همه علائم پوسیدگی دندان و راه های درمان آن

علائم پوسیدگی دندان و انواع آن

پوسیدگی دندان یا کرم خوردگی دندان دومین مشکل شایع دهان و دندان محسوب می‌شود. در مراحل اولیه پوسیدگی دندان ممکن است هیچ دردی احساس نکنید و اصلاً متوجه آن نشوید، تا زمانی که پوسیدگی پیشرفت کرده و علائم کم کم خود را نشان می‌دهند. در اینجا با علائم پوسیدگی دندان و نشانه‌های آن آشنا می‌شوید

1)دندان درد مکرر یا مداوم

دندان درد شدید معمولاً از مشخص‌ترین علائم پوسیدگی دندان است به خصوص در شرایطی که دندان پوسیده در تماس با چیزی قرار می‌گیرد. درد اغلب یک نشانه است و ممکن است مربوط به بافت لثه زیر دندان یا خود دندان باشد. گاهی اوقات ممکن است درد تیز و تیر کشنده داشته باشید یا دندان دردتان مبهم و کلی باشد. هر دو نوع درد علائم پوسیدگی دندان می‌باشد.

2)درد به هنگام جویدن غذا

اگر هنگامی‌ که غذایی را می جوید یا گاز می‌گیرید، درد دندانتان شروع می‌شود، ممکن است علت آن ترک‌ خوردگی یا پوسیدگی دندان باشد. اگر پس از گاز زدن سیب یا جویدن غذا درد ناگهانی و تیر کشنده احساس می‌شود، عصب موجود در داخل دندان ممکن است دچار عفونت شده باشد و در فرایند پوسیدگی قرار گرفته باشد. با لمس این ناحیه می‌توانید شدت درد را مشخص کرده و تصمیم بگیرید آیا دندان نیاز به بررسی بیشتر دارد یا خیر. اگر هنگامی که به دندان دست می‌زنید، درد می‌گیرد حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

3)احساس بوی بد یا طعم تلخ در دهان

پوسیدگی دندان، به صورت سوراخ‌های کوچکی در دندان شکل می‌گیرد که ناشی از سوراخ‌خوردگی و کرم خوردگی در دندان است. این وضعیت باعث ایجاد یک زمینه بسیار مناسب برای حبس ذرات غذایی و رشد باکتری‌ها در دندان می‌شود. اسید تولید شده توسط باکتری‌ها از ذرات غذایی، سبب ایجاد سوراخ در لایه مینای دندان می‌شود و در نتیجه باکتری‌ها وارد دندان می‌شوند. تجمع باکتری‌ها باعث بوی بد و یا طعم نامطبوع در دهان می‌شود. همچنین، بوی بد دهان ممکن است نشانه‌ای از بیماری لثه باشد که ناشی از تجمع پلاک در دندان‌ها و تحریک لثه رخ می‌دهد. اگر طعم یا بوی نامطبوع دهان را تجربه کردید و آن را برطرف نمی‌کنید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.

بیماری لثه چیست؟

4)حساس شدن دندان به سرما و گرما

80% از افراد بالای 17 سال حداقل یک پوسیدگی دندان را تجربه کرده ‌اند. در صورتی که شما نیز جزء این دسته از افراد باشید، ممکن است حساسیت دندان نسبت به غذای سرد یا گرم را تجربه کرده باشید. پوسیدگی دندان اغلب باعث حساسیت شدید به تغییرات دما در دهان می‌شود. علت این حساسیت، عصب‌های موجود در مرکز دندان است. بخش مرکزی دندان (پالپ) حاوی رگ‌های خونی و عصبی می‌باشد که به رشد دندان و عملکرد آن کمک می‌کند. هنگامی که پوسیدگی گسترش پیدا می‌کند و به این عصب‌ها نزدیک می‌شود، دمای غذایی که می‌خوریم بر روی این عصب‌ها تأثیر می‌گذارد و آنها را تحریک می‌کند.

5)وجود سوراخ در دندان

گسترش پوسیدگی باعث ایجاد سوراخ‌هایی در دندان می‌شود و در واقع به همین علت به آن کرم خوردگی دندان (Cavities) گفته می‌شود. در حالت طبیعی ذرات غذا، باکتری‌ها و برخی مواد موجود در بزاق، پلاک و جرم دندان را تشکیل می دهند. پلاک مواد سفید و چسبناک است که در سطح دندان‌ها تجمع یافته و حاوی باکتری‌های زیادی می‌باشد. تجمع پلاک در سطح دندان‌ها امری کاملاً طبیعی است، مگر اینکه چند روز بر روی دندان بماند (به همین علت گفته می شود حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید تا پلاک سطح دندان ها پاک شود).

هنگامی که پلاک روی دندان باقی می‌ماند، شروع به سخت شدن کرده و به رسوب تبدیل می‌شود. در این زمان باکتری‌ها در حال گسترش و نفوذ به دندان بوده و در نهایت با حل کردن دندان سوراخ ایجاد می‌کنند. اگر هنگام غذا خوردن احساس ناراحتی یا دندان درد دارید، دندان‌های خود را در آینه بررسی کنید و ببینید آیا سوراخی در آنها ایجاد شده است یا خیر.

6)ایجاد لکه‌ های سیاه در دندان

اگر چه برخی از موارد کرم خوردگی به صورت سوراخ یا آبسه در سطح دندان دیده می‌شوند، برخی دیگر مشابه خال یا لکه ‌هایی در سطح دندان خود را نشان می‌دهند. لکه‌ های سفید، قهوه‌ای یا سیاه بر روی دندان اغلب نشان دهنده پوسیدگی دندان‌ها است اما توجه داشته باشید گاهی اوقات نیز این لکه ها طبیعی بوده و ارتباطی با پوسیدگی دندان ندارند. اگر لکه دندان نرم یا چسبناک است احتمالاً نشانگر پوسیدگی در حال گسترش می‌باشد.

در برخی موارد پوسیدگی ممکن است باعث شود تمامی دندان سیاه شود. همچنین پوسیدگی ساختار دندان را تضعیف کرده و احتمال ترک خوردگی و لب پر شدگی را افزایش می‌دهد. اگر متوجه تغییر رنگ یا لکه در دندان‌های خود شدید، برای ارزیابی و چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید.

7)خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

در صورتی که هنگام مسواک زدن دهان شما به علت تحریک لثه خونریزی رخ دهد، این ممکن است نشانه‌ای از وجود پوسیدگی دندان و آسیب دیدن عصب‌های لثه باشد. خونریزی لثه در زمان مسواک زدن می‌تواند یک اختلال لثه یا پوسیدگی عمیق را نشان دهد. در صورتی که پوسیدگی در مرز لثه به شدت پیشرفت کرده باشد، ذرات غذا ممکن است در حفره‌های ایجاد شده گیر کرده و باعث عفونت و آسیب به لثه شود.

8)باد کردن و تورم لثه

باد کردن و تورم لثه اگر چه وضعیتی دردناک نیست اما می‌تواند نشانه پوسیدگی دندان باشد. اگر دندانتان دچار کرم خوردگی عمیق شده باشد، عصب‌های آن آسیب دیده یا می‌میرند. این وضعیت باعث می‌شود عفونت در عصب‌ها تورم ایجاد کند اگرچه دردی ایجاد نمی‌کند. در صورتی که می‌بینید ناحیه خاصی از لثه باد کرده است، به دندانپزشک مراجعه کنید.

آپسه دندان چیست؟

9)درد در هنگام تغییر فشار

ااگر هنگام بلند شدن هواپیما دندانتان درد می‌کند، احتمالاً علت آن پوسیدگی دندان است. تغییر فشار هوا ممکن است باعث تحریک عصب‌های داخل دندان عفونی شده و باعث درد شدید یا ناراحتی آن شود. اگر در چنین شرایطی دردی ناآشنا تجربه می‌کنید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانتان را بررسی کنند. رسیدگی به دندان پوسیده در مراحل ابتدایی می‌تواند از گسترش آن جلوگیری کند و از از دست دادن دندان جلوگیری کند.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

ایمپلنت دندان - دکتر وحید عارفی

ایمپلنت دندان و همه چیزهایی که باید بدانید (کاربرد، انواع، مراحل، هزینه و قیمت… )

اگر این مطلب را در سایت دکتر وحید عارفی می خوانید، احتمالاً یک یا چند دندان از دست داده یا کشیده‌اید و به دنبال آگاهی از روش‌های جایگزینی آن‌ها هستید. خوشبختانه، این مقاله بهترین روش جایگزینی دندان، یعنی ایمپلنت دندان، را برای شما توضیح می‌دهد. این شامل تعریف، اصطلاحات مرتبط، فرآیندهای کاشت ایمپلنت، شرح مراحل،

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین برند ایمپلنت در سال 1403 ( قیمت )

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد. قبل از اینکه

آبسه دندان و علت ایجاد آن + علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

آبسه دندان  آبسه دندان یک نوع عفونت است که در لثه و یا دندان شکل می‌گیرد. آبسه به صورت تورم قرمز و ظاهری شبیه جوش ممکن است روی لثه مشاهده شود. علل مختلفی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد، اما یکی از مهمترین علل آن عدم پاک کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و در دهان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا