درگیری عصب دندان چیست؟ +مهم‌ترین علائم درگیری عصب

برچسب‌ها:

5 تا از مهم‌ترین علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟

همه افراد باید بدانند علائم به عصب رسیدن دندان چیست زیرا دندان‌ها مهم‌ترین عنصری هستند که در چهره هر فردی باعث زیبایی یا زشتی چهره می‌شوند. ما از دندان‌ها برای جویدن غذا، صحبت‌کردن و لبخندزدن استفاده می‌کنیم. به همین دلیل مهم است که دندان‌هایی سالم داشته باشیم و بدانیم که چه زمانی دندان‌ها نیاز به عصب کشی دارند و این راه تنها از طریق اطلاع از علائم به عصب رسیدن دندان ممکن است.

در ابتدا برای آشنایی با علائم عصب کشی دندان باید بدانیم که، هر دندانی دارای پالپ است. پالپ دندان از عصب، عروق خونی و بافت همبند تشکیل شده است. پالپ دارای عملکردی مانند تشکیل عاج در پاسخ به ضربه و تغذیه و انتقال اطلاعات حسی است. اگر پالپ دندان دچار آسیب شود، می‌شکند و باکتری‌ها شروع به رشد و تکثیر می‌کنند. این باکتری‌ها می‌توانند باعث آسیب به عصب دندان و بروز علائم به عصب رسیدن دندان شوند.

 

علائم به عصب رسیدن دندان به چه دلیلی آشکار می‌شود؟

اصولا علائم به عصب رسیدن دندان به دلیل آسیب عصبی دندان رخ می‌دهد. آسیب عصبی دندان‌ها بسیار رایج است و می‌تواند به‌دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • ترک خوردن دندان‌ها
  • مسواک زدن تهاجمی
  • پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه
  • دندان قروچه
  • سیگار کشیدن

همه این موارد می‌توانند باعث بروز علائم به عصب رسیدن دندان شوند و در چنین شرایطی باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید.

به عصب رسیدن دندان، درد زیادی دارد؛ اما درمانی هم برای این مشکل وجود دارد. باید بدانید که آسیب عصبی به دندان، خودبه‌خودی از بین نمی‌رود و باید حتماً آن را درمان کنید. درمان به عصب رسیدن دندان شامل عصب کشی می‌شود.

 در صورت بروز علائم نیاز به عصب کشی دندان چه باید کرد؟

زمانی که دندان به عصب می‌رسد، به عصبکشی نیاز خواهد داشت. عصب کشی یک تخصص دندانپزشکی است که با پالپ دندان، اعصاب و بافت اطراف آن سروکار دارد.

درمان عصب کشی دندان پس از بروز علائم به عصب رسیدن دندان بسیار مهم است، زیرا برای درمان دندانی انجام می‌شود که در غیر این صورت، باید کشیده شود و از نظر عملکرد، هیچ جایگزین واقعی برای دندان طبیعی شما وجود ندارد.

در اکثر مواقع، عصب کشی دندان به‌دلیل عفونت پالپ یا «کانال ریشه» از فعالیت باکتری‌هایی که معمولاً در دهان وجود دارند، ضروری است: با این حال، دلایل رایج دیگری برای علائم عصب کشی دندان وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • پوسیدگی دندان
  • ضربه به دندان
  • اقدامات دندانپزشکی مکرر روی دندان که باعث از بین رفتن پالپ می‌شود
  • قرار دادن روکش روی دندانی که به‌شدت شکسته شده است
  • عدم امکان کشیدن دندان
  • حساسیت شدید به عناصر گرم و سرد

برای عصب کشی دندانتان نیاز به راهنمایی دارید؟

 

علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟

حال که با نحوه به عصب رسیدن دندان و عصب کشی برای درمان آن‌ آشنا شدیم، در این قسمت می‌خواهیم علائم به عصب رسیدن دندان را معرفی کنیم:

۱. درد

یکی از علائم نیاز به عصب کشی دندان، درد شدید و مداوم دندان است. زمانی که انتهای عصب دندان آسیب دیده باشد، ممکن است درد به وجود بیاید. در چنین شرایطی، هنگام جویدن غذا یا اعمال فشار روی دندان، درد خواهید داشت. این درد نشان می‌دهد که انتهای عصب دندان آسیب دیده و تحت فشار است.

۲. تورم

تورم لثه در اطراف یک دندان خاص می‌تواند نشان‌دهنده به عصب رسیدن دندان باشد. لثه‌های سالم معمولاً به رنگ صورتی یا قرمز روشن هستند: در حالی که وقتی رنگ لثه به رنگ‌ قرمز تیره درمی‌آید، بدین معنی است که لثه‌ها، ملتهب یا حساس شده‌اند.

۳. گامبول

گامبول‌ها برآمدگی‌های کوچکی هستند که رو اطراف لثه دندان آسیب‌دیده به وجود می‌آیند. وقتی به‌طور مداوم این گامبول‌ها ظاهر می‌شوند، می‌تواند علائم به عصب رسیدن دندان باشد. برای مشاهده گامبول‌ها می‌توانید زبان خود را روی لثه بکشید یا اینکه از آیینه استفاده کنید تا آن‌ها را ببینید. از دیگر علائم گامبول‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوی بد دهان
  • ترشح چرک
  • خون‌ریزی
  • لثه‌های متورم
  • گوش درد
  • حالت تهوع و تب

 

۴. افزایش حساسیت دندان

وقتی دندان‌ها حساس می‌شوند، می‌تواند نشانه به عصب رسیدن دندان باشد. این حساسیت ممکن است در زمان خوردن یا نوشیدن محصولات سرد یا گرم، خودش را نشان دهد. این حساسیت شامل دردی است که شاید تنها چند ثانیه طول بکشد؛ اما در برخی شرایط هم این درد از بین نمی‌رود و همچنان ادامه می‌یابد. غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، ترشی‌ها، گوجه فرنگی، میوه‌های خانواده مرکبات و غذاها و نوشیدنی‌های سرد یا گرم می‌توانند حساسیت دندان را تحریک کنند.

۵. تغییر رنگ مینای خارجی دندان

به‌طور طبیعی، رنگ مینای خارجی دندان به رنگ زرد یا خاکستری روشن دیده می‌شود. وقتی عصب دندان آسیب ببیند، این رنگ خاکستری روشن به رنگ خاکستری تیره، قهوه‌ای روشن یا حتی سیاه تغییر می‌یابد. در چنین شرایطی، باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید.

در این مقاله در مورد علائم به عصب رسیدن دندان و عصبکشی صحبت کردیم و دریافتیم که آسیب عصبی به دندان‌ها خودبه‌خود از بین نمی‌رود و باید حتماً آن را درمان کنید. درمان این مشکل، عصب کشی است که توسط دندانپزشک انجام می‌شود.

بهتر است با مشاهده هرکدام از علائم ذکرشده در این مقاله، سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید تا هرچه زودتر درمان انجام شود و درد دندان از بین برود. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید با اطلاعات ارائه‌شده درباره علائم نیاز به عصب کشی دندان و مراجعه سریع به دندانپزشک، دندان‌های خود را از آسیب بیشتر در امان نگه‌دارید.

 

سوالات متداول

  1. علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟

به طور خلاصه برخی از علائم نیاز به عصب کشی دندان درد، تورم، تغییر رنگ مینای دندان و … است. برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را مطالعه کنید.

  1. در صورت بروز علائم عصب کشی دندان، درمان چیست؟

پس از آشکار شدن هر یک از علائم به عصب رسیدن دندان، باید به دندانپزشک مراجعه شود. در این صورت دندان پزشک با انجام مراحل عصب کشی دندان آخرین راه را برای نجات دندان انجام می‌دهد.

دکتر وحید عارفی جراح و متخصص بیماری‌های لثه با سابقه 20 سال در رشته ایمپلنت، فوق تخصص لیزر و جراحی‌های لیزری در دندان‌پزشکی، عضو AAP آمریکا است. دوره دکترای دندان‌پزشکی عمومی در سال‌های 1993-1987 و تخصص در رشته پریودنتولوژی را از سال 1993-1996 گذرانده است و به مدت 2 سال هم در بخش تخصصی بیماری‌های لثه دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه تهران مشغول بوده است. وی از اعضای اولیه آکادمی پریودنتولوژی ایران در 15 سال گذشته و همچنین از اعضای آکادمی پریودنتولوژی آمریکا است.

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین برند ایمپلنت در سال 1403 ( قیمت )

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد. قبل از اینکه

آبسه دندان و علت ایجاد آن + علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

آبسه دندان  آبسه دندان یک نوع عفونت است که در لثه و یا دندان شکل می‌گیرد. آبسه به صورت تورم قرمز و ظاهری شبیه جوش ممکن است روی لثه مشاهده شود. علل مختلفی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد، اما یکی از مهمترین علل آن عدم پاک کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و در دهان

کشیدن دندان عقل و نکاتی که باید بعد از آن رعایت کنید

کشیدن دندان عقل یکی از تجربه‌های ناخوشایند است که بعد از آن احساس ناراحتی، درد، بی حسی و تورم را تجربه می‌کنیم. اکثر افراد با این تجربه آشنا هستند. از طرف دیگر، دندانپزشک توصیه می‌کند که پس از کشیدن دندان عقل، به موارد زیر توجه کنید: حدود یک ساعت از استفاده از گاز استریل (آکسیژن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا