ایمپلنت دندان، همه چیز درباره ایمپلنت

برچسب‌ها:

ایمپلنت دندان

محتوا پنهان

ایمپلنت دندان چیست؟

واژه ایمپلنت در واقع پروسه یا عملی اطلاق می شود که در آن یک آیتم یا یک قطعه خارجی در محل عضوی از بدن قرار می گیرد .عموما” ایمپلنت های در استخوان قرا می گیرند به خاطر اینکه در واقع کمک کنند برای اینکه یا یک عضوی از کناره استخوان جایگزین شود و به اصطلاح ریپلیشن ایمپلنت داشته باشیم و یا اینکه در واقع یک عضو سختی رو با عضو سخت دیگر و با هم ترکیب کنند و پیوند دهند.

به طور مثال ایمپلنت هایی که استفاده می شوند در اتصال استخوان ها به همدیگر  اما ایمپلنت به طور کلی بر خلاف ترنس پلنت که یک عمل در واقع جایگزین کردن عضوی توسط عضو است. این عضو بی جان از جنس فیزیکی مثل فلزهاست که در بخش های سخت بدن در واقع کارگزاری می شوند.

ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان

ایمپلنت ها دارای طراحی های مختلف هستند به همین دلیل در نقاط مختلف اندامی می توانند قابل استفاده باشند. ایمپلنت دارای یک  ترکیبی از فلز تایتانیوم بهترین نوعش هست که البته در گذشته ایمپلنت ها رو از فلزات مختلف آزمایش کردن و مورد تحقیق قرار دادن ولی فلزهای دیگر که اونها هم فلزهای خالص بودن مثل تایتانیوم قابل استفاده نبودن و در واقع ویژگی های مثبت به اندازه تایتاتیوم نداشتند.

ایمپلنت های دندانی به طور خاص، دارای ویژگی هستن که می توانند در مرکز استخوان فکین  قرار بگیرند و جایگزین یک دندان بشوند در شروع ایمپلنت های دندانی از پوشش های مختلف و از فلزات مختلف مورد آزمایش قرار گرفتن و در نهایت بیش از یک دست که کلیه ایمپلنت های دندانی از پوشش های مختلف و از فلزات مختلف مورد آزمایش قرار گرفتن و در نهایت بیش از یک دست که کلیه ایمپلنتهای دندانی که به صورت استاندارد مورد استفاده قرار میگیرند از جنس تایتانیوم خالص هستند.

ایمپلنتهای دندانی برای قرار گرفتن در جای یک دندان بایستی از لحاظ شکل و موقعیتی که دندان در فکین دارد به طور طبیعی بتوانند همان جایگزینی رو داشته باشند در واقع یک تصویری هستند از دندانی که حال به صورت از یک ماده خارجی تهیه شده ولی می تواند همان عملکرد و در واقع همان اشغال فضا رو داشته باشد ، و همان  اتصالات و نحوه استفاده را بتوانند مثل دندان ازش داشته باشیم.

ایمپلنت‌های دندانی به طور کلی از دور زمان شاید غریب به پنجاه سال پیش مورد آزمایش بودن اما تقریبا” حدود سی سال هست که ایمپلنتهای دندانی به صورت استاندارد مورد استفاده عموم  قرار گرفته است و در درمان های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در ابتدا آزمایش هایی که روی مبحث ایمپلنت دندانی انجام گرفت از متریال ها یا مواد مختلف استفاده شد این مواد در ابتدا از نوع چینی بودن به حساب اینکه در واقع ریشه های دندان از یک مواد کلسی فاید بودن و چینی ها رو هم می شود از همان نوع تقریبا” یک مشابهتی  در آن ببینی و فلزات رو در واقع  بعدا” وارد کارکردن خوب  طبیعتا”آیتم های اولیه آزمایش گرفت و نتایج مثبتی نداشت.

بعد که فلزات وارد عمل شدن این فلزات در ابتدا همین مسأله پدیده جوش خوردگی یا اسییو اینتگریشتن دندانی یا استخوان رو مورد بررسی قرار دادن ولی این اتفاق نمی افتاد. ایمپلنتها در ابتدا به صورت پیچ هایی بودن که به صورت استوانه در مرکز استخوان فک قرار می گرفتند و به علت اینکه این اتفاق جوش خوردگی در ایمپلنتی که مورد آزمایش قرار می گرفت رو نمی داد. این ایمپلنتها دچار شکسته شدن می شدند و با آوردن مقداری نیرو بر روی سطح آنها به عنوان دندانی که در محیط دهان باید عمل جویدن رو انجام بده به مشکلاتی می خوردند و رفته رفته دچار سستی می شدند و از جای خودشان خارج می شدند .

بنابراین آن آزمایشات در طول آن سال‌ها به مشکلات زیادی برخورد کردند که نتوانستد از آن به عنوان یک قطعه استاندارد استفاده کنند.

از وقتی که فلز تایتاتیوم تایپ 5 و 6 مورد استفاده قرار گرفت سازگاری این فلز به خصوص در  محیط اندامی ثابت کرد که بهترین مجاورت را می تواند با استخوان داشته باشند پس از آن موسسات و کمپانی هایی که روی طراحی ایمپلنتها کار می کردن به این فکر افتادند که طراحی سطح ایمپلنتها را به نحوی انجام بدهند که بتواند بیشترین میزان انسجام با استخوان را در دراز مدت داشته باشد.

ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان

در ابتدا مطالعات در حد کمتر از 10 سال بود و به همین دلیل عمر ایمپلنتعا را نمی توانستد تخمیم دقیق بزنند .

سطح ایمپلنتها را به نحوی در نهایت طراحی نمودند که روی سطح در واقع یک عملی به صورت مکانیکی انجام می دادند. در واقع ماکروهول ها یا در واقع سوراخ های ریز بسیار میکروسکوپی روی سطح به وجود بیارند و  این ماکروگلها یا سوراخ های بسیار ریز کارشان این بود که این هست که هنوز هم در واقع موقعی که در مرکز استخوان اسفنجی قرار می گیرند از طریق خون سلول های سازنده استخوانی را به منطقع می آورند و این سلول های سازنده استخوان یا اسیلوپلاسها می توانند بیاییند در این میکروگلها و در آنجا کلسی فاید تشکیل استخوان بدهند و در واقع ایمپلنت مثل این می ماند که مقدار زیادی پروجکشن یا تیغ های ضعیف استخوان وارد جسم استوانه ایمپلنت شده در واقع به این پروسه می گویند اسکواینتگریشن   یعنی اتفاقی که استخوان تشکیل می شود در بدنه ایمپلنت.

پیش از اینکه در واقع این پدیده در واقع کار بزرگی که انجام گرفت در رابطه با ایمپلنت ها دندانی توانستند مطالعات دراز مدت تری را انجام بدهند تا به 30 سال و 40 سال یا بیشتر رسید به همین دلیل در حال حاضر عمر ایمپلنت های دندانی را خیلی بیشتر از حتی حدی که مطالعه رویشان شده می دانند. شکل ایمپلنت های دندانی امروزه 2 نوع هست یا استوانه ایی به صورت سیلین ریکا  یعنی یک استوانه مستقیم هست یا به صورت تیپر یا مخروطی هست.

تیپرها برای جاهای خصوصی به کار می روند، در دهان اندازه و قطر اصلی را دارند اما به سمت در واقع انتهای ایمپلنت که در مرکز استخوان است وقتی پیش می رود این قطر کمتر می شود و یک شکل مخروطی به خودش می گیرد و این الهام گرفته شده از ریشه های اصلی دندان ها به خاطر اینکه دندان ها ریشه هاشون به صورت مخروطی هست و هیچ کدامشان حالت سیلندر ندارند.

 

چه افرادی می توانند دندان های خود را ایمپلنت کنند؟

کاربرد ایمپلنتهای دندانی در تمامی مناطقی هست که در سیستم فکی دچار بی دندانی شده است البته بستر استخوان برای کارگزاری ایمپلنت بسیار مهم است و برای انجام این کار فاکتورهای زیادی مورد بررسی قرار بگیرند تا افراد بتوانند ایمپلنتهای دندانی را دریافت کنند و بعدا” به عنوان دندان از آن استفاده کنند در کل ایمپلنتهای دندانی در تمام مناطقی که استخوان دارای کاراکتر یا مشخصات نورمال باشد قابل انجام است و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد.

چه افرادی می توانند دندان های خود را ایمپلنت کنند

چه افرادی نمی توانند دندان های خود را ایمپلنت کنند؟

افرادی که نمی توانند ایمپلنت را دریافت کنند گروه مشخصی هستند دارای خصوصیاتی هستند که مانع از ماندگاری ایمپلنت در این افراد می شود ابتدا افرادی که دارای مشکلات سیستمیک هستند مهم ترین آنها بیماری دیابت هست. افردای که معمولا” کلاژن سیندسیس تشکیل کلاژن ها به مخاطره می افتند و این هم در خون رسانی و هم در واقع در تشکیل استخوان هایی که باید ایمپلنت را به خودشان جذب کنند تأثیرگذار است ، این افراد کاندیدی برای امپلنت نیستند .

غیر از افراد دییابتیک از نظر سیتمیک کسانی که دارای بیماری های استخوانی یا بیماری های خونی هستند هم کاندیدای خوبی برای ایمپلنت نیستند به دلیل اینکه متابولیزم استخوان در این افراد دارای نقیصه است و باز به همین دلیل انسجام و پیوند استخوانی به ایمپلنت به خوبی انجام نمی گیرد و به همین دلیل ایمپلنت رو بر روی این افراد نمی توانیم انجام دهیم.

ایمپلنتهای دندانی در افرادی که دارای عادت اسموکینگ یا مصرف دخانیات در مصرف بالا هستند هم در واقع یک نوع ممنوعیت برایش وجود دارد به دلیل اینکه وجود نیکوتین در خون خود باعث عدم اتفاق چرخه در واقع متابولیک می شود و وجود نیکوتین در مراکزی که خون رسانی می کنند این اتصالات استخوانی را سست می کند و ایمپلنت نمی تواند دوام داشته باشد برای همین در اسموکرها به خصوص توصیه نمی شود اما قانون اصلی این است که در افراد سیگاری یا کسانی که دارای عادت مصرف دخانیات در حجم هستند و به صورت عادت همیشگی توصیه ایمپلنت کار درستی نیست.

معمولا” حتی سایر وسایل سیتمیک یک مثل بیماری اتومنیو گاهی اوقات مورد بررسی قرار می گیرند که این افراد آیا تحت کنترل هستند یا خیر . و اگر نباشند باز احتیاط لازم می گوید که ایمپلنت را در این افراد انجام ندهیم.

شروط سنی اصولا” برای ایمپلنتها در این مقوله وجود ندارد و این را در جای دیگری راجعش صحبت می کنیم.

مورد دیگری که مانع از این می شود که شخص کاندیدای خوبی برای انجام ایمپلنت دندانی مورد عفونتهای پیشرفته در محیط فکی است. اگر در عفونت در استخوان فک به مقدار زیاد منتشر شده باشد و به مقدار زیاد تحلیل های شدید استخوان شده باشد در این صورت باید ابتدا عملیات ریجنریتیو یا بازسازی استخوان صورت بگیرد برای شخص و با توجه به اینکه امروز روشهای پیوند استخوان و بازسازی آن پیشرفت شایان توجهی داشته است .

 

کسی که باعث کمبود استخوان است نمی تواند جزو افراد در واقع عدم استفاده از ایمپلنت در این افراد را در واقع در نظر گرفت . ولی برای اینجور افراد باید ابتدا بستر و زمینه استخوانی انجام بگیرد و برای این کار روش های مختلفی وجود دارد که این کار انجام پذیر است.

در ابتدا ایمپلنت های دندانی به عنوان یک عضو خارجی در محیط استخوان برای پژوهش گران و محققین تردیدی وجود داشت که آیا ایمپلنت دندانی می تواند جایگزین خوبی برای دندان باد یا خیر. و این نیاز به در واقع تحقیق در دو مورد مختلف داشت. یکی اینکه آیا ماندگاری ایمپلنت به خودی خود تا چه حد انجام پذیر است و یکی اینکه وقتی در فانکشن قرار می گیرد و یا مورد استفاده به عنوان یک دندان قرار می گیرد آیا می توان کارآیی یک دندان سالم را داشته باشد یا خیر.

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

اصولا یک تفاوت عمده بین دندان طبیعی و ایمپلنت وجود دارد دندان های طبیعی در محیط استخوان دارای یک بستر پیوند خورده به استخوان نیستند و یک در واقع لیگامنته واسطه که به آن پریدنتولیگامنت می گوییم دارای فایورهای مختلفی است و دارای محیط زنده یی است ، دارای عروق است و در واقع تغذیه دندان بخشیش از اطراف و ریشه دندان و عاج ریشه در این بستر قرار دارد و همچنین باعث می شود که دندان طبیعی در جای خودشان به مانند یک میخ چسبیده به استخوان نباشند و دارای انعطاف های فیزیولوژی باشند تاحدی. اما ایمپلنت درست به مانند دندان می ماند که فک جوش شده است و یا انکیلوژ شده است . ایمپلنت به دلیل همان انسجامی که در واقع با استخوان دارد و استخوان در واقع در محیط دارای تیغه های ساخته شده است دارای هیچ حرکتی نیست و کاملا” مثل یک ستون در بستر استخوان محکم شده و هیچ گونه انعطافی ندارد از یک نظر این ویژگی مثبتی است برایش چون باعث می شود مقاومت بالایی داشته باشد در مقابل آیتم های سخت در هنگام جویدن، اما از نظری به دلیل اینکه هیچگونه انعطافی وجود ندارد در ایمپلنتها مستقیما” نیروهای وارده بر سطح خارجی ایمپلنت به ریشه ایمپلنت یا فیکچر ایمپلنت در استخوان وارد می شود و این فرس و نیروها امکان دارد به استخوان آسیب بزند . به این گونه که به طور مثال افرادی که دارای عادت پارافایشن یا سایش دندان روی هم هنگام خواب و یا بیداری هستن به دلیل اینکه نیروهای وارده بر دندان هایشان بسیار زیاد است این افراد کاندیدای خوبی برای ایمپلنت نیستند. اگرچه برای آنها با تمهیدانی می شود می توان ایمپلنت های دندانی را کار بزاریم ولی کاندیدای ایده آلی نیستند.

مزایای ایمپلنت دندان

بنابراین نحوه وجود ایمپلنت بر استخوان با مانند یک میخ جوش خورده در محیط است به همین دلیل تا زمانی که هیچ گونه عامل خارجی و اتفاق غیرعادی مثل حوادث برای آن رخ ندهد و عادات غیر عادی نداشته باشد مثل پارافایشن که صحبت شد شخص ایمپلنتها دوامشان حتی به اندازه دندان طبیعی و یا حتی بیشتر است.

عوارض و خطرات ایمپلنت دندان

عوارض و خطرات ایمپلنت دندان را اگر بخواهیم برشمریم اصولا” ایمپلنت دندانی دارای کمترین میزان عوارض و احیانا” خطری در محیط اندامی و استخوانی اسم. ایمپلنت ها از فلز تایتانیوم خالص هستند اینها سازگارترین حالت را با سیستم اندام زنده دارند .

بنابراین کمترین میزان ناسازگاری و یا احیانا” تحریکات محیطی را ایجاد می کنند. اما ایمپلنت دندانی براساس محل کارگزاریش و قرار گرفتنش می تواند خطراتی داشته باشد، به طور مثال ایمپلنت ها در حاشیه ی لنمارک ها آناتومیک مثل سینوس مگزیلری مثل که یک کانالی هست که عروق در آن در فک پایین عبور می کنند و در واقع این عصبها و عروق بسیار حساس هستند اگه ایمپلنتها حاشیه امنی با این اندام آناتومیک نداشته باشند قطعا” دچار عوارضی می شوند همینطور اگر ایمپلنت‌ها با فواصل غیر متعارف با دندان های طبیعی قرار بگیرند ممکن است که به لیگامنت دندان مجاور آسیب بزنند و خود این می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. در کل ایمپلنت دندانی خود به تنهایی اگر در شرایط نورمال قرار بگیرد عوارض مشخصی ندارد و نمی تواند به عنوان در واقع یک عامل ایجاد یک نقیصه از آن نام برد. ولی محل قرارگیری آن و اینکه چگونه کارگزاری شده و چه اصولی در کارگزاری ان در واقع رعایت شده است یا خیر می تواند در واقع تعریف این باشد که عوارضی در آینده خواهد داشت یا خیر. ولی در شرایط عادی و شرایط نورمال ایمپلنت هیچ گونه عوارضی ایجاد نمی کند و خطری هم به هیچ وجه ندارد.

مراحل ایمپلنت دندان

در مورد مراحل کارگزاری ایمپلنت دندانی یا ایمپلنت دندان در محیط استخوان اگر بخواهیم به طور مشخص بخواهیم بگوییم باید به قطعان و در واقع المان های مختلفی که یکی ایمپلنت کامل را تشکیل می دهند اشاره کنیم. اصولا” ایمپلنتها از 4 قطعه اصلی ساخته می شوند . قطعه اول قطعه بسیار مهمی است فیکچر ایمپلنت است که در محیط استخوانی و در مرکز استخوان جاگذاری می شود.

قطعه دوم قطعه پروتزی یا قطعه یی که به آن گفته می شود  و روی فیکچر که در مرکز استخوان است متصل می گردند و در محیط خارجی یعنی در محیط دهان به عنوان پایه دندانی که در آینده شخص از آن استفاده می کند. این قطعه توسط یک پیچ اتصال به یکدیگر کاملا” متصل می شوند و با یک نیروی در واقع متفاوتی در هر منطقه و هر شرایطی این نیرو را به اپراتور وارد می کند تا پیچ در محکم ترین حالی باقی بماند برای آینده.

قطعه چهارم قطعه را در شکل دندانی است که روی آن قطعه پروتزی قرار می گیرد و معمولا” کار لابراتوآرهاست و آنها می سازند و مثل یک دندانی که روکش می شود روی قطعه پروتزی ایمپلنت قرار داده می شود، این چهار قطعه در واقع تشکیل دهنده ایمپلنت کامل هستند. اما که از تقدم تا آخر آن‌ها بخواهیم بگوییم طبیعتا” در ابتدا کارگزاری فیکچر یا ریشه یی به بخواهد در مرکز استخوان قرار بگیرد اولیت اول کارگزاری آن توسط جراح انجام می گیرد و معمولا” به فراخور محیطش و شرایط قبلی آن و در واقع نوع محلی که وجود دارد و جنس استخوان و در واقع بستری که وجود دارد و فاکتورهایی از این قبیل زمانی مشخص می شود که این قطعه در مرکز استخوان دارای جوش خوردگی کامل و یا دارای اسیواینت گریشن کامل می شود. این زمان در ابتدا حتی در حدود 6 ماه از ایمپلنتهای اولیه در سالهای دور بود اما به مرور زمان با بالا رفتن تکنولوژی ایمپلنت های این زمان بسیار اندک شده است. کاهش پیدا کرده است. هنوز در مناطق خلفی یا دندان های یا همان دندان های عقب که خیلی فشار بیشتری از لحاظ بخش جویدن تحمل خواهند کرد هنوز در حدود 2 تا 2 و نیم ماه حداقل نیاز هست که این اتفاق بیفتد اما در دندان های غذامی یا دندان های پیشین امروزه با حدود 40 روز زمان هم به آن می توانند نیروی کافی را وارد کنند. بعد از اینکه این کار اتفاق افتاد قطعه در واقع جوش خورده به استخوان که در واقع عمان فیکچر یا جایگزین ریشه دندان هست از سطح لثه اگر به صورت یک مرحله یی انجام شده باشد که از سطح لثه یک قطعه فرمر و یا یک روش بسته شده که اصولا” با بازکردن آن می شود بلافاصله قطعه پروتری را روی آن گذاشت. اما اگر به صورت دو مرحله یی انجام شده باشد و لثه روش بسته شده باشد باید با عمل اکسپوژر یا باز کردنه مقداری از سطح لثه به قطعه فیکچری برسند و آن را در واقع پروتزی را بتوانند روش ببندند.

مراحل ایمپلنت دندان

وقتی که قطعه پروتزی بعد از این زمان بسته شد توسط آن پیچ اتصال از آن قطعه یک غالب گیری می شود درست مثل دندانی که می خواهیم روکش بشود در لابراتوار این روکش ساخته می شود و  از هر جنسی که باشد و آن روکش می آید روی قطعه پروتزی به وسیله یک جور اینترمدییا چسبانده می شود و این ایمپلنت را کامل می کند . مرحله بعد در کمترین زمان ایمپلنت آماده استفاده است.

کلا” مراحل استفاده یک ایمپلنت از ابتدا تا انتها تقسیم بندی می شود به دو مرحله کلی

مرحله سرژیکال یا جراحی و مرحلی پرواستسس یا پروتز

مرحله جراحی مرحله کارگزاری فیکچر در محیط استخوان هست که توسط جراح انجام می گیرد و مرحله پروتر مرحله یی است که قطعه سطحش باز می شود و روش قطعه پروتزی وصل می شود و از آن قالب گیری می شود و کار تحویل می شود اما اگر بخواهیم در مراحلی جزی تر این را توضیح بدهیم مرحلی جراحی به جای خودش باقیست در مرحله بعد مرحله بازکردن سح ایمپلنت کارگزای قطعه پروتزی یا قالب گری از قطعه پروتزی. کار لابراتوری و تحویل روکش روی صفحه ایمپلنت هست که اگر بخواهیم کلی بگوییم. مرحله جراحی . مرحله کارگزاری و قالب گذاری و مرحله تحویل روکش می شود تقریبا” 3 مرحله.

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد.

قبل از اینکه درباره اینکه از کدام برند ایمپلنت دندان استفاده کنیم صحبت کنیم. انتخاب جراحی که می‌خواد برای شماایمپلنت انجام دهد از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم تر اینکه وقتی که جراح مدنظرتون رو انتخاب کردید. جراح  مدنظر مهارتی که دارد با برندهای خاصی هست و با تمام برندهای دنیا نمیتونن ایشون کار انجام دهند پس با یک سری برندهای خاصی که در مطب ایشون وجود دارد مهارت کسب کرده پس این قدرت اختیار رو به جراحتون بدید و به ایشان اعتماد کنید.اگر درمورد ایمپلنت‌های کره‌ای بخوایم صحبت کنیم بعد از اینکه جراحتان رو انتخاب کردید و بهش اعتماد کردید و قبولش کردید. من در مورد برندهای کره‌ای یک سری نکات رو می‌گویم که این نکات رو لطفا لحاظ کنید.

ایمپلنت کره ای

کره‌ی‌ها نسبتا برندهای خوبی هستن اما در‌بعضی ها  از آن ها تقلبی وجود دارد  و ممکن است  بعضی از بخش هاشان در ایران تولید شده باشد.

مشکلاتی که در کره‌ای ها معمولا وجود دارد اولین مورد شکستن پیچ وسط اباتمنت هست به خصوص در قطر های باریکتر مثل قطر ۵/۳ میلی متر مثل قطر ۳ میلی متر پس مهمترین مشکل شکستن پیچ وسط اباتمنت در کره‌‌ای ها در سایزهای باریک است.
مشکل دوم که در بین ایمپلنت‌های کره‌ای وجود داره معمولا این هست که از یه تعداد فیکسچر، تعداد محدودی پیچ وسط اباتمنتشون شل میشود مثلا از هر ۲۰۰ تا ۳۰۰ تا ایمپلنتی که دکتر جراحی می کند و روی آن اباتمنت می‌بنددو روکش میذارد یه دونه یا دوتاش پیچ اباتمنتش شل میشود در نتیجه روکش شل میشود و اگه پیچه شل بشود محل ورود پیچ و پیدا کردن روکش و درآوردن و دوباره پیچ و سفت کردن کار آسونی نیست. از یه ایمپلنت گذاشتن سخت تر و زمان برتره‌ وحتی دندانپزشک شاید مجبور شود اون رو کش روببره پاره کند از نو روکش بسازد و درمورد بحث های مالی که هزینه های آن بر عهده چه کسی است به هرحال مشکلاتی پیش خواهد اومد.
پس شد مشکل دوم درمورد کره ای ها شل شدن پیچ وسط اباتمنت‌ها.
مشکل سوم که درمورد کره‌ای‌ها وجود داردبه خصوص در قطرهای باریکتر آن ها  شکستگی خود فیکسچر هست شکستگی خود پیچ ایمپلنت هست هم لحظه جراحی هم چندسال بعداز جراحی بنابراین در سرچتون و در تحقیقاتتون در گوگل در اینترنت اینهارو بررسی کنید که کدوم برند این سه تامشکل و کمتر دارد و کمتر گزارش شده است

بهترین برند کره ای

طبق اطلاعات من قوی ترین برند کره ای که درحال حاضر پاسخگوی مردم هست و این سه تا مشکل رو به جد برطرف کرده و و اصلا نداشته برند F&B کره ای است. 25 سال این برند در دنیا داره تولید میشود و دارد استفاده میشود و این مشکلاتی که من میگم اصلا در این برند دیده نشده است.  من حداقل13 ساله  است دارم از این برند استفاده می‌کنم و یک مورد هم از این مشکلات و در این برند ندیدم و به این دلیل در مطبم فقط از این برند استفاده می‌کنم
حتی برندهای سوئیسی آلمانی، آمریکایی رو‌تست کرده ام اما همه رو کنار گذاشتم و امروزه فقط از این برند استفاده می‌کنم که این برند برندی نیست جز F&B یا FIT and Brilliant
برند کره‌ای هست که تیتانیومش به جای گرید 4 که بقیه کره ای‌ها گرید 4 هست این برند گرید 5 هست. گرید 5 قوی ترین تیتانیوم هست برای همین نمیشکند حتی در قطرهای باریکترش نمی‌شکند، این برند اباتمنتش در قسمت کانکشنش پتنت دارد به دلیل پتنت و اختراعی که روی اباتمنتش وجود دارد به هیچ وجه پیج وسط اباتمنتش شل نمیشود، درنتیجه روکش روی فیکسچر به هیچ وجه در دراز مدت شل نمیشود حداقل 13 ساله که من خودم به چشمم در مطبم دیدم و تجربه کردم.
و این برند چون گرید 5 هست هم خود فیکسچرش نمی شکند وهم پیچ وسط اباتمنتش نمی شکند در قطرهای باریکترهم لبه هاش نمی شکند و موفقیت لانگ ترم خوبی دارد

مزیت های کلینک دکتر وحید عارفی؟

  • استفاده از بهترین برند موجود در بازار
  • ده سال گارانتی واقعی ایمپلنت دندان
  • پزشک متخصص ایمپلنت دندان باتجربه
  • در میان راه با هزینه اضافی غافلگیر‌نخواهید شد!

قیمت ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت دندان به موارد اصلی زیر بستگی دارد:

  • مهارت‌پزشک
  • نوع ‌و برند ایمپلنت
  • هزینه های جانبی زمان کاشت ایمپلنت
  • شرایط و خدمات پس‌از درمان ایمپلنت

مراقبتهای ایمپلنت دندان

  • استفاده از دهان شویه
  • استفاده نکردن از سیگار
  • مصرف به موقع داروها
  • رعایت دستورات غذایی

نظرات بیمارن ایمپلنت دکتر وحید عارفی:

نمایشگر ویدیو

1.00

00:00
01:01

 

ایمپلنت دندان قطعه فلزی توخالی از جنس تیتانیوم است که به جای ریشه دندان در داخل استخوان قرار داده می شود. حدود 3 ماه صبر می کنیم تا این قطعه تیتانیومی به استخوان جوش بخورد. بعد از آن قطعه دیگری به نام اباتمنت روی آن بسته می شود و قالب گیری می شود و روی اباتمنت روکش قرار می گیرد.

در ادامه این مقاله به بررسی سوالات متداول ایمپلنت دندان می پردازیم، مفهوم ایمپلنت را کامل توضیح می دهیم، مزایا و معایب ایمپلنت دندانی، نحوه ایمپلنت دندان و بسیاری از سوالاتی که مراجعه کنندگان می پرسند را شرح می دهیم:

تاریخچه ایمپلنت دندانی

ایمپلنتهای دندان که امروزه همه آن را میشناسیم، برای اولین بار در سال 1952 توسط جراح ارتوپد سوئدی به نام پروفسور اینگوار برنمارک (Per-Ingvar Brånemark) اختراع شد و او پدر ایمپلنتولوژی است.

در حال حاضر این روش به عنوان درمان استاندارد برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در دندانپزشکی محسوب می‌شود. فیکسچر ایمپلنت یک پایه فلزی است که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک مراجعه کننده جایگذاری می‌شود . چند ماه طول می‌کشد تا به استخوان فک جوش بخورد.

در واقع به عنوان ریشه مصنوعی دندان عمل می‌کند و تاج مصنوعی دندان یا ست کامل این دندان مصنوعی و یا بریج بر روی آن نصب می‌شود. پس از این که ایمپلنت دندان به استخوان فک جوش خورد، عملکردی شبیه دندان طبیعی خواهد داشت چرا که بدون نیاز به دندان‌های مجاور و همانند دندان طبیعی به واسطه پشتیبانی از طرف استخوان فک، محکم و ثابت در جای خود می‌ماند.

فرآیند جوش خوردن ایمپلنتهای دندان به استخوان ، یکپارچگی استخوان نام دارد. در بیشتر موارد جنس ایمپلنت دندان از تیتانیوم می‌باشد اما ایمپلنت زیرکونیا نیز اخیراً وارد بازار شده و استفاده می‌شود.

تیتانیوم مواد زیست‌ سازگار بوده و توسط بدن به عنوان شیء خارجی در نظر گرفته نمی‌شود به همین علت با استخوان فک آمیخته می‌شود. به مرور زمان علم و تکنولوژی پیشرفت کرده و اکنون نتایج درمان کاشت دندان تا حد قابل توجهی بهبود یافته است. اکنون نرخ موفقیت کاشت دندان، نزدیک به 98% برآورد می‌شود.

ایمپلنت دندان در حال حاضر استاندارد ترین و بهترین روش پاسخ به سوالات رایج درباره کاشت دندان و هر آنچه باید در مورد جراحی ایمپلنت بدانید.  

در چه شرایطی باید ایمپلنت دندان بکاریم؟

کاشت دندان برای پر کردن جای خالی یک دندان، چند دندان و یا تمامی دندانهای از دست ‌رفته یک قوس دندانی استفاده می‌شود. هدف از جایگزینی دندان‌ها در دندانپزشکی، بازگرداندن زیبایی و عملکرد به دهان است. به طور کلی هنگامی که سخن از جایگزینی دندان‌ها به میان می‌آید، سه روش اصلی برای این منظور مطرح می‌شود:

  • پروتز مصنوعی غیر ثابت مانند دندان مصنوعی کامل یا نیمه
  • بریج دندان ( با چسب چسبانده و ثابت می‌شود)
  • ایمپلنت دندان

دندان مصنوعی از نظر هزینه، ارزان‌ترین روش است و برای بیشتر افراد قابل تهیه می‌باشد اما از نظر زیبایی و عملکردی ضعیف‌ترین نتیجه را در بین این سه روش دارد چرا که مشکلات زیادی به دنبال دارد. علاوه بر این دندان مصنوعی بر حس چشایی تأثیر می‌گذارد.

بریج دندان روش متداولتری برای پر کردن جای خالی دندان‌ها محسوب می‌شود . مهم‌ترین اشکال بریج دندان در مقایسه با کاشت دندان، بهره ‌گیری آن از سلامت دندان‌های مجاور است. انتخاب روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته به چند عامل بستگی دارد. به خصوص در صورتی که ایمپلنت دندان نیز جز گزینه‌ ها باشد، فاکتورهای زیر اهمیت بیشتری دارد:

  • محل دندان یا دندان‌های از دست رفته که باید جای خالی آنها پر شود
  • حجم و تراکم استخوان فک در محل کاشت دندان
  • سلامت عمومی بیمار
  • بودجه مالی در نظر گرفته شده
  • ترجیحات شخصی بیمار

از کجا بدانیم شرایط کاشت ایمپلنت دندان را داریم؟

ابتدا جراح دندان‌پزشک، محل مورد نظر را معاینه می‌کند تا مشخص شود شرایط مناسبی برای کاشت دندان دارید. پس از معاینه فیزیکی، عکس پرتوی ایکس از دندان‌ها و دهان گرفته می‌شود.

ممکن است دندانپزشک سی ‌تی ‌اسکن نیز انجام دهد تا از ساختارهای دیگر مانند شرایط استخوان فک، سینوس و عصب ها اطلاعاتی به دست بیاورد.

همچنین سابقه پزشکی و دندانپزشکی بیمار دریافت می‌شود یکی از بهترین مراکز ایمپلنت در تهران کلینیک دکتر وحید عارفی است.

معایب و مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

  • مزیتهای ایمپلنت

کاشت دندان مزیت‌های زیادی به روش‌های دیگر دارد. مهم‌ترین مزیت آن از نظر سلامتی این است که نه تنها سلامت دندان‌های مجاور را به مخاطره نمی‌اندازد، بلکه از تحلیل رفتن استخوان فک پیشگیری می‌کند.

همچنین جویدن غذا و صحبت کردن برای بیمار راحت شده و همانند زمانی که از دندان‌های طبیعی و سالم خود استفاده می‌کرد، می‌تواند از دندان ایمپلنتی استفاده نماید.

بر خلاف دندان مصنوعی دیگر بیمار نگران تکان خوردن دندان و درآمدن آن نخواهد بود. بنابراین اعتماد به نفس او در حضور جمع و ارتباط با دیگران، تضعیف نمیشود.

از نظر ظاهری نیز دندان ایمپلنتی بسیار شبیه دندان واقعی است و کسی متوجه تفاوت آن نمی‌شود.

  • معایب ایمپلنت

یکی از معایب کاشت دندان، احتمال عفونت، التهاب و درد پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان است که به ندرت اتفاق می‌افتد و در صورت وقوع، اگر به موقع آن رسیدگی شود به سادگی درمان می‌شود.

یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان ، هزینه بالای آن است که باعث می‌شود بسیاری از افراد نتوانند از این روش استفاده کنند. به خصوص در شرایطی که بیش از یک دندان خود را از دست داده ‌اید، قیمت ایمپلنت تکی بسیار بیشتر از روش‌های دیگر خواهد بود.

یکی از معایب کاشت ایمپلنت این است که در صورتی که استخوان کافی برای پشتیبانی فیکسچر نداشته باشید، نمی‌توانید این روش را انتخاب کنید مگر این که پیش از آن، پیوند استخوان انجام دهید که بر هزینه درمان و طول دوره درمان می‌افزاید.

برای کاشت ایمپلنت دندان به چه کسی مراجعه کنیم؟

برای کاشت دندان، باید عمل جراحی انجام شود. این کار را دندانپزشکی انجام می‌دهد که در این زمینه تخصصی یافته و مهارت دارد. هر دندانپزشکی که آموزش ویژه کاشت دندان دیده است می‌تواند این کار را انجام دهد.

همچنین جراحی فک و صورت می‌تواند تمامی بافت‌های نرم و سخت و یا نواقص آنها را درمان نماید بنابراین درمان‌هایی مانند کشیدن دندان و جراحی فک را انجام می‌دهد.

پریودنتیست در درمان بیماری‌های ساختارهای پیرامون دندان‌ها مانند لثه و استخوان فک تخصص دارد. هم پریودنتیست و هم جراح فک و صورت می‌توانند کاشت دندان را انجام دهند.

پس از این که فیکسچر ایمپلنت به استخوان فک جوش خورد، مرحله بعدی نصب روکش است تا جای خالی دندان در دهان پر شود. این کار را دندانپزشک عمومی نیز می‌تواند انجام دهد.

انواع ایمپلنت دندان چیست؟

در گذشته دو نوع اصلی ایمپلنت دندان عبارت بود از:

  1. ایمپلنت داخل استخوانی یا اندوستیل (Endosteal )
  2. ایمپلنت روی استخوانی یا ساب پریوستیل (subperiosteal)

ایمپلنت داخل استخوانی به انواع ایمپلنت گفته می‌شود که در داخل استخوان فک قرار می‌گیرند . و کاشت روی استخوانی به انواع ایمپلنت گفته می‌شود که بر روی استخوان سوار می‌شوند اما در زیر لثه قرار می‌گیرند.

این نوع ایمپلنت دیگر چندان مورد استفاده نیست چرا که نتایج آن در بلند مدت در مقایسه با ایمپلنت داخل استخوانی ضعیف‌تر است.

هدف اصلی کاشت ایمپلنت، جایگزینی دندان‌ها است اما گاهی اوقات نیز از آن برای کمک به درمان‌های دیگر استفاده می‌شود. به علت ثبات بالای ایمپلنت از آن می‌توان برای ثابت نگه داشتن دندان مصنوعی استفاده کرد.

علاوه ‌بر این در درمان ارتودنسی از مینی ایمپلنت به عنوان تکیه گاه یا لنگر موقتی ارتودنسی (TAD) استفاده می‌شود تا دندان‌ها حرکت کنترل ‌شده ای در جهت مطلوب داشته باشند.

این انواع مینی ایمپلنت کوچک بوده و موقتاً در داخل استخوان فک ثابت می‌شوند و پس از پایان درمان از استخوان خارج می‌شوند.

برای بیمارانی که همه دندان‌های خود را به علت پوسیدگی و یا بیماری لثه از دست داده ‌اند، یک روش جایگزینی دندان‌ها که راحت و ثابت باشد و هزینه کمتری از ایمپلنت تکی داشته باشد، استفاده از حداقل تعداد آن است.

یکی از نمونه ‌های آن، تکنیک چهار ایمپلنتی است که در آن از چهار ایمپلنت برای پشتیبانی از ست کامل دندان مصنوعی یک فک استفاده می‌شود. به این معنی که تنها با چهار ایمپلنت دندانهای ثابت در یک فک خواهید داشت.

ایمپلنتها در جایی از استخوان جایگذاری می‌شود که بهترین عملکرد را داشته باشند و پشتیبانی مناسبی از استخوان فک دریافت کنند.

سپس ست کامل دندان مصنوعی نازک با کمک پیچ به ایمپلنتها وصل می‌شود. در این روش به علت ثابت شدن پروتز مصنوعی، دیگر مشکل تکان خوردن و حرکت کردن دندان مصنوعی وجود ندارد و همانند دندان‌های خودتان می‌توانید با آنها راحت باشید.

آیا کاشت دندان درد دارد؟

کاشت دندان معمولاً تحت بی‌ حسی موضعی انجام می‌شود بنابراین هیچ دردی در حین عمل احساس نمی‌کنید.

پس از برطرف شدن تاثیر ماده بی ‌حسی، درد و ناراحتی شروع می‌شود که شدت آن در هر فردی متفاوت است. به طور کلی بیشتر افراد درد آن را شبیه درد پس از کشیدن دندان، گزارش می‌کنند.

برای کنترل درد می‌توانید از کمپرس یخ بر روی پوست ناحیه عمل جراحی بلافاصله پس از کاشت استفاده کنید تا تورم و درد کاهش پیدا کند. دقت داشته باشید هرگز نباید قطعات یخ را مستقیماً بر روی پوست قرار دهید بلکه آن را داخل دستمال بپیچید.

معمولا با استفاده از مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانید درد را برطرف کنید. در صورتی که عمل جراحی کاشت، تهاجمی‌تر باشد ممکن است نیاز به مسکن های نسخه ‌ای وجود داشته باشد و همچنین احتمالاً طول دوره بهبودی طولانی‌تر خواهد بود.

علاوه بر مسکن ممکن است آنتی ‌بیوتیک و دهان‌شویه تجویز شود تا التیام بافت‌ها تسریع شده و از عفونت جلوگیری شود.

برای کاشت دندان چه کارهایی انجام می‌شود؟

ابتدا با دندانپزشک مشاوره خواهید داشت تا وضعیت شما کامل بررسی شود. دندان‌پزشک وضعیت دهان شما را با دقت معاینه می‌کند و محل کاشت را بررسی می‌نماید.

عکس پرتوی ایکس که ممکن است عکس دندان معمولی، عکس پرتوی ایکس پانورامیک و یا سی ‌تی‌ اسکن باشد از دهان گرفته می‌شود.

در این مرحله تراکم و حجم استخوان فک ارزیابی می‌شود تا مشخص شود آیا شرایط لازم برای کاشت دندان را دارید یا باید قبل از آن پیوند استخوان انجام دهید.

پس از این که مشخص شد در محل مورد نظر می‌توانید دندان بکارید، برنامه ‌ریزی درمانی انجام می‌شود.

عملهای جراحی پیش از کاشت دندان چیست ؟

معمولاً این عمل تحت بی‌ حسی موضعی انجام می‌شود. در صورتی که دندان آسیب دیده که قرار است جایگزین شود، هنوز در دهان باشد ابتدا باید کشیده شود. در بسیاری از موارد در محل کاشت دندان، هنوز دندان صدمه دیده وجود دارد.

برای آماده کردن محل کاشت، باید دندان کشیده شود و در صورت عفونت لثه، باید ابتدا عفونت درمان شود. گاهی اوقات برای این که قاعده محکمی برای پشتیبانی ایمپلنت ایجاد شود، پیوند استخوان آلوئولار انجام می‌شود.

در این صورت باید دو تا شش ماه صبر کنید تا استخوان جوش خورده و التیام یابد. در مواردی که در مرحله کاشت ، دندانی وجود ندارد و مدت‌هاست دندان کشیده شده و استخوان فک تحلیل رفته است،

نوع متفاوتی از پیوند استخوان انجام می‌شود که به آن پیوند استخوان آنلی گفته می‌شود.

در این روش که پیچیده‌ تر است معمولاً شش ماه یا حتی بیشتر باید صبر کنید تا استخوان التیام یابد.

در برخی موارد در صورتی که استخوان فک شرایط لازم برای کاشت دندان را داشته باشد و نیازی به پیوند استخوان نباشد، بلافاصله پس از کشیدن دندان می‌توان آن را جایگذاری کرد. به این روش کاشت دندان بلافاصله پس از کشیدن دندان یا ایمپلنت فوری گفته می‌شود.

در شرایطی که کاشت دندان در فک بالا در ناحیه عقب دهان کاشته می‌شود ، گاهی اوقات مقدار استخوان موجود برای کاشت محدود است و ممکن است فیکسچر ایمپلنت از استخوان گذشته و وارد حفره ‌های سینوسی بالای آن شود.

در چنین شرایطی عمل بزرگ کردن سینوس یا لیفت سینوس انجام می‌شود که در طی آن کف سینوس بالا کشیده می‌شود و مواد پیوند استخوان به استخوان کف سینوس اضافه می‌شود تا ارتفاع آن بیشتر شود.

به این ترتیب استخوان بیشتری برای پشتیبانی از کاشت دندان فراهم می‌شود. اکنون این محل آماده کاشت دندان است.

عمل جراحی کاشت دندان چگونه است؟

پس از بی ‌حسی محل درمان، سوراخی در استخوان فک ایجاد می‌شود تا پایه تیتانیومی در داخل آن قرار بگیرد.

سپس قطعه ‌ای به نام هیلینگ کپ بر روی پایه نصب می‌شود و لثه روی آن را پوشانده و بخیه می‌شود. اکنون مرحله یکپارچگی استخوان آغاز شده است که چندین ماه طول می‌کشد.

ممکن است در این مدت برای این که جای دندان خالی نماند، از دندان مصنوعی موقتی برای پر کردن جای خالی استفاده شود که صرفاً جنبه زیبایی دارد و نمی‌توان از آن برای جویدن استفاده کرد.

پس از این که استخوان به ایمپلنت جوش خورد، مرحله بعدی آغاز می‌شود.

فاصله بین این دو مرحله ممکن است دو تا شش ماه باشد. در این مدت هیچ فشاری نباید در ایمپلنت وارد شود چرا که ممکن است باعث تکان خوردن آن و عدم موفقیت درمان شود.

عملاً برای اطمینان از این که درمان به خوبی پیش رفته و عفونتی اتفاق نیفتاده است، برای چکاپ باید به دندانپزشک مراجعه کنید .

در مرحله بعدی وضعیت ایمپلنت بررسی می‌شود تا مشخص شود آیا با موفقیت با استخوان فک آمیخته شده است یا نه. پس از تأیید آن، قطعه واسط بین فیکسچر و روکش دندان که اباتمنت نام دارد، بر روی فیکسچر نصب می‌شود. اباتمنت وظیفه نگهداشتن روکش را بر عهده دارد.

سپس از دندان قالب‌ گیری می‌شود و بر اساس آن روکش دندان ساخته می‌شود. برای اتصال روکش به اباتمنت ممکن است از پیچ یا چسب استفاده شود.

هزینه کاشت دندان چقدر است؟

هزینه کاشت دندان بسته به شرایط متفاوت است. عواملی که تعیین‌ کننده هزینه درمان کاشت دندان هستند عبارتند از:

تعداد دندان‌هایی که قرار است با ایمپلنت جایگزین شود

  • نوع ایمپلنت
  • روش درمانی
  • یک مرحله ‌ای یا دو مرحله ‌ای بودن جراحی کاشت دندان
  • نوع روکش نصب ‌شده بر روی ایمپلنت
  • مواد مورد استفاده
  • درمان‌های جانبی مانند پیوند استخوان یا درمان لثه برای کاشت ایمپلنت دندان
  • عوامل دیگری مانند مرحله کلینیک دندانپزشکی و تخصص دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت

خطرات و عوارض احتمالی کاشت دندان چیست؟

جراحی کاشت دندان همانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد. با برنامه ‌ریزی دقیق درمانی می‌توان احتمال بروز عوارض جانبی و خطرات عمل را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

بیماری‌های زمینه ‌ای مانند اختلالات خونی ، عفونت، آلرژی، دیابت و مصرف برخی داروها می‌توانند احتمال عوارض جراحی را افزایش دهند بنابراین باید پیش از عمل کاشت ایمپلنت دندان، وضعیت سلامت عمومی بیمار در نظر گرفته شود.

خوشبختانه نرخ موفقیت عمل کاشت ایمپلنت بسیار بالا بوده و احتمال عدم موفقیت آن و خطراتی مانند عفونت بعد از جراحی ایمپلنت، شکستن ایمپلنت، صدمه دیدن بافت‌های پیرامون و نامناسب بودن محل کاشت ایمپلنت دندان بسیار کم است.

در بسیاری از موارد حتی در صورت شکست درمان اولیه، می‌توان مجدداً کاشت ایمپلنت را امتحان کرد. این کار معمولاً پس از چند ماه که بافت‌ها به خوبی التیام یافتند، انجام می‌شود و ممکن است پیش از آن نیاز به پیوند استخوان وجود داشته باشد.

آیا مراجعات به کلینیک پس از کاشت دندان لازم است؟

کاشت دندان ممکن است با مشکلاتی مانند عفونت بافت‌های پیرامون آن پری ایمپلنتیت گفته می‌شود، مواجه شود. این وضعیت مشابه عفونت لثه در دندان‌های طبیعی است. ممکن است عفونت پیشروی کرده و استخوان پیرامون ایمپلنت را درگیر نماید.

التهاب بافت‌های پیرامون ایمپلنت اغلب به علت وارد آمدن فشار بیش از حد بر ایمپلنت و یا هجوم باکتری‌ها اتفاق می‌افتد. عفونت بافت‌های پیرامون ایمپلنت در صورت عدم درمان ممکن است به از دست دادن آن منتهی شود. پس از کاشت دندان باید بهداشت دهان را به دقت و به صورت منظم رعایت کنید .

هر شش‌ ماه یک ‌بار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید و حداقل یک مرتبه نخ دندان کشید. در چکاپ دندانپزشکی، دندانپزشک بافت‌های نرم و سخت پیرامون ایمپلنت را بررسی می‌کند.

از ابزار مخصوصی برای تمیز کردن جرم و رسوب سخت شده پیرامون ایمپلنت استفاده می‌نماید. در صورت لزوم سطح جونده پایه تمیز می‌شود تا فشار بیش از حد بر آن وارد نشود.

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

ایمپلنت برخلاف دندان طبیعی دچار پوسیدگی نمی‌شود اما ممکن است بافت‌های پیرامون آن دچار التهاب و عفونت شوند که در صورت طول عمر آن را کاهش می‌یابد. با مراقبت مناسب می‌توانید طول عمر و دوام ایمپلنت دندان را تا حد قابل توجهی افزایش دهید.

به طوری که ممکن است تا آخر آن نیازی به تعویض آن نداشته باشید. به طور متوسط طول عمر ایمپلنت 25 سال برآورد می‌شود.

در صورت آلرژی به فلز، می‌توان ایمپلنت کاشت؟

برای افرادی که به فلز آلرژی دارند و یا افرادی که به هر دلیلی نمی‌خواهند فیکسچر فلزی داشته باشد، روش‌های جایگزین وجود دارد.

فیکسچر زیرکونیا از مواد زیست ‌سازگار غیر فلزی ساخته می‌شود که علاوه بر استحکام و مقاومت بالا، از مزیت زیبایی بیشتر برخوردار است چرا که رنگ آن سفید بوده و برخلاف پایه تیتانیومی، در صورت پس‌روی لثه با مشکل نمایان شدن قاعده فلزی دندان مواجه نمی‌شوید.

۷ نکته اساسی درمورد ایمپلنت

ایمپلنت و حقایقی که باید قبل از کاشت ایمپلنت بدانید

برای جایگزینی دندان کشیده شده یا از دست رفته می باشد . میلیون ها نفر با کاشت دندان یک دندان مصنوعی دائمی برای دندان و یا دندان های از دست رفته خود جایگزین کرده اند .

ایمپلنت ها با افزایش تعداد دندانپزشکان و متخصصان ایمپلنت و کلینک های ایمپلنت که خدمات کاشت دندان را ارائه می دهند، بر تبلیغات دندانپزشکی بسیار تأثیر گذاشته اند. از ایمپلنت دندان برای جایگزینی جای خالی یک یا چند دندان کشیده شده استفاده می شود .

ایمپلنت یک پیچ تیتانیومی است که می تواند جایگزین ریشه دندان طبیعی در صورت کشیده شدن شود و دقیقا مانند ریشه دندان طبیعی درون استخوان فک قرار می گیرد .

یک جایگزین ثابت و دائمی برای ریشه های دندان می باشند . برای جایگزینی یک یا چند دندان می توانید از کاشت ایمپلنت دندان استفاده کنید . کاشت دندان باعث تغییری انقلابی در جایگزینی دندان ها شده است.

ایمپلنت چگونه کار می کند ؟

ایمپلنت به صورت جراحی در استخوان فک شما قرار می گیرد و به عنوان ریشه دندان های از دست رفته شما عمل می کند پایه بعد از جوش خوردن به استخوان فک مانع از لغزش روکش دندان یا دست دندان مصنوعی شما می شود .

روکش دندان و پروتز نصب شده روی ایمپلنت ها در دهان شما نمی لغزد و این یک مزیت مهم ایمپلنت هنگام غذا خوردن و صحبت کردن است . این پایه محکم باعث می شود تا روکش دندان یا دندان مضنوعی که روی ایمپلنت نصب می شود طبیعی تر از دندان مصنوعی یا بریج های دندانی باشد و همانند دندان طبیعی به نظر برسد .

چه کسانی می توانند کاشت دندان را انجام دهند؟

برای برخی از افراد استفاده دندان مصنوعی یا بریج های دندانی معمول به دلیل لغزش در دهان و عدم راحتی در جویدن غذا پسندیده نیستند .

علاوه بر این استفاده از بریج دندان باعث می شود تا دندان های سالم کناری تراش بخورند و این امر سبب پوسیدگی دندان های سالم کناری می شود .

مزیت ایمپلنت دندان این است که برای جایگزینی یک یا چند دندان نیاز به تراش دندان های کناری و از بین بردن آن ها نیست .

در واقع اکثر افراد می توانند از مزایای ایمپلنت دندان بهره مند شوند و از کاشت دندان استفاده کنند . به طور معمول اگر شما دارای شرایط زیر باشید ایمپلنت گزینه ای مناسب برای شما می باشد :

  • • یک یا چند دندان از دست رفته داشته باشید
  • • استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت دندان داشته باشید یا بتوانید پیوند استخوان برای ایمپلنت انجام دهید
  • • لثه و بافت دهانی سالم داشته باشید
  • • بیماری خاصی که به ایمپلنت آسیب برساند نداشته باشید
  • • از دندان مصنوعی به دلیل لغزیدن در دهان خسته شده باشید و خوشتان نیاید
  • • قدرت جویدن و گفتار خود را به دلیل بی دندانی از دست داده باشید
  • • سیگاری نباشید

چرا به ایمپلنت نیاز دارید؟

از ایمپلنت می توان برای جایگزینی یک دندان، چند دندان یا حتی تمام دندان ها استفاده کرد. هدف از جایگزینی دندان ها در دندانپزشکی بازگرداندن عملکرد و زیبایی به دهان شخص می باشد.

در مورد جایگزینی دندان سه راه حل وجود دارد یکی استفاده از دندان های مصنوعی دومی استفاده از بریج های دندانی و سوم کاشت ایمپلنت دندان. دندان مصنوعی گزینه ای مقرون به صرفه تر برای جایگزینی دندان است اما به دلیل ناراحتی های زیاد و داشتن عوارض زیاد کمترین مطلوبیت را دارا می باشد.

دندان مصنوعی علاوه بر تاثیر بد در زیبایی فرد می تواند در قدرت جویدن و غذا خوردن فرد را دچار مشکل کند و باعث عوارض گوارشی در فرد شود . قبل از ایمپلنت، بریج دندان روش متدوال جایگزینی دندان بود .

مهم ترین نقطه ضعف بریج دندان وابستگی آن به دندان های سالم کناری بود و باعث ایجاد تراش در دندان های سالم فرد می شدند که عاملی در پوسیدگی دندان های سالم بود .

ایمپلنت به دندان های سالم کناری آسیبی نمی رساند و در استخوان فک کاشته می شوند و محکم و استوار باقی می مانند.

تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش جایگزینی دندان مناسب تر است به عوامل زیادی بستگی دارد به ویژه برای ایمپلنت باید موارد زیر را د نظر داست :

  • • محل دندان یا دندان های از دست رفته
  • • سلامتی فرد
  • • مقایسه هزینه ایمپلنت و سایر روش های جایگزینی دندان
  • • اولویت شخصی

ابتدا بهتر است توسط یک دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت معاینه و ویزیت شوید و خود را از این جهت که کاندیدای مناسبی برای کاشت دندان و ایمپلنت هستید یا خیر ارزیابی کنید. در انتخاب ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان نسبت به دندان مصنوعی یا بریج دندان مزایای بساری وجود دارد .

از آنجا که ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد بسیار پایدار تر و دارای طول عمر بیشتری نسبت به دندان مصنوعی یا پل های دندانی می باشد و در دهان طبیعی تر جلوه می کند . ی

کی از مهم ترین دلایل انتخاب ایمپلنت نسبت به سایر روش های جایگزینی دندان کشیده شده شباهت نزدیک ایمپلنت دندان به دندان طبیعی و عملکرد بهتر ایمپلنت نسبت به بریج و دندان مصنوعی در جویدن و زیبایی و همچنین طول عمر بیشتر ایمپلنت نسبت به بریج و دندان مصنوعی می باشد .

جایگزینی دندان با ایمپلنت یکی از کم عارضه ترین و کم درد ترین روش برای جایگزین کردن دندان از دست رفته می باشد .

قبل، حین و بعد از جراحی ایمپلنت دندان چه اتفاقی می افتد؟

قبل از ایمپلنت دندان دندانپزشک سی تی اسکن و دهان و محل ایمپلنت را بررسی می کند. در این زمان متخصص ایمپلنت کیفیت و کمیت استخوان فک را قبل از جراحی ایمپلنت ارزیابی می کند تا مطئن شود که آیا استخوان بیشتری در محل کاشت ایمپلنت دندان مورد نیاز است یا خیر و آیا فرد متقاضی کاشت دندان نیاز به پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دارد یا خیر.

توجه داشته باشید که بهترین نوع و مارک ایمپلنت دندان در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و نداشتن تجربه و مهارت کافی متخصص ایمپلنت می تواند منجر به شکست ایمپلنت شود.

ایمپلنت چند مرحله دارد ؟

بعد از جلسه مشاوره رایگان ایمپلنت و اطمینان از اینکه محل مورد نظر برای کاشت ایمپلنت دندان مناسب است یک زمان برای جراحی ایمپلنت (های) دندان برای شخص تنظیم می شود .

در حین جراحی ایمپلنت دندان ناحیه کاشت ایمپلنت بی حس شده و فرد هنگام کاشت دندان دردی حس نخواهد کرد.

بنا به نظر متخصص ایمپلنت می توان قبل از جراحی کاشت دندان از مسکن یا آرام بخش برای کاهش استرس و ترس بیمار از ایمپلنت استفاده کرد.

مراحل ایمپلنت دندان

مرحله اول جراحی ایمپلنت اغلب شامل کشیدن دندان یا ریشه های دندان داخل استخوان فک می باشد . اغلب اوقات، در محل ایمپلنت دندان ریشه دندان آسیب دیده وجود دارد.

به منظور آماده سازی برای قرار دادن ایمپلنت باید ریشه دندان از استخوان فک خارج شود. بعد از خارج کردن ریشه دندان، ایمپلنت با دریل و ابزار مخصوص در استخوان فک قرار می گیرد .

روی آن پوشانده میشود و لثه بخیه داده میشود و مرحله جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک آغاز میشود. اگر ایمپلنت برای دندان جلو باشد می توان از روکش موقت برای حفظ زیبایی استفاده کرد . مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک بستگی به کیفیت استخوان موجود بین دو تا شش ماه است.

در این مدت ایمپلنت با استخوان فک یکپارچه می شود. پس از تایید جوش خوردن موفق پایه ایمپلنت به استخوان فک و تایید توسط متخصص ایمپلنت یک قطعه به نام اباتمنت روی فیکسچر ایمپلنت نصب می شود . این قطعه برای نگه داشتن روکش ایمپلنت یا تاج دندان استفاده می شود.

سپس متخصص ایمپلنت بعد از قالب گیری و ساخت پروتز توسط لابراتوار آن را بر روی ایمپلنت شما نصب می کند .

تاج دندان با مواد مخصوص و پیچ کوچک به اباتمن متصل می شود.

اغلب افراد نگران بالا بودن هزینه ایمپلنت دندان هستند اما کلینیک ایمپلنت دندان دکتر عارفی با مهیا کردن شرایط ایمپلنت اقساطی سعی در آسان کردن پرداخت هزینه ایمپلنت دندان و ارائه ایمپلنت دندان ارزان کرده است.

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

هزینه ایمپلنت بسته به منطقه مطب دندانپزشکی و تجربه متخصص ایمپلنت و برند ایمپلنت مورد استفاده می تواند متفاوت باشد. برای مشاهده هزینه ایمپلنت در کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان دکتر عارفی به برگه ی قیمت ایمپلنت دندان مراجعه نمایید .

این هزینه شامل یک جراحی فیکسچر و روکش آن است. با مشاوره رایگان ایمپلنت در مطب دکتر وحید عارفی هزینه دقیق آن را دانسته و با توجه به بودجه و نیاز خود میتوانید بهترین روش درمان ایمپلنت را برای خود انتخاب کنید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان دکتر وحید عارفی با ارائه شرایط ایمپلنت ارزان و اقساطی به شما این امکان را می دهد تا به دلیل بالا بودن قیمت ایمپلنت دندان از شروع درمان منصرف نشوید.

آیا بیمه تکمیلی هزینه ایمپلنت دندان را پرداخت میکند؟

بیمه تکمیلی دندانپزشکی معمولا هزینه ای برای جراحی و کاشت ایمپلنت دندان نمی پردازد. برخی از بیمه های تکمیلی ممکن است هزینه روکش دندان برای ایمپلنت را پرداخت نمایند.

برای اینکه مطمئن شوید که آیا بیمه تکمیلی هزینه مربوط به انجام ایمپلنت را پرداخت می کند یا خیر باید از مشاور بیمه تکمیلی در خصوص پوشش هزینه ایمپلنت دندان و سقف پوشش بیمه تکمیلی برای هزینه ایمپلنت سوال نمایید.

همچنین می توان از مشاورین بیمه برای انتخاب بیمه تکمیلی برای ایمپلنت و کاهش هزینه درمان ایمپلنت دندان مشاوره گرفت.

آیا ایمپلنت درد دارد؟

جراحی ایمپلنت و کاشت دندان تحت بی حسی موضعی انجام می شود، بنابراین در طی جراحی ایمپلنت نباید دردی احساس شود.

بعد از جراحی کاشت دندان و از بین رفتن بی حسی موضعی کمی درد در ناحیه کاشت ایمپلنت احساس می شود که با مصرف مسکن و مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت که توسط دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت برای شما شرح داده می شود از بین می رود. درد و تورم بعد از ایمپلنت وجود دارد ولی بعد از مدتی از بین رفته و با رعایت نکات بعد از ایمپلنت هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

آنچه باید درباره ایمپلنت یک روزه یا ایمپلنت فوری بدانید:

ایمپلنت یک روزه نیز از دیگر تبلیغات وسوسه کننده برای کاشت دندان و بازاریابی می باشد .

از دید عموم مردم ایمپلنت یک روزه اینگونه تصور می شود که در یک جلسه و در یک روز ریشه دندان از استخوان فک خارج شده و فیکسچر ایمپلنت در استخوان فک قرار داده می شود و در همان روز تاج و روکش دندان روی آن قرار می گیرد و فرد صاحب دندان دائمی شده و نیاز به مراجعه به مرکز ایمپلنت دندان دیگر ندارد اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است .

در ایمپلنت یک روزه بعد از خارج کردن ریشه دندان یا کشیدن دندان اگر استخوان فک حجم و ارتفاع و ضخامت کافی برای قرار دادن ایمپلنت داشت و عفونتی در ناحیه دندان کشیده شده وجود نداشت این امکان وجود دارد که کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان انجام شود ولی در برخی موارد به دلیل فراهم نبودن شرایط برای استخوان فک یا وجود عفونت در ناحیه دندان کشیده شده امکان کاشت ایمپلنت بعد از کشیدن دندان وجود ندارد و باید پودر استخوان در ناحیه دندان کشیده شده ریخته شود و مدتی صبر کرد تا استخوان در آن ناحیه شکل بگیرد و بستر خوبی برای کاشت ایمپلنت فراهم شود .

میزان موفقیت ایمپلنت دندان چه قدر است؟

میزان موفقیت ایمپلنت بسته به ناحیه ای که در فک قرار می گیرند متفاوت است اما به طور کلی موفقیت ایمپلنت بالای 98 درصد می باشد .

با مراقبت مناسب ایمپلنت دندان می تواند از عمری طولانی برخوردار باشد. کاشت ایمپلنت دندان به دلیل داشتن طول عمر بالا و ارائه نتایج قابل پیشبینی با میزان موفقیت بالای 98 درصد، گزینه ای مطلوب برای جایگزینی دندان ها می باشد.

ایمپلنت چند سال دوام دارد ؟

ایمپلنت نسبت به سایر روش های جایگزینی دندان از دوام و طول عمر بالایی برخوردار است .

در صورتی که بدن فرد سالم باشد و نکات بعد از جراحی ایمپلنت را رعایت کند میتوان ادعا کرد که ایمپلنت دندان بیش از 25 سال دوام دارد .

کاشت دندان و ایمپلنت روشی دائمی و همیشگی برای جایگزینی دندان از دست رفته و جای خالی دندان می باشد .

انتخاب طرح درمان ایمپلنت سبب صرفه جویی در هزینه های دندانپزشکی در دراز مدت می شود .

بریج دندان یا دندان مصنوعی بعد از گذشت چند سال نیاز به بازسازی و حتی تعویش دارند ولی ایمپلنت یک درمان اساسی و دائمی می باشد که از دوام و طول عمر بالایی برخوردار است .

در پاسخ به این سوال که ایمپلنت چقدر دوام دارد باید گفت که طول عمر ایمپلنت به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی دوام ایمپلنت بالای  25 سال به طور میانگین می باشد .

چرا ایمپلنت درد می کند ؟

احساس درد داشتن بعد از ایمپلنت و بعد از بین رفتن بی حسی طبیعی است اما بسته به مهارت متخصص ایمپلنت و اینکه جراحی ایمپلنت چه قدر طول میکشد درد متفاوت خواهد بود .

هرچه دندانپزشک متخصص ایمپلنت از مهارت و سرعت عمل بالایی برخوردار باشد سبب می شود تا جراحی کاشت دندان کم تهاجمی تر باشد و درد و تورم بعد از ایمپلنت نیز حداقل باشد .

درد ایمپلنت در مقایسه با درد عصب کشی کمتر است .

برای درد ایمپلنت چه باید کرد

برای تسکین درد و ورم ایمپلنت بهتر است به نکات بعد از جراحی ایمپلنت دندان که توسط دندانپزشک ارائه می شود توجه نمایید . مصرف مسکن، کمپرس سرد و گرم، سیگار نکشیدن و استفاده از دهانشویه از نکاتی است که باید بعد از ایمپلنت دندان انجام داد .

اگر درد ایمپلنت بعد از چند روز جراحی ایمپلنت کاهش نیافت و درد شدید در ناحیه ایمپلنت وجود داشت لازم است تا توسط متخصص ایمپلنت ناحیه کاشت بررسی شود تا از عفونت ایمپلنت جلوگیری شود .

اگر بعد از گذشت یک الی دو هفته از جراحی ایمپلنت درد شدید در ناحیه ایمپلنت وجود داشت احتمال عفونت ایمپلنت و حتی لق شدن ایمپلنت دندان وجود دارد.

ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

فرایند کاشت ایمپلنت دندان یک فرایند سه مرحله ای است .

طول مدت درمان ایمپلنت برای هر فرد متفاوت می باشد ولی در پاسخ به این سوال که ایمپلنت دندان چند ماه طول می کشد باید گفت به طور معمول فرایند کاشت ایمپلنت بین سه تا شش ماه طول می کشد .

اگر فرد دندان خود را سال ها قبل کشیده باشد و استخوان فک در ناحیه بی دندانی تحلیل رفته باشد طول درمان ایمپلنت طولانی تر خواهد بود نسبت به کسی که تازه دندان خود را کشیده است .

البته مهارت و تجربه متخصص ایمپلنت و استفاده از تکنیک های به روز جراحی میتواند در کوتاه تر شدن زمان ایمپلنت موثر باشد .

کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان و خارج کردن ریشه، پیوند استخوان همزمان با کاشت ایمپلنت، استفاده از پیزوسرجری و موتور ایمپلنت در جراحی برای کاهش درد و تورم بعد از جراحی ایمپلنت از تکنیک های موثر در کاهش مدت زمان ایمپلنت و جوش خوردن سریع آن به استخوان می باشد.

برای آنکه بهتر متوجه شویم مراحل ایمپلنت دندان چه قدر طول میکشد سه مرحله ایملپنت را دوباره مرور میکنیم . مرحله نخست کاشت شامل کشیدن دندان و در صورت نیاز پیوند استخوان می باشد.

متخصص ایمپلنت دندان بعد از دیدن سی تی اسکن استخوان فک و ارتفاع و عرض استخوان را در ناحیه کاشت دندان ارزیابی می کند.

اگر استخوان کافی وجود داشته باشد و نیازی به پیوند استخوان نباشد و در ناحیه دندان کشیده شده عفونت وجود نداشته باشد با قرار دادن فوری ایمپلنت مدت زمان طول درمان کاشت دندان کاهش پیدا میکند .

لازم است بدانید که تحلیل استخوان در سال اول بی دندانی سریع تر از سال های بعد اتفاق می افتد و لازم است بعد از کشیدن دندان به موقع نسبت به دریافت ایمپلنت اقدام کرد .

کاشت ایمپلنت دندان قبل از تحلیل استخوان فک سبب کاهش قیمت و کاهش درد و تورم ناشی از پیوند استخوان می شود. مرحله دوم قرار دادن پایه یا اباتمنت توسط دندانپزشک می باشد.

در این مرحله قالب گیری صورت می گیرد و برای ساخت تاج دندان به لابراتوار ارسال می شود . مرحله سوم ایمپلنت قرار دادن تاج دندان روی ایمپلنت می باشد .

عدم گیر غذایی بین روکش ساخته شده و پایه ایمپلنت یکی از عوامل افزایش دوام و طول عمر ایمپلنت می باشد.

چه تعداد ایمپلنت دندان نیاز دارم ؟

ایمپلنت گزینه ای مناسب برای افرادی هست که یک یا چند دندان کشیده شده دارند.

اگر یک دندان کشیده شده دارید قطعا ایمپلنت بهترین نوع درمان برای شما می باشد . زیرا روش دیگری که برای جایگزینی یک دندان وجود دارد بریج دندان یا پل می باشد .

در بریج دو دندان کناری دندان کشیده شده تراشیده میشوند و روکش نصب میشود . این امر باعث پوسیدگی و از بین رفتن دندان های سالم کناری نیز میشود شما برای یک دندان کشیده نیاز به یک ایمپلنت دارید .

اگر دو یا چند دندان کشیده دارید ممکن است برای هر دندان یک ایمپلنت نیاز نداشته باشید . اگر سه دندان کنار هم کشیده شده باشد و استخوان کافی در ناحیه وجود داشته باشد میتوان با کاشت دو پایه ایمپلنت و یک روکش سه تایی ناحیه بی دندانی را پر کرد و لبخند و زیبایی را به چهره فرد برگرداند.

در برخی از کلینک ها برای افزایش هزینه ایمپلنت دندان تعداد بیشتری ایمپلنت قرار می دهند. تعداد ایمپلنت مورد نیاز با توجه به حجم استخوان در ناحیه بی دندانی و نوع ایمپلنت تعیین می شود .

انواع ایمپلنت دندان و بهترین برند ایمپلنت

ایمپلنت در سایز و طول و برند و کشور سازنده انواع مختلفی دارد. دندانپزشک یا ایمپلنتولوژیست با توجه به موقعیت دندان و شرایط استخوان مناسب ترین و بهترین نوع ایمپلنت را برای فرد انتخاب می کند.

انواع ایمپلنت و سیستم های آن را در مقاله ای جداگانه به شما عزیزان ارائه خواهیم نمود تا با آنها آشن شوید . توجه داشته باشید که کشور سازنده ایمپلنت نوع ایمپلنت را تعیین نمی کند و باید در نظر داشت که در کشور سازنده ایمپلنت انواع مختلفی از برند ایمپلنت وجود دارد.

می توانید مقاله بهترین ایمپلنت دندان را مطالعه نمایید.

مثلا از انواع ایمپلنت کره ای میتوان به Sewon medix و ایمپلنت F&B  ساخت کشور کره اشاره نمود . به همین دلیل صرفا کشور سازنده ایمپلنت دندان نوع و برند آن و هم‌چنین خوب بودن یا بد بودن ایمپلنت را مشخص نمی‌کند.

ایمپلنت سوئیسی ITI و ایمپلنت آمریکایی زیمر zimmer و برند humantech یکی از انواع ایمپلنت آلمانی و برندهای ایمپلنت کره ای که در بالا اشاره شد از نمونه برندهای ایمپلنتی است که در کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان دکتر وحید عارفی با بیش از پانزده سال سابقه جراحی ایمپلنت دندان در تهران و ایران استفاده می‌شود.

بهترین کار برای داشتن یک ایمپلنت خوب و موفق در مرحله نخست انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران که دارای سابقه طولانی و درخشان است می‌باشد و گام بعدی اعتماد به او و طرح درمان پیشنهادی اش می‌باشد.

مزایای ایمپلنت

ایمپلنت دندان فواید زیادی دارد . بعد از کشیدن دندان و گذشت زمان مشکلاتی مثل کج شدن دندان‌های کناری، گیر کردن غذا، کاهش قدرت جویدن، از بین رفتن زیبایی ایجاد می‌شود.

کاشت ایمپلنت سبب می‌شود تا اعتماد به نفس در فرد بازگردد و زیبایی به چهره و لبخند او برگردد.

ایمپلنت باعث می‌شود تا به دندان‌های کناری آسیبی نرسد و از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری شود. یک روش و طرح درمان طولانی و دائمی برای پر کردن جای خالی دندان می‌باشد.

سایر روش های  جایگزینی دندان مثل بریج یا دندان مصنوعی دارای طول عمر محدود و معایب فراوانی می‌باشد. دندان ایمپلنت شده کاملا به استخوان فک متصل است و همانند دندان طبیعی عمل میکند و به نظر می رسد.

معایب ایمپلنت دندان

ایمپلنت در مقایسه با سایر روش‌ها کم‌ترین معایب و عوارض را دارد. در ادامه به توضیح بعصی از معایب ایمپلنت دندان می‌پردازیم. ایمپلنت ممکن است در اثر فشار زیاد دچا شکستگی شود. احتمال شکستگی ایمپلنت خیلی ضعیف است ولی به هر حال این احتمال وجود دارد.

روکش ایمپلنت ممکن است در اثر فشار زیاد لق شود و بیفتد. بعد از لق شدن ایمپلنت یا روکش به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

عفونت ایمپلنت یکی دیگر از عوارض آن می‌باشد. این مورد خیلی کم اتفاق می‌افتد با این حال در برخی موارد ممکن است که ایمپلنت به استخوان فک جوش نخورد و لق شود و از استخوان خارج شود.

درد و تورم بعد از جراحی نیز یکی دیگر از عوارض خفیف ایمپلنت می‌باشد.

کاشت دندان بدون ایمپلنت

آیا کاشت دندان بدون ایمپلنت امکان پذیر است؟ در پاسخ به این سوال پر تکرار باید بگوییم که ایمپلنت یکی از بهترین و به روز ترین روش‌های جایگزینی دندان می‌باشد.

روش های دیگری برای جایگزینی دندان بدون ایمپلنت وجود دارد مانند : بریج و دندان مصنوعی. این روش ها هزینه کمتری نسبت به کاشت دندان با ایمپلنت دارند ولی دائمی نیستند و به دندان های سالم کناری و استخوان فک آسیب جدی وارد می‌کنند.

به طور مثال اگر شما فقط یک دندان کشیده شده داشته باشید در روش بریج باید دو دندان کناری آن را تراش دهیم و یک روکش برای آن ناحیه درست کنیم و قرار دهیم.

در این حالت دندان های سالم کناری بی دلیل تراشیده شده و از طول عمر آن ها کاسته می‌شود. کاشت دندان بدون ایمپلنت ممکن است در نگاه اول هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت داشته باشد ولی اثر بخشی هزینه ایمپلنت در دراز مدت بیشتر است.

ایمپلنت دندان به صورت اقساط

بالا بودن هزینه ایمپلنت دندان سبب شده تا برخی افراد روش های درمانی کم هزینه‌تر را برای جایگزینی دندان خود انتخاب کنند یا بی دندان بمانند.

ایمپلنت اقساطی یکی از خدماتی است که کلینیک دکتر وحید عارفی به افراد برای کاشت دندان ارائه می کند. جهت اطلاع از قیمت و هزینه طرح درمان خود و شرایط پرداخت هزینه ایمپلنت به صورت اقساط با کلینیک تخصصی کاشت ایمپلنت دندان دکتر وحید عارفی تماس بگیرید.

کجا ایمپلنت کنم؟

خیلی از افراد این سوال را دارند که به چه دندانپزشکی برای ایمپلنت دندان باید مراجعه کنند؟ بسیاری از افراد در خارج از کشور به دلیل پایین بودن هزینه دندانپزشکی در ایران علاقه مند سفر به ایران و انجام ایمپلنت در ایران هستند اما نمی‌دانند به کدام متخصص ایمپلنت در ایران مراجعه کنند.

مرکز ایمپلنت دندان دکتر وحید عارفی با بیش از پانزده سال سابقه جراحی ایمپلنت و کاشت دندان در ایران یکی از بهترین مراکز ایمپلنت دندان در تهران می‌باشد. بهترین انتخاب برای کاشت ایمپلنت این است که به یک متخصص ایمپلنت یا ایمپلنتولوژیست یا جراح فک و صورت مراجعه کنید.

برای کاشت دندان نباید به اولین مطب یا کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرد. انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت در تهران بسیار مهم است. مراجعه به یک دندانپزشک خوب یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ریسک شکست درمان ایمپلنت دندان می‌باشد.

چطور بهترین متخصص برای کاشت ایمپلنت را انتخاب کنیم؟

متخصص کاشت ایمپلنت دندان باید ویژگی‌های نظیر مجوز و گواهینامه‌های جراحی ایمپلنت را داشته باشد.

در زمان مراجعه به مرکز ایمپلنت مورد نظر باید برخی سوالات را برای تحقیق در خصوص دندانپزشک مورد نظر بپرسید.

برای یافتن یک متخصص خوب از دوستان و آشنایان تحقیق کنید و یا در اینترنت به دنبال بهترین متخصص‌های ایمپلنت بگردید و نزدیک‌ترین به خود را انتخاب کنید. از افرادی که در اتاق انتظار کلینیک دندانپزشکی نشسته‌اند سوال کنید و در مورد متخصص ایمپلنت تحقیق کنید.

نظرات مراجعه کنندگان ایمپلنت را در اینترنت در خصوص عملکرد متخصص ایمپلنت بیابید.

سن مناسب ایمپلنت

طرح درمان ایمپلنت محدودیت سنی ندارد. در صورت وجود هرگونه مشکل متخصص ایمپلنت قبل از درمان اطلاعات لازم را در اختیار فرد قرار می‌دهد.

برخی از عوامل در سنین بالاتر مانند بالا بودن قند خون یا استفاده از دارو های شیمی درمانی ممکن است مشکلات خاصی را در حین طول درمان برای فرد ایجاد کند لذا لازم است تا قبل از کاشت ایمپلنت و در جلسه مشاوره رایگان ایمپلنت به دندانپزشک خود اطلاعات لازم را در مورد آزمایشات و سلامتی خود ارائه کنید.

ایمپلنت دندان جلو

دندان های جلو همواره نسبت به دندان های عقب در دهان، آسیب پذیر هستند و ممکن است در حوادث، تصادفات و یا فعالیت های ورزشی این دندان ها افتاده و یا آسیب ببینند.

حتی ممکن است به دلیل پوسیدگی یا عفونت، مجبور شوید دندان های جلویی خود را بکشید. نداشتن دندان جلو نسبت به سایر دندان ها بر روی ظاهر صورت، غذا خوردن و اعتماد به نفس ما مستقیما تاثیر گذار است. ایمپلنت دندان جلو یک راه حل مناسب برای این مشکلات است.

ایمپلنت دندان های جلو باعث می شود دندان از دست رفته در جلوی دهان شما به شکل دندان طبیعی دیده شده و زیبایی لبخندتان حفظ شود.

کسی متوجه نمیشود از ایمپلنت استفاده شده یا دندان خودتان است. عمل ایمپلنت دندان جلو نسبت به دندان های آسیا و دیگر دندان ها سریع تر انجام می شود و حتی ممکن است تنها نیاز به بی حسی موضعی باشد.

دندانپزشک شما برایتان یک دندان موقت قرار می دهد و بعد از بهبودی و جوش خوردن لثه و استخوان، دندان دائمی شما را نصب می کند.

روش های جایگزین دندان جلو از دست رفته

برای جایگزینی دندان جلو می توان از روش موقت دندان مصنوعی فلیپر یا دندان مصنوعی یک عددی استفاده کرد. در این روش مصنوعی بودن دندان شدیدا حس می شود و احساس می کنید دندان در دهان شما ثابت و محکم نیست. گیره هایی که بر روی دندان های پایه مجاور قرار می گیرند ظاهر نامناسبی را برای دندان های جلو به نمایش می گذارند.

گزینه دیگر برای جایگزینی دندان جلو از دست رفته، بریج دندان (Dental Bridge) یا پل دندان می باشد. تنها در صورتی می توان از این روش استفاده کرده که دندان های کناری دندان افتاده در جلوی دهان شما، سالم و مستحکم باشد. بزرگ ترین مشکل ایجاد شده در بریج این است که دندان های کناری سالم در این روش کمی تراش می خورند تا بریج روی آن متصل گردد. همچنین اگر بریج آسیب ببیند، در هنگام غذا خوردن و یا با لمس انگشت به آن، از جای خود کمی حرکت می کند و این حرکت کم باز هم مشکلاتی برای دندان های سالم اطراف ایجاد می کند.

صحیح نیست که برای یک دندان از دست رفته، دو دندان کناری آن تراش بخورد و بریج گذاشته شود چون امکان پوسیدگی زیر بریج و از دست دادن دندان های کناری در دراز مدت وجود دارد و همچنین چون دندان های کناری را کم تراش می دهیم روکش روی آن برجسته و زشت خواهد شد.

بنابراین بهترین درمان برای جایگزینی دندان از دست رفته جلویی، ایمپلنت می باشد تا به دندان های کناری آسیب نرسانیم.

اطلاعات بیشتر مراقبت های ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان قطعه فلزی توخالی از جنس تیتانیوم است که به جای ریشه دندان در داخل استخوان قرار داده می شود. حدود 3 ماه صبر می کنیم تا این قطعه تیتانیومی به استخوان جوش بخورد. بعد از آن قطعه دیگری به نام اباتمنت روی آن بسته می شود و قالب گیری می شود و روی اباتمنت روکش قرار می گیرد.

تاریخچه ایمپلنت دندانی

ایمپلنتهای دندان که امروزه همه آن را میشناسیم، برای اولین بار در سال 1952 توسط جراح ارتوپد سوئدی به نام پروفسور اینگوار برنمارک (Per-Ingvar Brånemark) اختراع شد و او پدر ایمپلنتولوژی است.

در حال حاضر این روش به عنوان درمان استاندارد برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در دندانپزشکی محسوب می‌شود. فیکسچر ایمپلنت یک پایه فلزی است که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک مراجعه کننده جایگذاری می‌شود . چند ماه طول می‌کشد تا به استخوان فک جوش بخورد.

در واقع به عنوان ریشه مصنوعی دندان عمل می‌کند و تاج مصنوعی دندان یا ست کامل این دندان مصنوعی و یا بریج بر روی آن نصب می‌شود. پس از این که ایمپلنت دندان به استخوان فک جوش خورد، عملکردی شبیه دندان طبیعی خواهد داشت چرا که بدون نیاز به دندان‌های مجاور و همانند دندان طبیعی به واسطه پشتیبانی از طرف استخوان فک، محکم و ثابت در جای خود می‌ماند.

فرآیند جوش خوردن ایمپلنتهای دندان به استخوان ، یکپارچگی استخوان نام دارد. در بیشتر موارد جنس ایمپلنت دندان از تیتانیوم می‌باشد اما ایمپلنت زیرکونیا نیز اخیراً وارد بازار شده و استفاده می‌شود.

تیتانیوم مواد زیست‌ سازگار بوده و توسط بدن به عنوان شیء خارجی در نظر گرفته نمی‌شود به همین علت با استخوان فک آمیخته می‌شود. به مرور زمان علم و تکنولوژی پیشرفت کرده و اکنون نتایج درمان کاشت دندان تا حد قابل توجهی بهبود یافته است. اکنون نرخ موفقیت کاشت دندان، نزدیک به 98% برآورد می‌شود.

لطفا ابتدا این فیلم یک دقیقه ای ایمپلنت را با دقت ببینید :

ایمپلنت دندان در حال حاضر استاندارد ترین و بهترین روش پاسخ به سوالات رایج درباره کاشت دندان و هر آنچه باید در مورد جراحی ایمپلنت بدانید.  

در چه شرایطی باید ایمپلنت دندان بکاریم؟

کاشت دندان برای پر کردن جای خالی یک دندان، چند دندان و یا تمامی دندانهای از دست ‌رفته یک قوس دندانی استفاده می‌شود. هدف از جایگزینی دندان‌ها در دندانپزشکی، بازگرداندن زیبایی و عملکرد به دهان است. به طور کلی هنگامی که سخن از جایگزینی دندان‌ها به میان می‌آید، سه روش اصلی برای این منظور مطرح می‌شود:

  • پروتز مصنوعی غیر ثابت مانند دندان مصنوعی کامل یا نیمه
  • بریج دندان ( با چسب چسبانده و ثابت می‌شود)
  • ایمپلنت دندان

دندان مصنوعی از نظر هزینه، ارزان‌ترین روش است و برای بیشتر افراد قابل تهیه می‌باشد اما از نظر زیبایی و عملکردی ضعیف‌ترین نتیجه را در بین این سه روش دارد چرا که مشکلات زیادی به دنبال دارد. علاوه بر این دندان مصنوعی بر حس چشایی تأثیر می‌گذارد.

بریج دندان روش متداولتری برای پر کردن جای خالی دندان‌ها محسوب می‌شود . مهم‌ترین اشکال بریج دندان در مقایسه با کاشت دندان، بهره ‌گیری آن از سلامت دندان‌های مجاور است. انتخاب روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته به چند عامل بستگی دارد. به خصوص در صورتی که ایمپلنت دندان نیز جز گزینه‌ ها باشد، فاکتورهای زیر اهمیت بیشتری دارد:

  • محل دندان یا دندان‌های از دست رفته که باید جای خالی آنها پر شود
  • حجم و تراکم استخوان فک در محل کاشت دندان
  • سلامت عمومی بیمار
  • بودجه مالی در نظر گرفته شده
  • ترجیحات شخصی بیمار

از کجا بدانیم شرایط کاشت ایمپلنت دندان را داریم؟

ابتدا جراح دندان‌پزشک، محل مورد نظر را معاینه می‌کند تا مشخص شود شرایط مناسبی برای کاشت دندان دارید. پس از معاینه فیزیکی، عکس پرتوی ایکس از دندان‌ها و دهان گرفته می‌شود.

ممکن است دندانپزشک سی ‌تی ‌اسکن نیز انجام دهد تا از ساختارهای دیگر مانند شرایط استخوان فک، سینوس و عصب ها اطلاعاتی به دست بیاورد.

همچنین سابقه پزشکی و دندانپزشکی بیمار دریافت می‌شود یکی از بهترین مراکز ایمپلنت در تهران کلینیک ایمپلنت دکتر وحید عارفی است.

معایب و مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

  • مزیتهای ایمپلنت

کاشت دندان مزیت‌های زیادی به روش‌های دیگر دارد. مهم‌ترین مزیت آن از نظر سلامتی این است که نه تنها سلامت دندان‌های مجاور را به مخاطره نمی‌اندازد، بلکه از تحلیل رفتن استخوان فک پیشگیری می‌کند.

همچنین جویدن غذا و صحبت کردن برای بیمار راحت شده و همانند زمانی که از دندان‌های طبیعی و سالم خود استفاده می‌کرد، می‌تواند از دندان ایمپلنتی استفاده نماید.

بر خلاف دندان مصنوعی دیگر بیمار نگران تکان خوردن دندان و درآمدن آن نخواهد بود. بنابراین اعتماد به نفس او در حضور جمع و ارتباط با دیگران، تضعیف نمیشود.

از نظر ظاهری نیز دندان ایمپلنتی بسیار شبیه دندان واقعی است و کسی متوجه تفاوت آن نمی‌شود.

  • معایب ایمپلنت

یکی از معایب کاشت دندان، احتمال عفونت، التهاب و درد پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان است که به ندرت اتفاق می‌افتد و در صورت وقوع، اگر به موقع آن رسیدگی شود به سادگی درمان می‌شود.

یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان ، هزینه بالای آن است که باعث می‌شود بسیاری از افراد نتوانند از این روش استفاده کنند. به خصوص در شرایطی که بیش از یک دندان خود را از دست داده ‌اید، قیمت ایمپلنت تکی بسیار بیشتر از روش‌های دیگر خواهد بود.

یکی از معایب کاشت ایمپلنت این است که در صورتی که استخوان کافی برای پشتیبانی فیکسچر نداشته باشید، نمی‌توانید این روش را انتخاب کنید مگر این که پیش از آن، پیوند استخوان انجام دهید که بر هزینه درمان و طول دوره درمان می‌افزاید.

برای کاشت ایمپلنت دندان به چه کسی مراجعه کنیم؟

برای کاشت دندان، باید عمل جراحی انجام شود. این کار را دندانپزشکی انجام می‌دهد که در این زمینه تخصصی یافته و مهارت دارد. هر دندانپزشکی که آموزش ویژه کاشت دندان دیده است می‌تواند این کار را انجام دهد.

همچنین جراحی فک و صورت می‌تواند تمامی بافت‌های نرم و سخت و یا نواقص آنها را درمان نماید بنابراین درمان‌هایی مانند کشیدن دندان و جراحی فک را انجام می‌دهد.

پریودنتیست در درمان بیماری‌های ساختارهای پیرامون دندان‌ها مانند لثه و استخوان فک تخصص دارد. هم پریودنتیست و هم جراح فک و صورت می‌توانند کاشت دندان را انجام دهند.

پس از این که فیکسچر ایمپلنت به استخوان فک جوش خورد، مرحله بعدی نصب روکش است تا جای خالی دندان در دهان پر شود. این کار را دندانپزشک عمومی نیز می‌تواند انجام دهد.

انواع ایمپلنت دندان چیست؟

در گذشته دو نوع اصلی ایمپلنت دندان عبارت بود از:

  1. ایمپلنت داخل استخوانی یا اندوستیل (Endosteal )
  2. ایمپلنت روی استخوانی یا ساب پریوستیل (subperiosteal)

ایمپلنت داخل استخوانی به انواع ایمپلنت گفته می‌شود که در داخل استخوان فک قرار می‌گیرند . و کاشت روی استخوانی به انواع ایمپلنت گفته می‌شود که بر روی استخوان سوار می‌شوند اما در زیر لثه قرار می‌گیرند.

این نوع ایمپلنت دیگر چندان مورد استفاده نیست چرا که نتایج آن در بلند مدت در مقایسه با ایمپلنت داخل استخوانی ضعیف‌تر است.

هدف اصلی کاشت ایمپلنت، جایگزینی دندان‌ها است اما گاهی اوقات نیز از آن برای کمک به درمان‌های دیگر استفاده می‌شود. به علت ثبات بالای ایمپلنت از آن می‌توان برای ثابت نگه داشتن دندان مصنوعی استفاده کرد.

علاوه ‌بر این در درمان ارتودنسی از مینی ایمپلنت به عنوان تکیه گاه یا لنگر موقتی ارتودنسی (TAD) استفاده می‌شود تا دندان‌ها حرکت کنترل ‌شده ای در جهت مطلوب داشته باشند.

این انواع مینی ایمپلنت کوچک بوده و موقتاً در داخل استخوان فک ثابت می‌شوند و پس از پایان درمان از استخوان خارج می‌شوند.

برای بیمارانی که همه دندان‌های خود را به علت پوسیدگی و یا بیماری لثه از دست داده ‌اند، یک روش جایگزینی دندان‌ها که راحت و ثابت باشد و هزینه کمتری از ایمپلنت تکی داشته باشد، استفاده از حداقل تعداد آن است.

یکی از نمونه ‌های آن، تکنیک چهار ایمپلنتی است که در آن از چهار ایمپلنت برای پشتیبانی از ست کامل دندان مصنوعی یک فک استفاده می‌شود. به این معنی که تنها با چهار ایمپلنت دندانهای ثابت در یک فک خواهید داشت.

ایمپلنتها در جایی از استخوان جایگذاری می‌شود که بهترین عملکرد را داشته باشند و پشتیبانی مناسبی از استخوان فک دریافت کنند.

سپس ست کامل دندان مصنوعی نازک با کمک پیچ به ایمپلنتها وصل می‌شود. در این روش به علت ثابت شدن پروتز مصنوعی، دیگر مشکل تکان خوردن و حرکت کردن دندان مصنوعی وجود ندارد و همانند دندان‌های خودتان می‌توانید با آنها راحت باشید.

آیا کاشت دندان درد دارد؟

کاشت دندان معمولاً تحت بی‌ حسی موضعی انجام می‌شود بنابراین هیچ دردی در حین عمل احساس نمی‌کنید.

پس از برطرف شدن تاثیر ماده بی ‌حسی، درد و ناراحتی شروع می‌شود که شدت آن در هر فردی متفاوت است. به طور کلی بیشتر افراد درد آن را شبیه درد پس از کشیدن دندان، گزارش می‌کنند.

برای کنترل درد می‌توانید از کمپرس یخ بر روی پوست ناحیه عمل جراحی بلافاصله پس از کاشت استفاده کنید تا تورم و درد کاهش پیدا کند. دقت داشته باشید هرگز نباید قطعات یخ را مستقیماً بر روی پوست قرار دهید بلکه آن را داخل دستمال بپیچید.

معمولا با استفاده از مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانید درد را برطرف کنید. در صورتی که عمل جراحی کاشت، تهاجمی‌تر باشد ممکن است نیاز به مسکن های نسخه ‌ای وجود داشته باشد و همچنین احتمالاً طول دوره بهبودی طولانی‌تر خواهد بود.

علاوه بر مسکن ممکن است آنتی ‌بیوتیک و دهان‌شویه تجویز شود تا التیام بافت‌ها تسریع شده و از عفونت جلوگیری شود.

برای کاشت دندان چه کارهایی انجام می‌شود؟

ابتدا با دندانپزشک مشاوره خواهید داشت تا وضعیت شما کامل بررسی شود. دندان‌پزشک وضعیت دهان شما را با دقت معاینه می‌کند و محل کاشت را بررسی می‌نماید.

عکس پرتوی ایکس که ممکن است عکس دندان معمولی، عکس پرتوی ایکس پانورامیک و یا سی ‌تی‌ اسکن باشد از دهان گرفته می‌شود.

در این مرحله تراکم و حجم استخوان فک ارزیابی می‌شود تا مشخص شود آیا شرایط لازم برای کاشت دندان را دارید یا باید قبل از آن پیوند استخوان انجام دهید.

پس از این که مشخص شد در محل مورد نظر می‌توانید دندان بکارید، برنامه ‌ریزی درمانی انجام می‌شود.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

ایمپلنت دندان - دکتر وحید عارفی

ایمپلنت دندان و همه چیزهایی که باید بدانید (کاربرد، انواع، مراحل، هزینه و قیمت… )

اگر این مطلب را در سایت دکتر وحید عارفی می خوانید، احتمالاً یک یا چند دندان از دست داده یا کشیده‌اید و به دنبال آگاهی از روش‌های جایگزینی آن‌ها هستید. خوشبختانه، این مقاله بهترین روش جایگزینی دندان، یعنی ایمپلنت دندان، را برای شما توضیح می‌دهد. این شامل تعریف، اصطلاحات مرتبط، فرآیندهای کاشت ایمپلنت، شرح مراحل،

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین برند ایمپلنت در سال 1403 ( قیمت )

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد. قبل از اینکه

آبسه دندان و علت ایجاد آن + علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

آبسه دندان  آبسه دندان یک نوع عفونت است که در لثه و یا دندان شکل می‌گیرد. آبسه به صورت تورم قرمز و ظاهری شبیه جوش ممکن است روی لثه مشاهده شود. علل مختلفی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد، اما یکی از مهمترین علل آن عدم پاک کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و در دهان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا