دلیل اصلی لق شدن دندان در افراد بزرگسال

برچسب‌ها:

علت لق شدن دندان در بزرگسالان

گاهی اوقات، بزرگسالان می‌توانند احساس کنند که دندان‌هایشان کمی لق شده‌اند. این احساس اکثراً هنگام خوردن غذا یا مسواک زدن رخ می‌دهد. اغلب در صبح این احساس بیشتر است و به تدریج در طول روز کاهش می‌یابد. در صورتی که به لق شدن دندان‌های دائمی برخورد کنید، ممکن است این مشکل را نادیده بگیرید، اما هرگز نباید از آن غافل شوید. در واقع، این نشانه‌ای از وجود مشکلات جدی‌تر برای شما است که باید با استفاده از روش‌های مختلف مانند کاشت دندان برطرف شود. البته کاشت دندان ممکن است یک راه حل دائمی باشد، اما گزینه اقتصادی به حساب نمی‌آید..

هزینه آن بر مبنای کاشت هر دندان محاسبه می‌شود و بسیاری از بیمه‌ها قیمت کاشت دندان را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. با این حال، کاشت دندان طبیعی می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای شما به شمار بیاید، به شرط آن که دندان جدید کاملاً اندازه و متناسب بوده و توسط یک متخصص به درستی کاشته شود تا نهایتاً زیبایی لبخند شما را بازگرداند.

علت ها و دلایل

سه دلیل اصلی برای لق شدن دندان وجود دارد که این دلایل عبارتند از:

  • بیماری لثه
  • آبسه دندان
  • وارد شدن ضربه.
  • کمبود ویتامین دی

بیماری لثه

در شرایطی که بیماری لثه فرد پیشرفت کند، لثه ها ورم کرده و دردناک می شود و در ادامه این بافت دچار عفونت می شود. واکنش بدن به این شرایط با از بین رفتن استخوان سالم در ناحیه دارای عفونت همچون ناحیه اطراف لثه ها و دندان ها همراه است. در نتیجه این واکنش، ساختار استخوانی اطراف دندان از بین می رود و به همین خاطر دندان فرد لق می شود. در ابتدا از بین رفتن و تحلیل استخوان دندان با یک زاویه مشابه ریشه دندان شروع می شود که با درمان لقی دندان ، امکان ترمیم استخوان و محکم شدن مجدداً دندان فرد وجود دارد.

به هر حال، در صورتی که این مشکل درمان نشده و به حال خود رها شود، از بین رفتن استخوان به تدریج بیشتر می شود و یک الگوی افقی تر به خود می گیرد. در این شرایط امکان حرکت افقی استخوان و جدا شدن آن از اطراف دندان وجود دارد و به این ترتیب لق شدن دندان ها ادامه پیدا کرده و در نهایت این شرایط می تواند باعث کنده شدن دندان  و از بین رفتن آن شود.

آبسه

هنگام تشکیل آبسه، از بین رفتن استخوان به تدریج از انتهای ریشه دندان شروع می شود، اما این شرایط می تواند نواحی اطراف دندان را نیز در بر گیرد. با گذشت زمان، با گسترش و پیشرفت آبسه و فرآیند از بین رفتن استخوان، دندان فرد لق می شود. در صورتی که علت ایجاد آبسه درمان شده و بخش های آسیب دیده دندان پر شود، بدن فرآیند بهبود استخوان و ناحیه آسیب دیده را شروع کرده و این بخش ها به تدریج ترمیم پیدا می کنند.

آسیب

وارد شدن آسیب به دندان می تواند در نتیجه ضربه خوردن به آن ایجاد شود و این شرایط بطور آشکار باعث لق شدن دندان می شود. در این حالت، دندانپزشک ابتدا نیاز به تشخیص این موضوع دارد که دندان بطور کامل در استخوان لق شده یا ریشه دندان دچار شکستگی شده است. برای درمان هر کدام از این شرایط نیاز به یک روش درمانی کاملاً متفاوت وجود دارد. اگر شکستگی دندان اتفاق افتاده باشد و ریشه نیز آسیب دیده باشد آن دندان را به سختی می توان نجات داد و معمولاً لازم است مراحل کشیدن دندان انجام و دندان آسیب دیده کشیده شود. به هر حال، دندانی که در استخوان لق شده است را اغلب می توان بطور موفقیت آمیز اسپلینت کرد و به این ترتیب باقی ماندن دندان در استخوان را تا زمانی بهبود استخوان و محکم شدن مجدد دندان در آن امکان پذیر کرد.

هنگامی که آسیب دیدگی شدید باشد، ممکن است دندان بطور کامل از جای خود خارج شده و بیفتد.شرایط دیگری که معمولاً باعث لق به نظر رسیدن دندان می شود، استفاده از روش های درمانی ارتودنسی است. در این حالت به منظور حرکت دادن دندان به سمت موقعیت صحیح آن، لازم است استخوان اصلاح شده و تحت فشار قرار گیرد. هنگامی که درمان ارتودنسی کامل شود، دندان باید استحکام خود را مجدداً به دست آورد. در این حالت فقط هنگامی که فشار زیادی به سیم های ارتودنسی وارد شود، ممکن است ریشه دندان (به جای استخوان) تحت فشار قرار گرفته و دندان احساس لق شدن پیدا کند.

 

علائم و نشانه ها


بافت لثه و استخوان دندان ها را در جای خود در دهان نگه می دارند. هنگامی که این ساختارها بطور جدی آسیب ببینند، دیگر نمی توانند حمایت لازم را برای دندان ها داشته باشند و به این ترتیب دندان ها لق می شوند. بیمارانی که دندان آنها لق می شود، معمولاً با ورم و قرمز شدن بافت لثه اطراف دندان و درد در صورت تماس اجسام خارجی با دندان روبرو می شوند. در این حالت ممکن است دندان لق شده دارای ترشحات التهابی یا چرک باشد. همچنین حرکت دندان در هنگام جویدن غذا در اکثر مواقع می تواند ناراحتی و دندان درد برای فرد به همراه داشته باشد. در این زمان دندان فرد معمولاً به مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد بسیار حساس می شود.

راه های درمان


درمان های معمول برای مشکل لق شدن دندان به شرح زیر هستند:

جرم گیری و تسطیح ریشه

اسپلینت ها

محافظ دهان

کشیدن دندان

اگر دندانتان نگه داشته نمی شود، دندان‌پزشک آن را می کشد و به جای آن یا دندان می کارد، دندان های مصنوعی را به دندان های طبیعی وصل می کند و یا یک دندان مصنوعی می گذارد. تا زمانی که به دندان‌پزشکتان مراجعه می کنید، مطمئن شوید که با یک مسواک نرم مسواک می زنید نیز از ضدعفونی کننده دهان استفاده کنید. از مصرف غذاهای قندی و اسیدی خودداری کنید و موادغذایی سرشار از کلسیم مصرف کنید.

نگران لق شدن دندان های دائمی نباشید. اگر به دنبال درمان فوری باشید، شانس خوبی برای جلوگیری از ازدست رفتن دندان و نیز عوارض بعد از آن دارید. اگر فکر می کنید که ممکن است دندان لقی داشته باشید، درنگ نکنید-همین امروز با دندان‌پزشکتان تماس بگیرید! لبخند شما از شما تشکر خواهدکرد!

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مقالات مرتبط

ایمپلنت دندان - دکتر وحید عارفی

ایمپلنت دندان و همه چیزهایی که باید بدانید (کاربرد، انواع، مراحل، هزینه و قیمت… )

اگر این مطلب را در سایت دکتر وحید عارفی می خوانید، احتمالاً یک یا چند دندان از دست داده یا کشیده‌اید و به دنبال آگاهی از روش‌های جایگزینی آن‌ها هستید. خوشبختانه، این مقاله بهترین روش جایگزینی دندان، یعنی ایمپلنت دندان، را برای شما توضیح می‌دهد. این شامل تعریف، اصطلاحات مرتبط، فرآیندهای کاشت ایمپلنت، شرح مراحل،

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین برند ایمپلنت در سال 1403 ( قیمت )

در دهه‌های اخیر، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش پرکاربرد و موثر در جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده، جای خود را در زمینه‌ی دندانپزشکی باز کرده‌اند. این فناوری نه تنها به بیماران امکان بازگشت به عملکرد طبیعی دندان‌هایشان را می‌دهد، بلکه تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی و رفاه آنان دارد. قبل از اینکه

آبسه دندان و علت ایجاد آن + علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

آبسه دندان  آبسه دندان یک نوع عفونت است که در لثه و یا دندان شکل می‌گیرد. آبسه به صورت تورم قرمز و ظاهری شبیه جوش ممکن است روی لثه مشاهده شود. علل مختلفی برای ایجاد آبسه دندان وجود دارد، اما یکی از مهمترین علل آن عدم پاک کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و در دهان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مجموعه تخصصی دکتر وحید عارفی برای پاسخ به تمامی سوالات شما حاضر است
👋 سلام چطور میتونم کمکتون کنم
پیمایش به بالا