراجعه میکنید، وی به بررسی مشکلات دهان و دندان شما می‌پردازد تا بتواند هر گونه اختلالی را در مراحل اولیه تشخیصاده و درمان آن راغاز کند. افراد بزرگسال می‌توانند هر سه ماه یک بار یا دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنند تا وضعیت دهان و دندان و سلامت آن‌ها بررسی شود. رعایتستورات دندانپزشک بسیار ضروری است. در صورتی که شما در معرض خطر مشکلات دهان و دندان قرار دارید، باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. افرادی که سیگار می‌کشند یا رژیم غذایی‌شان شامل مقدار زیادیند است یا سابقه درمان دندان در گذشته داشته‌اند…

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

ایمپلنت دندان - دکتر وحید عارفی

ایمپلنت دندان و همه چیزهایی که باید بدانید (کاربرد، انواع، مراحل، هزینه و قیمت… )

اگر این مطلب را در سایت دکتر وحید عارفی می خوانید، احتمالاً یک یا چند دندان از دست داده یا کشیده‌اید و به دنبال آگاهی از روش‌های جایگزینی آن‌ها هستید. خوشبختانه، این مقاله بهترین روش جایگزینی دندان، یعنی ایمپلنت دندان، را برای شما توضیح می‌دهد. این شامل تعریف، اصطلاحات مرتبط، فرآیندهای کاشت ایمپلنت، شرح مراحل،

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین برند ایمپلنت در سال 1403 ( قیمت )

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد. قبل از اینکه

آبسه دندان و علت ایجاد آن + علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

آبسه دندان  آبسه دندان یک نوع عفونت است که در لثه و یا دندان شکل می‌گیرد. آبسه به صورت تورم قرمز و ظاهری شبیه جوش ممکن است روی لثه مشاهده شود. علل مختلفی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد، اما یکی از مهمترین علل آن عدم پاک کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و در دهان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا