طول عمر دندان عصب ‌کشی شده + عوامل تاثیرگذار بر پوسیدگی دندان ها

طول عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

اگر دندان پوسیده به موقع درمان نشود، پوسیدگی پیشرفت کرده و به پالپ دندان می رسد. در این صورت دندان به شدت دچار آسیب شده و اگر درمان نشود، دندان به صورت کامل از بین می رود. عصب کشی دندان، یک درمان بی نظیر برای نجات این دندان می باشد. اگر دندان عصب کشی شده دارید، حتما طول عمر و ماندگاری آن برایتان اهمیت دارد. در این مقاله طول عمر دندان عصب کشی شده و تمام موارد مربوط به آن را برایتان شرح می دهیم.

مزایای عصب کشی

عصب‌ کشی دندان مزایای قابل توجهی دارد که شامل موارد زیر است:

  • بازیابی سلامت دندان آلوده.
  • بهبود سلامت دهان و دندان شما.
  • از بین بردن درد.
  • جلوگیری از نیاز به کشیدن دندان و جایگزینی بعدی.

انواع ایمپلنت

طول عمر عصب ‌کشی


با برداشتن پالپ و عصب آلوده دندان و همچنین پاکسازی و ضد عفونی کردن آن می‌توانیم درد شما را برطرف کرده و سلامت دهان شما را بازیابی کنیم. درمان‌‌های ریشه میزان موفقیت بسیار بالایی دارند. در بیشتر موارد، دندانی که با روش عصب ‌کشی درمان می‌شود می‌تواند برای سال‌های طولانی عملکرد طبیعی داشته باشد. یک دندان درمان شده حتی می‌تواند یک عمر هم دوام داشته باشد.

چه چیزی می‌تواند بر طول عمر عصب‌ کشی دندان تأثیر بگذارد؟


 

حتی اگر درمان ریشه بسیار موفقیت آمیز باشد، اما به طور کلی مواردی وجود دارد که می‌تواند بر طول دوره درمان شما تأثیر بگذارد. عوامل رایجی که در میزان موفقیت عصب ‌کشی دندان تأثیر می‌گذارند، عبارتند از:

  • در طول درمان اولیه، ریشه‌‌ای در داخل دندان شما وجود ندارد. در صورت از دست رفتن ریشه‌ها، می‌توان باکتری‌ها را از بین برد. اما سرانجام این باکتری‌ها دوباره شروع به تکثیر می‌کنند و باعث ایجاد عفونت جدید می‌شوند.
  • آلودگی دندان در حین درمان. اگر در حین درمان بزاق به دندان وارد شود می‌تواند دندان را آلوده کرده و در نتیجه عفونت جدید ایجاد کند.
  • تاج به موقع قرار داده نمی‌شود. بعد از عصب ‌کشی، دندان برای گذاشتن تاج آماده می‌شود. این آمادگی شامل قرار دادن تاج موقتی است، در حالی که منتظر آماده شدن تاج دائمی خود هستید. در حالی که تاج موقت به محافظت از دندان کمک می‌کند اما یک راه‎‌حل طولانی مدت نیست. اگر تاج نهایی شما خیلی زود روی دندان قرار نگیرد، دندان شما در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
  • تاج دائمی به درستی قرار نگرفته است. قرار دادن نادرست به این معنی است که دندان در برابر باکتری‌ها و سایر موارد آسیب‌پذیر می‌شود.
  • ضربه به دندان یا صورت. این صدمات می‌توانند به تاج آسیب برسانند و منجر به وارد شدن باکتری‌ها به دندان شوند.

عوامل دیگر عبارتند از:

درمان

اخیرا، یک مطالعه مبنی بر شواهدی در مورد دندان‌هایی که برای اولین بار عصب کشی می‌شوند، شرایطی را ذکر کرده است که به موفقیت و طول عمر درمان کانال ریشه کمک می‌کنند. یکی از این شرایط، عدم وجود عفونت کانال ریشه است که به استخوان گسترش یافته باشد. به عبارت دیگر، هرچه دندان زودتر درمان شود نتیجه بهتری خواهد داشت. بنابراین در صورت نیاز به درمان، درمان را به بعد موکول نکنید! مورد دیگر کیفیت درمان عصب ‌کشی دندان است. سرعت ترمیم دندان آسیب‌دیده پس از اتمام درمان عصب‌ کشی نیز یک فاکتور مهم است. به این معنی که ترمیم دندان با پر کردن یا تاج دائمی که معمولاً نیاز به مراجعه دوم دارد، بدون تاخیر انجام شود.

همه دندان‌ها مانند هم نیستند

اساساً دندان‌های جلویی دارای یک ریشه (و کانال) هستند و دسترسی و درمان آن‌ها آسان‌تر است. همچنین نیروی گزش وارد بر آن‌ها کمتر از دندان‌های عقبی است. دندان‌های عقبی که برای جویدن استفاده می‌شوند، دارای دو یا سه ریشه هستند و در نتیجه عصب ریشه بیشتری دارند. دسترسی به آن‌ها دشوارتر و درمان آن‌ها پیچیده‌تر است. علاوه بر این، ممکن است دندان جلویی پس از درمان عصب‌ کشی به تاج نیاز نداشته باشد اما دندان‌های عقب نیاز خواهند داشت.

تغییرات در طول زمان

مطالعات نشان داده است که رابطه معنی‌داری بین سن و مقاومت دندان در برابر شکستگی وجود دارد، خواه درمان ریشه انجام شده باشد یا نه. با گذشت زمان، دندان‌ها می‌توانند ضعیف شده و تمایل بیشتری به شکستگی داشته باشند، به خصوص دندان‌های عقبی که بیشترین نیروی گزش را دارند. به همین دلیل، قرار دادن تاج بر روی دندان‌های عصب کشی شده برای پوشاندن و محافظت از آن‌ها در برابر فشارهای ناخواسته مهم است و باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود. گاهی اوقات لازم است که برای حمایت و تقویت یک تاج، یک بست در داخل  عصب ریشه درمان شده قرار گیرد، به ویژه اگر دندان آسیب زیادی دیده باشد. با این حال برخی از بست‌ها، اگرچه گاهی اوقات لازم است، اما ممکن است به مرور زمان احتمال شکستگی ریشه را افزایش دهند.

چگونه می‌توانیم ماندگاری دندان عصب کشی شده را افزایش دهیم؟


چند عامل وجود دارد که ماندگاری دندان عصب کشی شده را افزایش می‌دهد و باید پیگیری شود.

  • اطمینان حاصل کنید که دندانپزشکان می‌توانند ترمیم دائمی دندان شما را انجام دهند. این بدان معنی است که سلامت دندان شما بلافاصله پس از تمیز شدن ریشه‌ها از کلیه باکتری‌ها و بقایای مواد پرکننده و نصب تاج بدست می‌آید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. این به معنای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل سه بار در روز، به خصوص بعد از غذا و قبل از خواب است.
  • فقط به این دلیل که دندان شما عصب کشی شده است، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که دندان تا ابد در دهان شما ایمن باقی بماند. آن دندان هنوز هم می‌تواند دچار حفره شود. از آنجا که دیگر اعصاب در آن دندان وجود ندارد، هیچ دردی را احساس نمی‌کنید و علائم ناشی از ایجاد حفره را تجربه نخواهید کرد. به همین دلیل انجام نظافت و معاینه منظم بسیار مهم است.
  • اگر دندان شکسته شود یا دچار آبسه شوید، احساس درد خواهید کرد و مشخص می‌شود که مشکلی در دندان شما وجود دارد.

چرا دندان‌های عصب کشی شده خراب می‌شوند؟


 

فقط حدود پنج درصد از دندان‌های عصب کشی شده خراب می‌شوند و گاهی اوقات در واقع هیچ “خراب” شدنی در کار نیست. در بعضی از دندان‌هایی که بیش از یک ریشه دارند، ممکن است که فقط یک ریشه آلوده و پر شده باشد. اگر ریشه‌های باقیمانده در آینده آلوده شوند، به عصب ‌کشی دیگری نیاز خواهند داشت. چند دلیل وجود دارد که ممکن است دندان عصب کشی شده شما خراب شود:

  • اولین دلیل این است که شما ممکن است از دندان خود به خوبی مراقبت نکرده باشید. این امر معمولاً در کودکان و نوجوانانی که عادت‌های بهداشت دهان و دندان مناسبی ندارند دیده می‌شود.
  • اگر دندان بیش از یک ریشه داشته باشد و یکی از ریشه‌های آن دچار عفونت شده و قابل شناسایی نباشد و بدون توجه از کنار آن رد شوید، می‌تواند باعث از بین رفتن دندان درمان شده شما شود. گرچه این اتفاق بسیار بعید است اما گاهی اتفاق می‌افتد.
  • دندان شما با گذشت زمان می‌تواند ضعیف شود و باکتری‌ها وارد آن شوند. این اتفاق نیز بسیار غیر معمول است اما به ندرت اتفاق می‌افتد.

هیچ روش دندانپزشکی یا پزشکی با تضمین 100٪ برای طول عمر دندان شما وجود ندارد. اما اگر از دندان درمان شده خود مراقبت کنید، احتمال موفقیت زیاد است.

اگر دندان عصب کشی شده من خراب شود چه اتفاقی می‌افتد؟


اگر دندان عصب کشی شده خراب شود، عفونت جدیدی ایجاد می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد باید فوراً تحت درمان قرار بگیرید. در بیشتر موارد، کانال ریشه خراب باید از بین برود. این فرایند شامل برداشتن تاج، بیرون آوردن مواد پر کننده داخل دندان و تمیز کردن دوباره آن قبل از قرار دادن تاج جدید است. در برخی موارد ممکن است عمل آپیکوکتومی لازم باشد. در این روش دندان را از ریشه درمان می‌کنند. این روش‌های درمانی برای کمک به حفظ دندان توصیه می‌شود و در بسیاری از موارد، درمان مجدد موفقیت آمیز است و دندان می‌تواند برای همیشه سالم بماند.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

ایمپلنت دندان - دکتر وحید عارفی

ایمپلنت دندان و همه چیزهایی که باید بدانید (کاربرد، انواع، مراحل، هزینه و قیمت… )

اگر این مطلب را در سایت دکتر وحید عارفی می خوانید، احتمالاً یک یا چند دندان از دست داده یا کشیده‌اید و به دنبال آگاهی از روش‌های جایگزینی آن‌ها هستید. خوشبختانه، این مقاله بهترین روش جایگزینی دندان، یعنی ایمپلنت دندان، را برای شما توضیح می‌دهد. این شامل تعریف، اصطلاحات مرتبط، فرآیندهای کاشت ایمپلنت، شرح مراحل،

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین برند ایمپلنت در سال 1403 ( قیمت )

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد. قبل از اینکه

آبسه دندان و علت ایجاد آن + علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

آبسه دندان  آبسه دندان یک نوع عفونت است که در لثه و یا دندان شکل می‌گیرد. آبسه به صورت تورم قرمز و ظاهری شبیه جوش ممکن است روی لثه مشاهده شود. علل مختلفی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد، اما یکی از مهمترین علل آن عدم پاک کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و در دهان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا