پیوره دندان چیست/بخش دوم؟

برچسب‌ها:

پیوره دندان چیست؟

بخش اول پیوره (چیستی. علائم. علت)را مطالعه کنید

.انواع پیوره :

پیوره یا پریودنتیت در انواع مختلفی وجود دارد. مسئله مشترک آنها این است که داشتن آنها معمولاً منجر به از بین رفتن باکتری ها در پریودنتیم می شود تا جایی که دندان هایتان لنگرهای آن را به فک خود از دست می دهد ، باعث می شود که شل شدن و افتادن دندانها راحت تر شود.

شایع ترین انواع پیروره شامل موارد زیر است.

1.پیوره مزمن:

شایعترین نوع پیوره نوع مزمن است. این بیشتر افراد بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما کودکان نیز از این بیماری رنج می برند. این وضعیت در اثر ایجاد پلاک رخ می دهد که شامل کاهش پریودنتال ، لثه و استخوان می شود که بسته به کارهایی که بیمار درمورد آن انجام می دهد ، می تواند بدتر شود یا با گذشت زمان بهبود یابد.

2.پیوره تهاجمی:

پریودنتیت تهاجمی معمولاً در بزرگسالی یا کودکی آغاز می شود و فقط بر تعداد مشخصی از جمعیت تأثیر می گذارد. این یک نوع ارثی بیماری پریودنتال است که بیشتر از همه خانواده ها را تحت تأثیر قرار می دهد. در صورت عدم درمان ، این نوع مخرب باعث پیشرفت سریع ریزش دندان می شود.

3.پریودنتال نکروتیزه:

پریودنتال نکروتیزه کردن یا بیماری پریودنتال بدترین نوع پیوره است که باعث مرگ استخوان ، رباط های دندان و بافت لثه ناشی از نکروز یا عدم تامین خون است. این منجر به عفونت شدید می شود. این حالت معمولاً در افرادی که دارای سیستم ایمنی سرکوب شده مانند سرطان ، عفونت HIV و غیره هستند ، رخ می دهد. همچنین به دلیل سوء تغذیه ایجاد می شود.

راههای درمان پیوره :

بیماری پریودنتال یا پیوره قابل درمان است. ممکن است اگر پیوره به خصوص بد باشد ، علی رغم اینکه قابل درمان یا برگشت پذیر است ، نتوانید مقداری از دندانهای خود را نجات دهید.

شما باید روزانه مسواک بزنید و نخ دندان را بکشید و همچنین دهانشویه غرغره کنید تا جمعیت باکتری ها کم باشد و خطر پیوره شما حتی پایین بیاید. در اینجا موارد مهمی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

مسواک زدن:

شما باید دو بار در روز یا حتی سه بار در روز مسواک بزنید تا از بروز پیوره یا هر نوع بیماری دهان دیگر خودداری کنید. همچنین باید به طور صحیح مسواک بزنید و برس مسواک خیلی سخت نباشد. برس را به صورت دایره ای بکشید و آن را کامل اما به آرامی انجام دهید. روزانه حداقل 2-3 دقیقه مسواک بزنید و فراموش نکنید که هر 3-4 ماه یکبار به طور مرتب مسواک خود را تغییر دهید.

نخ دندان:

از افراد به راحتی می توانند نخ را بین دندان ها بکشند و در عرض چند ثانیه آنرا بیرون بکشند ، فکر می کنند که انجام شده است. کاری که قرار است انجام دهند اینست که از تکه نخ بر روی هر دندان جداگانه استفاده کرده و سپس نه تنها تکه های خوراکی مواد خوراکی بلکه پلاک روی سطح دندان را به درستی نخ بکشید.

دهانشویه:

دهانشویه حداقل کمی راحتر از نخ دندان یا مسواک زدن است. فقط با دهانشویه غرغره کنید و بعد تف کنید در برخی شرایط ، مانند زمانی که شما یک عفونت باکتریایی دارید یا لثه های آلوده و متورم دارید ، ممکن است لازم باشد قبل از تخلیه دهانشویه حداقل 30 ثانیه در دهان بماند. در حالت ایده آل باید از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کرده و بعد از مسواک زدن و نخ دندان استفاده کنید. همچنین به خلاص شدن از شر بوی بد کمک می کند.

داروهای خانگی:

همچنین می توانید از داروهای خانگی برای مقابله یا پیشگیری از بیماری پیوره استفاده کنید. به عنوان مثال ، به منظور از بین بردن میکروب هایی که به رشد پریودنتیت کمک می کنند ، می توانید پیاز را بجوید. شما حتی گزینه ای برای خوردن میوه های غنی شده با ویتامین C مانند لیمو و … نیز دارید. لیمو از التهاب لثه نیز جلوگیری می کند.

ویزیت دندانپزشک:

باید مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این مهم است زیرا او کسی است که سلامتی لثه های شما را حفظ می کند. او همچنین می تواند حداقل هر 6 ماه یکبار جرمگیری دندان ها و لثه های را انجام دهد که حتی از مسواک زدن و نخ دندان های روزمره که به عنوان پیشگیری شناخته می شوند ، نیز موثرتر باشد.

درمانهای خانگی پیوره لثه :

روغن خردل:

این روغن را روی لثه های خود ماساژ دهید ، البته که می توانید اول مسواک بزنید و کمی روغن خردل را با نمک مخلوط کنید به لثه ها ماساژ دهید تا تاثیرپذیری آن افزایش پیدا کند.اگر درد زیادی را در لثه ها احساس می کردید ، بعد از آن یک پد نخی را به آرامی روی لثه ها بکشید.

آبلیمو :

آبلیموی خام برای درمان پیوره دندان موثر است. شما می‌توانید نوک انگشت‌تان را به مقداری آبلیمو آغشته کنید و به آرامی آن را در سراسر قسمت‌های لثه ماساژ بدهید. در ابتدا احساس سوزش خواهید داشت اما در نهایت خونریزی را متوقف می‌کند. استفاده‌ی منظم از این ماده به طور قطع اختلال موجود در لثه‌ها و دندان‌ها را بهبود می‌بخشد.

هویج و اسفناج :

هویج و اسفناج برای بهداشت دهان و دندان بسیار مناسب هستند. از این دو ماده‌ی خوراکی می‌توانید یک سوپ هویج و اسفناج تهیه کنید و آن را به عنوان بخشی از رژیم غذایی‌تان به طور مرتب مصرف کنید.

روغن کنجد:

قرقره کردن روغن کنجد در درمان پیوره بسیار مفید است. دهان خود را با روغن کنجد پر کنید و چند دقیقه در دهانتان بچرخانید ، کمی روغن را به سمت انتهای دهان ببرید و بعد از چند ثانیه تف کنید.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین برند ایمپلنت در سال 1403 ( قیمت )

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد. قبل از اینکه

آبسه دندان و علت ایجاد آن + علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

آبسه دندان  آبسه دندان یک نوع عفونت است که در لثه و یا دندان شکل می‌گیرد. آبسه به صورت تورم قرمز و ظاهری شبیه جوش ممکن است روی لثه مشاهده شود. علل مختلفی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد، اما یکی از مهمترین علل آن عدم پاک کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و در دهان

کشیدن دندان عقل و نکاتی که باید بعد از آن رعایت کنید

کشیدن دندان عقل یکی از تجربه‌های ناخوشایند است که بعد از آن احساس ناراحتی، درد، بی حسی و تورم را تجربه می‌کنیم. اکثر افراد با این تجربه آشنا هستند. از طرف دیگر، دندانپزشک توصیه می‌کند که پس از کشیدن دندان عقل، به موارد زیر توجه کنید: حدود یک ساعت از استفاده از گاز استریل (آکسیژن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا